Når man ikke bliver konfirmeret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.378 visninger
64 svar
114 synes godt om
27. april 2017

lineog4

Kan huske den har været oppe før her på siden. Men jeg røg lige i fælden i dag. Politiken havde en artikel om Konfirmation for de flestes vedkommende handler om gaver og der derfor bør være et alternativ. Jeg er selv ikke bruger af begrebet af non-firmation, da jeg synes det er underligt at fejre noget man ikke gør, men det er jo blot en tvist om ord. 

Jeg plejer aldrig at kommentere på sådan er kommentarspor og blev fanget og ikke bare fanget men sådan i nærheden af rødglødende, når de unge mennesker bliver kaldt amoralske og gridske fordi de ikke kan tåle at have fravalgt konfirmationen og så ikke få gaver. Og hvis man som forælder vælger at holde en festivitas af en eller anden slags det år hvor andre bliver konfirmeret så er man en curling forælder der ikke kan klare med barn ikke får alt det samme som andre. 

Kan mærke jeg bliver helt kontrær og er lidt ked af vi ikke holdt en kæmpe fest da min datter fik sin mens eller måske når hun bliver buksemyndig som15 årig. Eller i denne weekend fordi hun lavede sit første projekt i folkeskolen og fik god respons eller når min søn spiller sin første fodboldkamp eller....? Vi skal da til st fejre lidt flere ting, så det netop ikke "bare" er dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. For den tradition er åbenbart så fasttømret så man går aå langt og påstår en 14 års fødselsdag når mab ikke bliver konfirmeret er amoralsk - vauw! 

I vores familie er vi ikke de store fest mennesker, hvilket sikkert også hænger sammen med vi ikke er en stor familie (ja faktisk en meget lille reduceret familie). Min datter tilvalgte dåben og fravalgte konfirmationen - vi fejrede ikke dåben med andre end os selv. Hun ville gerne deltage i sine veninders konfirmationer og vi fravalgte derfor at holde fødselsdag omkring hendes fødselsdag fordi det faldt sammen med konfirmationer. Vi har skubbet den til august pga mine eksamener og vi har valgt at kalde det Dinas fest for så kan kære venner fra Jehova være med - og så bliver det kaldt amoralsk og jeg er blevet meldt til curling forælder politiet 

Nå skulle lige af med vreden og står gerne på mål for mine holdninger og man må meget gerne være uenig - I skal bare vide jeg allerede er rødglødende 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2017

Frk.S

Jeg synes fint man kan holde en fest for sit barn selvom det ikke bliver konfirmeret - om man så kalder det nonfirmation, holder en større fødselsdagsfest, eller hvad man gør, det synes jeg egentlig man må gøre som man helst vil.
Jeg synes ikke det har noget at gøre med at være curlingforælder.... men nogle folk er bare virkelig hurtige til at smide dét kort - og tror det kan bruges i alle situationer.

Jeg synes egentlig det er fint at holde en nonfirmationsfest for dem der fravælger konfirmationen. Det er vel også ok at fejre at det er dét valg de har truffet?

Anmeld Citér

27. april 2017

Bananaalice

Jeg elsker overgange, ritualer og traditioner, så skulle mit barn fravælge konfirmation, så ville jeg klart holde en 14 års fødselsdag der skal have hvad den kan trække Synes kun det er fedt at markere en overgang til at nu skal barnet begynde at handle mere ansvarligt for sine handlinger, og voksne skal begynde at se barnet som et stort barn der godt kan nogen ting selv, og der er en deadline for opdragelse der hedder 18 års fødselsdag, derefter skal dit barn kunne være så selvstændig og myndig som muligt.

Anmeld Citér

27. april 2017

MiniMe2005

Selvfølgelig må man holde en fest, uanset om man bliver konfirmeret eller ej! Konfirmation har da ikke eneret på det område :-)

Min søn er ikke døbt, og jeg ville blive meget overrasket, hvis han ville konfirmeres (han skal dog være velkommen, hvis det er). Men jeg tænker, at vi stadig holder en fest, men det bliver nok nærmere en "velkommen-til-de-voksnes-rækker"-fest, ligesom vi holdt en "velkommen-til-familien"-fest i stedet for navngivning/dåb. 

