Nu må det gerne stoppe.......

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2018

Tommelise

Lillefis90 skriver:

Så du mener, det er bedre at holde fast i angsten? Altså ved ikke at ændre sin adfærd. Man slipper jo netop først for angst, når man begynder at ændre sin adfærd, og ens krop/hjerne forstår at det IKKE er farligt. 

Det er nemmere sagt end gjort. Jeg har selv haft angst, og det er en LANG proces at gå igennem. Det er ikke noget man bare gør - og man vil sikkert også “falde i igen”.

Jeg ved godt, at man har behov for forskellige måder at behandle angst på - eller hvad TS har. Men man er nødt til i det mindste at prøve at Ændre adfærd. 

Men TS har behov for professionel hjælp - og det kan ingen af os desværre give hende. 

Det skal lige siges, jeg er ret ligeglad med hvor mange tråde ts laver. Men jeg synes det er en forfærdelig situation hun er i.  Jeg håber virkelig hun snart får hjælp, for det må være forfærdeligt at gå at være bange for en graviditet (som er umulig og bevist ikke er der)

Hvor i alverden læser du, at jeg mener, det er bedre at holde fast i angsten ? Det synes jeg da bestemt ikke, man skal. Jeg skriver jo netop, at hun skal have hjælp.

Jeg har haft en svær depression, men er blevet rask netop fordi jeg fik hjælp - det tog flere år, så jeg VED godt, at det er en lang proces.

TS er jo netop i gang med at få professionel hjælp, så hun kan lære at ændre adfærd. 

Men ud over den professionelle hjælp - så var det netop en god hjælp at møde andre i samme situation.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2018

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Hvor i alverden læser du, at jeg mener, det er bedre at holde fast i angsten ? Det synes jeg da bestemt ikke, man skal. Jeg skriver jo netop, at hun skal have hjælp.

Jeg har haft en svær depression, men er blevet rask netop fordi jeg fik hjælp - det tog flere år, så jeg VED godt, at det er en lang proces.

TS er jo netop i gang med at få professionel hjælp, så hun kan lære at ændre adfærd. 

Men ud over den professionelle hjælp - så var det netop en god hjælp at møde andre i samme situation.

Tak... :-)

Anmeld Citér

18. januar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tommelise skriver:

Det sidste er alle vist enige om. Og netop derfor rådes hun til at opsøge fora for mennesker med angst. Hun møder jo ikke andre i samme situation herinde. 

Anmeld Citér

18. januar 2018

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Det sidste er alle vist enige om. Og netop derfor rådes hun til at opsøge fora for mennesker med angst. Hun møder jo ikke andre i samme situation herinde. 

en Jeg føler stadigvæk det hjælper at skrive herinde fordi i netop har så meget forstand på graviditet

Anmeld Citér

18. januar 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

en Jeg føler stadigvæk det hjælper at skrive herinde fordi i netop har så meget forstand på graviditet

Men du har jo slet ikke brug for nogen med forstand på graviditet! Du har brug for nogen med forstand på angst og psykisk sygdom. Hver ENESTE gang du taster baby.dk ind i søgefeltet, forstærker du din angst. Hver ENESTE gang bliver du en lille smule mere syg.

Anmeld Citér

18. januar 2018

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Men du har jo slet ikke brug for nogen med forstand på graviditet! Du har brug for nogen med forstand på angst og psykisk sygdom. Hver ENESTE gang du taster baby.dk ind i søgefeltet, forstærker du din angst. Hver ENESTE gang bliver du en lille smule mere syg.

:-(...

Anmeld Citér

18. januar 2018

Anonymor

Anonym skriver:

:-(...

Hun har ret. Og det har mange andre, der har skrevet herinde også. Det du laver er sikkerhedsadfærd. Du fastholder dig selv i angsten, fordi du bliver ved med at tjekke op på det, du er angst for, cirkulerer omkring emnet, dyrker det, mærker efter symptomer i kroppen og analyserer dem med fremmede på nettet. Du tror, at du på den måde giver dig selv kortvarig ro, men du snyder dig selv. For hvis du skal ud af angsten skal du lærer dig selv, at der netop ikke sker noget farligt, hvis du ikke beskæftiger dig med det, din angst centrerer sig omkring. Jeg håber virkelig ikke, at det er sandt, at din læge har bedt dig om at spørge om hjælp herinde, for så ved din læge ikke nok om angst. For så beder lægen dig gøre det, der nærmest er nummer 1 på listen over ting, der fastholder dig i din angst.

