Janey skriver:
Herhjemme bliver der heller ingen fest, hvis vores børn vælger konfirmationen fra, men vil i stedet som Abracadabra bruge pengene på en fed rejse.
Jeg er enig i, at det er lige så stort at sige nej til kirken, som det er at sige ja, men det nej medfølger så også nogle konsekvenser i min mening. Jeg ser ingen forskel i børnenes nej til konfirmationen og nogle af mine venners nej til at blive gift. De ugifte venner kommer jeg jo ikke med morgensang og gaver til, når de har været sammen i 12½ år, som jeg ville gøre til mine venner, der har kobberbryllup. Jeg er heller ikke på julegave med de af mine venner, der ikke fejrer jul osv.
Kan godt forstå hvad du skriver og er selv vægelsindet.
Det eneste jeg tænker er, at du jo stadig fejrer kobberbryllup selvom vielsen ikke foregik i en kirke. Og det unge mennesker der står og skal vælge står med to valg: er jeg kristen eller ikke kristen. Vil jeg have en fest eller ej. Og det er ho super ærgerligt at de to ting skal hænge sammen og at det en valg påvirker det andet og mudrer et for mig et eksistentielt valg.
Tror vi lyver voldsomt for os selv, hvis vi ikke vil medgive at en stor del af valget også handler on fest, kjoler og gaver. Selv på folkekirkens hjemmeside handler halvdelen af teksten om konfirmation om fest, tale, gaver og gode råd til festen til forældre.
Og ja et valg har konsekvenser men hvorfor er konsekvensen af at stå ved man ikke tror på kristendommen i hvert fald i den danske folkekirkes version, at man så ikke fester med sin familie, og hvorfor af valget af ja til den selvsamme kristendom at mab så får en fest og ikke rejsen? Jeg tror ikke jeg forstår, hvorfor så ikke sige: vi har x antal penge, hvad vil du unge menneske helst med de penge, uafhængigt af en kirkelig handling? Hvorfor skal valget af religiøs overbevisning mudres ind i tanker om gaver, fest versus rejse? Hvorfor handler det ikke om: du sige ja til den treenige Gud, du siger ja til en moralsk overbygning, du siger ja til en dogmatik og en sindelagsetik? Du siger egentlig også ja til troen på mennesket so udgangspunkt er en synder osv osv osv
Anmeld
Citér