Dine redskaber er rigtig gode. Og rent faktisk læste jeg ikke hendes svar til dig som sarkastisk.
Det kan jo sagtens være, at hun prøver dem af.
Jeg fastholder altså også, at det netop hjælper med støtte fra mennesker, der har prøvet det på egen krop, og det kan være det, der er brug for, indtil man kommer i behandling hos en professionel. Især når det er mennesker, der er kommet ud på den anden side. Den måde jeg takler angst på i dag, virker for mig.
Det bedste en i psykiatrien engang sagde til mig var netop "Jeg kan jo ikke sige, at jeg ved, hvordan det er at have en depression". Den ydmyghed fra behandlerens side var rigtig god.
Og det er jo en speciallæge, der skal stille diagnosen. Om det evt. er nødvendigt med angstdæmpende medicin som støtte, kan man jo heller ikke vide.
Jeg gik engang hos en psykolog, som nærmest gjorde mere skade end gavn, fordi hun troede, hun kunne stille diagnoser. Hun mente ikke, at jeg havde en depression, men en livskrise, og som hun sagde "hun ville bestemt helst have en livskrise, for den kunne man arbejde sig ud af " - og hun gav mig så meget skyldfølelse. Men jeg kom i behandling i distriktspsykiatrien, hvor de netop tog skyldfølelsen fra mig.
Og det hjælper bestemt ikke at sige til folk, at "du har jo selv valgt at blive i det". Det er næsten det værste, man kan sige til folk.
Jeg synes nu, at du antager lige vel meget. For det første har jeg selv været i psykiatrien som personale og været med i udredningsprocesser. For det andet antager du, at jeg er en klassisk behandler, som ikke aner noget om, hvordan tingene føles på egen krop. Men jeg kan fortælle dig, at jeg har kæmpet med kronisk depression og fødselsdepression. Jeg havde socialangst fra jeg var barn til jeg var 25 (er 29 nu). Jeg har haft et hav af enkeltfobier og kæmper pt med helbredsangst efter sygdom efter fødsel. Jeg ved skam udmærket, hvordan det er at have en psykisk lidelse. Ligesom en læge ikke er immun for influenza, er en psykolog ikke immun for psykisk sygdom. Men en læge kan godt vide noget om influenza, selvom han eller hun selv har haft det, og det samme gælder for en psykolog. Faktisk anser jeg det som en stor styrke for min faglighed, at jeg netop har disse erfaringer med i rygsækken.
Jeg har lige skrevet, at man hverken kan, skal eller må fjerndiagnosticere. Og så vil jeg gerne lige slå et ret stort slag for, at psykologer er en stor del af udredningen i store dele af psykiatrien, hvor psykiateren jævnligt er den, der sætter det endelige stempel. Her kan børnepsykiatrien bruges som et eksempel. Jeg var der et halvt år, og i de udredninger jeg deltog i, mødte psykiateren aldrig barnet. Hun fastslog diagnose ud fra de informationer, som pædagoger, psykologer og sygeplejersker indsamlede. Det jeg vil sige med det er, at jeg synes du underminerer psykologer kendskab til og del i udredning og diagnosticering.
Jeg siger ikke, at ts ikke har brug for psykiatrien. Det tænker jeg faktisk kunne være ganske aktuelt - men det er ikke mit job at vurdere. Men selv hvis hun ender i psykiatrien, vil det ofte være en psykolog, der varetager samtaledelen af behandlingen, så jeg er egentlig ikke sikker på, hvorfor vi diskuterer psykolog VS psykiatri-delen, for den tænker jeg ikke, at jeg har bragt på bane, og jeg har ikke udelukket hverken det ene eller andet.
Ej heller tillægger jeg ts ansvaret for sin egen situation. Så misfortolker du mine ord. Det jeg skriver er, at når nu hun er i den her situation (som hun ikke selv er skyld i, det har jeg aldrig sagt!), så kan hun udmærket søge at gribe fat om situationen ved at iværksætte små strategier, som uanset bliver en nødvendig del af hendes behandlingsforløb. I mine øjne er det da ti gange bedre at foreslå konkrete redskaber, der kan være en foreløbig hjælp end at fastholde hendes situation.
For det der er så skide hamrende uhensigtsmæssigt ved at være herinde er, at det ikke er alle, der har fulgt med og kender hendes situation. Så næste gang hun skriver "hej, jeg mærker den her boblen i maven, kab jeg være gravid?", er der måske en der skriver "ja, det oplevede jeg i hvert fald, da jeg var 17 uger henne", og BOM. Hendes værste frygt er, trods alle beviser på det modsatte, bekræftet. Hun KAN måske være gravid, og så starter den store angstspiral igen. Hun bliver bange, bliver nødt til at oprette flere debatter. Nogen afkræfter hendes angst, nogen kommer til at bekræfte den, og på den måde bliver hun holdt fast og slipper aldrig fri.
DERFOR opfordrer jeg hende til at gøre hvad hun kan for at komme væk herfra