Ja, du må vente på en psykolog. Men du kan sørme også begynde at hjælpe dig selv allerede nu! Og det gør du ved at slette din profil på baby.dk og holde op med at oprette emner herinde. Hvis en sletning er et for stort skridt, så arbejder du med trappetrin og bygger op til det. Start med at sige, at du kun må oprette et emne herinde om ugen. Når du har gjort det, er næste skridt, at du kun må læse herinde dagligt, men ikke oprette emner. Næste skridt er, at du kun besøger siden et par gange om ugen. Så en gang om ugen. Så slet ikke.

Allerhelst stoppede du fra den ene dag til den anden, men de fleste mennesker med svær angst har brug for trappestige-tilgangen, fordi det simpelthen er for skræmmende at gøre det, man er allermest angst for med det samme. I dit tilfælde at holde helt op med at beskæftige sig med tanken om graviditet, for hvad nu hvis.. 

Så vil jeg opfordre dig til at skrive en liste over de grunde du har til at tro, du er gravid. Bagefter skriver du en liste som modsvar - skriv alle grunde til du ikke kan være gravid og find en rationel grund og forklaring på dine symptomer, som ikke relaterer sig til graviditet. 

Lav vejrtrækningsøvelser. Når angsten dukker op, luk øjnene og træk vejret langsomt ind imens du tæller til 5, og ud imens du tæller til 5 - fokuser på at tælle frem for alle dine angste tanker. 

Og du skal gøre de her ting. Du skal ikke tænke, at nu ser du det lige lidt an, eller det går nok over, eller bare lige én debat mere, så er du ikke bange mere. For du lyver for dig selv så. Selvom du ikke kan gøre for din angst, kan du godt tage ansvar for din situation. Det skal du alligevel, hvis du starter hos en psykolog - arbejdet ligger under alle omstændigheder hos dig. Psykologen kan blot give dig redskaberne og hjælpe dig til at forstå hvorfor angsten får lov at manifestere sig på så voldsom vis. 

Ét skridt af gangen. Allerede i aften. 

Hilsen psykologen (og det skriver jeg ikke for at spille klog, men fordi jeg håber, at du vil lytte til hvad jeg siger, når du ved, at jeg ved, hvad jeg taler om) 

Anmeld Citér

18. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er rigtig glad for jeres råd! Men lige nu har jeg (ligesom i alle mine andre indlæg) egentlig bare brug for at blive beroliget i at jeg ikke er gravid... Jeg har fået rådet om psykiatrisk skadestue, jeg har fået af vide jeg både har angst, skizofreni, tvangstanker og tvangshandlinger. Lige nu har jeg bare brug for en der siger “ts du er ikke gravid. Din krop opfører sig bare mærkeligt (fordi sådan og sådan)”... Men TAK for jeres interesse i at min psyke skal blive stabil igen. Men som tommelise siger: jeg ved godt, jeg ikke er gravid. Men min frygt for at noget er gået galt ved testene f.eks. Overvinder bare nogle gange min rationelle tankegang, og det er der jeg har brig for jeres opbakning og beroligelse

Ville det være en mulighed for dig at tage til en privat klinik og købe dig til en scanning? Det koster self noget, men måske kunne det give dig ro at SE med egne øjne at du ikke er gravid. 

Jeg blev scannet da jeg var 5-2 ( troede jeg var længere henne) og der ser man kun en lille bitte mini sort plet, men de fandt den på 4 sekunder.  Så tænker du måske kunne få ro i dit hoved og så kunne slappe af indtil du kan få psykolog hjælp.

søg evt på nettet og se hvordan en baby i uge 17 ser ud på scanninger og du vil med det samme se når du bliver scannet at du ser helt anderledes ud indeni. 

for du er ikke og kan ikke være gravid. 

Anmeld Citér

19. januar 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ville det være en mulighed for dig at tage til en privat klinik og købe dig til en scanning? Det koster self noget, men måske kunne det give dig ro at SE med egne øjne at du ikke er gravid. 

Jeg blev scannet da jeg var 5-2 ( troede jeg var længere henne) og der ser man kun en lille bitte mini sort plet, men de fandt den på 4 sekunder.  Så tænker du måske kunne få ro i dit hoved og så kunne slappe af indtil du kan få psykolog hjælp.

søg evt på nettet og se hvordan en baby i uge 17 ser ud på scanninger og du vil med det samme se når du bliver scannet at du ser helt anderledes ud indeni. 

for du er ikke og kan ikke være gravid. 

Har i dag holdt mig fra siden her indtil nu. Er super stolt, men så ramte tankerne også bare igen nu.. :-(

Anmeld Citér

19. januar 2018

Anonymor

Anonym skriver:

Har i dag holdt mig fra siden her indtil nu. Er super stolt, men så ramte tankerne også bare igen nu.. :-(

Of hvad gjorde du da de ramte? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.