Og du har helt ret! Vi burde i den grad fejre de gode ting i livet noget mere! Mere fest, mindre bitcheri!

Anmeld Citér

27. april 2017

Ciss

Mine forældre gav os valget mellem en konfirmation eller bare en familiemarkering hjemme. Vi var uanset også en lille familie, så om den kirkelige del var med eller ikke, så var vi kun 12 stykker omkring middagsbordet. Mine forældre ville også give os en gave uanset, hvad vi valgte. Resten af familien gjorde som de selv ville, så nogen gav en gave, andre ikke. Mine forældre var absolut ikke curlingforældrer. De var 68'ere med en del idealer i behold. Som at man ikke skal gøre noget, bare fordi det er forventet af naboerne. De stod for et opgør med de meningsløse traditioner. De ville ikke, at vi skulle være fristet/føle os presset til at stå og bekende noget i kirken, som vi ikke mente. De ville give os et reelt valg. Så der kan være mange grunde til at give sine børn det valg. Man behøver absolut ikke være curlingforældre.

Anmeld Citér

27. april 2017

Carina:-)

Jeg er ligeglad med hvad andre gør og ikke gør.

Her holder vi ikke fest hvis nogen af mine fravælger konfirmation. 

Jeg synes ikke 14 år er noget særligt man er ikke i nærheden af at være voksen eller mere ansvarlig bare fordi man lige runder 14  så det er en almindelig fødselsdag også selv om man evt ikke vil konfirmeres. 

Og nonfirmation er slet ikke på tale.

Men hvad andre gør er jo deres valg og slet ikke noget der kan få mig til at løfte et bryn.

Anmeld Citér

27. april 2017

Aristocats

Ja, curlingforælder-kortet kan ALTID trækkes  Synes efterhånden også at udtrykket er langt mere brugt end det rent faktisk er sandt! 

Hvis mine unger (om maaaange år) vælger konfirmationen fra, så bliver der heller ingen fest/nonfirmation/hvad man nu vil kalde det. Det har bare altid føltes mest rigtigt for mig. Absolut ikke fordi jeg vil være streng eller stædig eller noget som helst andet, men hvis man ikke vil konfirmeres, så arrangere jeg altså heller ikke en fest - og selvom hvis de vælger konfirmation så bliver det absolut heller ikke en kæmpe, overdådig fest til et beløb der nemt kunne ligne noget til et bryllup istedet! 

Hvad andre gør kan nu heller ikke få mig op af stolen - man gør vel bare hvad man vurdere er mest rigtigt for en selv og ens barn og hvis det er en nonfirmation så fred være med det. 

Anmeld Citér

27. april 2017

Dash

lineog4 skriver:

Kan huske den har været oppe før her på siden. Men jeg røg lige i fælden i dag. Politiken havde en artikel om Konfirmation for de flestes vedkommende handler om gaver og der derfor bør være et alternativ. Jeg er selv ikke bruger af begrebet af non-firmation, da jeg synes det er underligt at fejre noget man ikke gør, men det er jo blot en tvist om ord. 

Jeg plejer aldrig at kommentere på sådan er kommentarspor og blev fanget og ikke bare fanget men sådan i nærheden af rødglødende, når de unge mennesker bliver kaldt amoralske og gridske fordi de ikke kan tåle at have fravalgt konfirmationen og så ikke få gaver. Og hvis man som forælder vælger at holde en festivitas af en eller anden slags det år hvor andre bliver konfirmeret så er man en curling forælder der ikke kan klare med barn ikke får alt det samme som andre. 

