Hmm...
Nej egentlig ikke kan jeg ikke relatere, og så dog alligevel men med en hel anden forklaringsramme end egoisme og ligegyldighed fra andre.
Jeg er absolut ikke verdens bedste smalltalker (og dem der kender mig vil sige jeg snakker hele tiden eller rettere er i dialog hele tiden). Jeg er heller ikke synderlig interesseret i at fortælle om mine børn, hvor jeg bor, hvad jeg får dagene til at gå med, arbejde osv. Men eller tilgengæld at vende verdenssituationen tyve gange på en aften.
Jo jeg har lært at være høflig og spørger om de der standard spørgsmål: bo, arbejde, familie og så alligevel ikke, for er det vitterlig det der definerer det menneske jeg sidder over for? Er det ikke i højere grad en god joke, snak om hvad man kan lide ved festen, hvad synes I om prins Henrik ikke vil begraves i Roskilde osv.? Da jeg fx selv hader spørgsmålet: hvor mange børn har du, så undlader jeg det (også fordi jeg ved der sidder ufrivillige barnløse, eller nogle der har mistet og det kan ødelægge en aften, for hvordan svarer man). Ved også man ikke altid har lyst til at tale om arbejde eller uddannelse, for måske er man arbejdsløs eller jeg kan selv huske da debatten om folkeskolen rasede aller mest gad jeg bare ikke sige jeg var lærer og så skulle Gud og hver mands mening om netop mit erhverv. Og sådan kunne jeg blive ved, jeg føler mig på ingen måde egoistisk og jeg er oprigtig interesseret i det andet menneske, men ikke nødvendigvis i det andets menneske børn, karriere og bolig.
Er det derimod venner, venner der ved man har været på ferie i Cuba, ja så forventer jeg da de spørger til ferien og jeg vil selv gøre det samme. Har man venner/bekendte der aldrig spørger til de ting der foregår i ens liv, så er det jo spørgsmålet om de er venner eller "bare" perifere bekendte.
Så nej jeg tror ikke vi er mere egoistiske, men jeg tror vi alle er forskellige og ikke alle følger samme kodeks for samtale, ikke alle er gode til at spørge, ikke alle er gode til at parlamentere osv. Og jeg kunne sikkert fornærme nogle ved bordet selvom jeg selv oplevede jeg var oprigtig interesseret men bare ikke spurgte om netop de ting de forventede jeg skulle spørge om....
Nå skal nu ned til middag med 20-30 helt nye mennesker for mig, og tale. Vi har været sammen siden i morges og jeg aner stadig ikke noget om deres civilestatus, deres børn osv. Men jeg ved hvad de brænder for i folkeskolen, hvad de tænker om reformen, hvad de tænker om arbejdstid osv. Og jeg tror når vi skilles på fredag vil jeg stadig ikke vide noget om børn, civilstatus, ferier eller lignende.