Når man ikke bliver konfirmeret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2017

lineog4

Skal måske lige siges, at vi personligt ikke holder en non-firmations fest på den traditionelle måde. Så egentlig blev jeg ikke ramt på mig selv - for den sleepover med et lille åbent hus kunne vi også sagtens have holdt som en fødselsdagsfest. 

Men synes vitterlig "vi" er lidet rummelige hvis vi kan kalde det amoralsk at man holder en fest om det så er når de er 14, når de spiser deres første oliven eller hvad vi nu vil fejre - og det kun er moralsk korrekt hvis det er noget der involverer den danske folkekirke. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes egentlig heller ikke at man skal fejre fravalg af konfirmationen. Men på den anden side tænker jeg, at hvis man vil have sit barn til at foretage et gennemtænkt valg, hvor de efter bedste evne tager stilling til deres forhold til religion, så tror jeg det gøres bedst hvis en nonfirmationsfest er en mulighed.

Flere vil sikkert hævde nu at deres børn sagtens kan til- eller fravælge konfirmation uden skelen til gaver og fest. Det kan nogle sikkert også, men jeg vil vove den påstand at langt størstedelen vil vælge konfirmationen, hvis det kun er der der er udsigt til fest og gaver. Så rationelle er mange 14-årige alligevel ikke, efter min mening.

Det var jeg heller ikke selv i den alder. 

Anmeld Citér

27. april 2017

lineog4

Jeg synes egentlig heller ikke at man skal fejre fravalg af konfirmationen. Men på den anden side tænker jeg, at hvis man vil have sit barn til at foretage et gennemtænkt valg, hvor de efter bedste evne tager stilling til deres forhold til religion, så tror jeg det gøres bedst hvis en nonfirmationsfest er en mulighed.

Flere vil sikkert hævde nu at deres børn sagtens kan til- eller fravælge konfirmation uden skelen til gaver og fest. Det kan nogle sikkert også, men jeg vil vove den påstand at langt størstedelen vil vælge konfirmationen, hvis det kun er der der er udsigt til fest og gaver. Så rationelle er mange 14-årige alligevel ikke, efter min mening.

Det var jeg heller ikke selv i den alder. 

Tror du har helt ret - når jeg tænker tilbage er jeg ret sikker på jeg valgte konfirmationen og den hvide kjole og festen. 

Tror meget få af de unge er så bevidste. Jeg har så selv en her hjemme, hun ønsker ikke festen nu hvor hun ikke skal konfirmeres - jo hun ønsker sleepover med alle sine veninder, og en lagkage med familien før, men tror ikke hun er gennemsnittet.

Ja tror også det kan gå den anden vej, at der er unge der kan fravælge konfirmation fordi de ikke ønsker hele festivitassen

Anmeld Citér

28. april 2017

tobogsylsmor27

hvis min søn på snart 13 år vælge ikke bliv konfirmeret ja så holde vi en nonfirmertions fest for han skal fejres fordi han tog et valg helt af sig selv ☺

Anmeld Citér

28. april 2017

CC79

Min søn skal konfirmeres her i maj og personligt ville jeg ikke have holdt fest hverken ved konfirmation eller hvis han havde fravalgt det. Jeg syns ritualet er det væsentlige ligesom vi aldrig holder fest når vi døber vores børn. Jo bedsteforældrene kommer hjem til kaffe men der holdes ingen fest. Men mht til min ældste søns konfirmation har min svigermor kørt det frygteligt op og arrangeret en masse uden vores besyv. Hun føler nok hun hjælper fordi vi har en baby på 4 uger men ærlig talt har jeg følt mig presset til at invitere folk hvor jeg egentlig syns en rolig dag med fokus på ritualet i kirken var vigtigst. Men nu blir det sådan men er ikke tilhænger af en masse festeri. Selvfølgelig får han gaver men det havde han fået alligevel og ville sikre mig han valgte konfirmationen af de rette grunde og at gaver og fest har været uafhængigt af hans valg. Fest kan man altid holde på fødelsdag. Syns ikke det ska stjæle fokus fra fx dåb og konfirmation så vil helst adskille det. Men ja der er jo mange måder at gøre tingene på og ikke nogen korrekt facitliste.

Anmeld Citér

28. april 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg er ligeglad med hvad andre gør og ikke gør.

Her holder vi ikke fest hvis nogen af mine fravælger konfirmation. 

Jeg synes ikke 14 år er noget særligt man er ikke i nærheden af at være voksen eller mere ansvarlig bare fordi man lige runder 14  så det er en almindelig fødselsdag også selv om man evt ikke vil konfirmeres. 

Og nonfirmation er slet ikke på tale.

Men hvad andre gør er jo deres valg og slet ikke noget der kan få mig til at løfte et bryn.

Er der så ikke større risiko for at de tager beslutningen udfra grunden: fest og gaver. At de netop ikke fravælger konfirmation, fordi de ikke vil gå glip af fest og ikke fordi de reelt godt vil konfirmeres og hvad det indebærer. 

Uanset hvad de vælger, så tager de deres første helt egen voksne beslutning - og skal det ikke fejres? 

Anmeld Citér

28. april 2017

Abracadabra

Hvis mine unger ikke vil konfirmeres, får de bestemt ingen stor fest - MEN så bruger vi pengene på en fed ferie for hele familien.

Jeg er i forvejen  meget skeptisk overfor at give så store gaver til et barn... 

Anmeld Citér

28. april 2017

lineog4

Sat på spidsen kan man jo også spørge hvorfor skal der holdes fest når man bliver konfirmeret. Det man fejrer er jo lavpraktisk netop "bare" at det unge mennesker træffer et valg og det valg er at fortsætte i den tro forældrene valgte for barnet ved dåben. Og mere teologisk, at Gud igen liver det unge menneske at passe på det. 

Det unge menneske der fravælger konfirmationen, har også truffet et valg og det valg er vel ikke "ringere" end valget on at blive konfirmeret? Og forældrene kan jo gentage de lover at passe på barnet, eller kosmo passer på eller hvad man nu tror på. 

Jeg ville aldrig selv kalde non et eller andet, men det er jo bare en strid om ord

Anmeld Citér

28. april 2017

lineog4

Abracadabra skriver:

Hvis mine unger ikke vil konfirmeres, får de bestemt ingen stor fest - MEN så bruger vi pengene på en fed ferie for hele familien.

Jeg er i forvejen  meget skeptisk overfor at give så store gaver til et barn... 

Men hvorfor så stor fest ved konfirmation? Hvorfor ikke spare pengene, holde en lille fest små gaver og en fed ferie? Hvorfor er der forskel på det ene valg og det andet?

havde min datter valgt at blive konfirmeret og gør en af drengene det i fremtiden, så bliver det sørme heller ikke en stor fest - jeg brænder ikke flere tusinder af på en fest og gaven vil stadig være det som jeg synes de skal have og ikke bestemt af prisen. 

Anmeld Citér

28. april 2017

lineog4

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.