Kan mærke jeg bliver helt kontrær og er lidt ked af vi ikke holdt en kæmpe fest da min datter fik sin mens eller måske når hun bliver buksemyndig som15 årig. Eller i denne weekend fordi hun lavede sit første projekt i folkeskolen og fik god respons eller når min søn spiller sin første fodboldkamp eller....? Vi skal da til st fejre lidt flere ting, så det netop ikke "bare" er dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. For den tradition er åbenbart så fasttømret så man går aå langt og påstår en 14 års fødselsdag når mab ikke bliver konfirmeret er amoralsk - vauw! 

I vores familie er vi ikke de store fest mennesker, hvilket sikkert også hænger sammen med vi ikke er en stor familie (ja faktisk en meget lille reduceret familie). Min datter tilvalgte dåben og fravalgte konfirmationen - vi fejrede ikke dåben med andre end os selv. Hun ville gerne deltage i sine veninders konfirmationer og vi fravalgte derfor at holde fødselsdag omkring hendes fødselsdag fordi det faldt sammen med konfirmationer. Vi har skubbet den til august pga mine eksamener og vi har valgt at kalde det Dinas fest for så kan kære venner fra Jehova være med - og så bliver det kaldt amoralsk og jeg er blevet meldt til curling forælder politiet 

Nå skulle lige af med vreden og står gerne på mål for mine holdninger og man må meget gerne være uenig - I skal bare vide jeg allerede er rødglødende 

Jeg synes faktisk det er fantastisk at man fejrer børn der har fravalgt konfirmation. Jeg er overbevist om at langt de fleste der vælger konfirmationerne fra, har været inde og tage et aktivt valg i forhold til dem der bliver konfirmeret. Personligt vil jeg selv hellere fejre børn der sætter sig ind i tingene og tager et aktivt valg, end bare at fejre dem som følger en tradition 

det betyder jo så også jeg har kæmpe respekt for jeres måde at fejre tingene på. Det vigtigste er sgu ikke man gør det fordi alle andre gør det, men at man gør det når man personligt selv føler der virkelig ER noget at fejre. Om det så er en fødselsdag eller at Viggo har lært at cykle. 

Anmeld Citér

27. april 2017

migxher

Ingen af vores 2 drenge er døbt så jeg kan da forestille mig at konfirmation ikke lige ligger i kortene her. 

Men derfor vil vi da gerne give dem en fest alligevel hvis de vil. Så bliver det jo bare en nonfirmation/velkommen til de voksnes rækker-fest. 

Og så tænker jeg ikke det bliver noget kæmpe crazy noget der koster oppe omkring hvad et bryllup koster. Det bliver det heller ikke hvis de vælger at ville døbes og konfirmeres. Jeg synes det har taget lidt overhånd med kæmpe fester der nærmest koster hvad et bryllup vil koste. da jeg i sin tid blev konfirmeret var der en fra min klasse der fik gaver, penge osv for 32000. Der synes jeg er fuldstændig vanvittig. Knægten var 14 år og de fleste af pengene blev brugt på fis og ballade.

Anmeld Citér

27. april 2017

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Carina:-) skriver:

Jeg er ligeglad med hvad andre gør og ikke gør.

Her holder vi ikke fest hvis nogen af mine fravælger konfirmation. 

Jeg synes ikke 14 år er noget særligt man er ikke i nærheden af at være voksen eller mere ansvarlig bare fordi man lige runder 14  så det er en almindelig fødselsdag også selv om man evt ikke vil konfirmeres. 

Og nonfirmation er slet ikke på tale.

Men hvad andre gør er jo deres valg og slet ikke noget der kan få mig til at løfte et bryn.

Jeg er helt enig med dig! 

Fatter virkelig ikke nonfirmation, som Line skriver fejrer man jo ikke noget, man ikke gør??!! 

Jeg synes ikke en 14-års fødselsdag er mere speciel end så mange andre fødselsdage, så at gøre den til noget større end andre forstår jeg ærlig talt heller ikke!

Det sagt så skal folk jo bare holde de fester og fejringer de vil! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.