Der hvor kæden hopper af for mig i alt det her er, at jeg simpelthen ikke kan se hvad konfirmation har med alt det andet at gøre: større fødselsdagsfest samme år, den norske metode, nonfirmation. For konfirmationen består jo af at du selv bekræfter det, der blev svaret på dine vegne til din dåb.
Jeg mener ligesom man jo så fejrer dåb, fejrer man jo så også konfirmationen. Det er ligesom den kirkelige handling man fejrer, altså at du nu selv har svaret ja til gud og ikke en der gør det for dig. Det er derfor jeg ikke kan se meningen med en nonfirmation, for hvad er det vi fejrer her? At det unge menneske menneske ikke ønsker at bekræfte dåben? I mit hovede ville det svare til at holde en antifødselsdag, og det er vi da endnu ikke begyndt på, mig bekendt
Jeg har været til en nonfirmation og jeg synes sgu det var tamt at aflevere et kort med 300 kr i og et tillykke med at du valgte ikke at bekræfte din dåb. Altså man har jo valgt det fra, og besluttet det ikke er den religion man er interesseret i, hvad så ?
Altså jeg skal da heller ikke have en erstatningsfest, fordi min jødiske ven har fejret sin bar mitzva (ret mig hvis det ikke er det, det hedder), eller fordi min muslimske veninde holder fest for de fejre at ramadanen er slut.
Det er så fint hvis man ønsker at holde en kæmpe 14 års fødselsdag, eller hvilken fest det er, men kan ikke se hvorfor det skal hænge sammen med hvad der sker til en konfirmation. Det har jo intet med hinanden at gøre.
For mit vedkommende sparer jeg x antal penge op til hvert barn. Og ytrer de at de ikke vil konfirmeres jamen så bliver der ingen fest i den sammenhæng. Så tager vi en god rejse det år, eller noget andet. Men det bliver ikke som i "vil du konfirmeres og holde fest, eller vil du ud og rejse?". Det vil sige det bliver ikke en rejse for min søn fx, men en rejse for os alle.
Anmeld
Citér