Mor og meget mere skriver:
Der er så også den i mine øjne væsentlige tilføjelse, at man ikke konfirmerer - man BLIVER konfirmeret, man konfirmereS, så der er primært tale om, at kirken og dermed kristendommen bekræfter, den stadig er der for det unge menneske, såfremt han eller hun ønsker den i sit liv nu eller om mange år. Vel siger de unge trosbekendelsen, men det er ikke et løfte, de afgiver på livstid - og hvem er også i stand til dét? Man siger altså ikke ja til "hele pakken" for tid og evighed, men mindes om og bekræftes i, at man fortsat er velkommen i det kristne fællesskab.
Den forklaring - som jo sprogligt giver god mening - fik jeg af en præst for år tilbage, og den har i den grad taget brodden af mine moralske kvababbelser på unge tvivleres vegne. Og ligesom man siger, at der ikke findes ateister på en nødstedt tømmerflåde midt på Stillehavet, så oplever jeg gang på gang, hvordan højtideligheden alligevel indfinder sig hos de unge i kirken på konfirmationsdagen - jeg tror, langt størstedelen alligevel tror, at de tror i hvert fald lige netop da. Præcis, som de fleste brudepar i en kirke tror på "til døden os skiller" i øjeblikket - og hvad mere kan man forlange af mennesker?
Når jeg underviser i kristendomskundskab i 8. og 9. klasse har jeg ofte den formodning, at de synes, tro er noget fis, men jeg har lært at træde varsomt, for mange HAR faktisk en tro på "noget", og om ikke andet er de omtrent lige så kulturkristne som størstedelen af den øvrige befolkning. Og det devalueres sgu ikke mere af forventning om fest og gaver end brudeparrets ditto forventninger til resten af dagen.
Det er rigtig nok kirken (og Gud) der gentager løftet og egentlig ikke den unge. Og det er også en fatsholdelse i den danske folkekirke, for ja det er også min oplevelse at de unge tror (har kun mødt når jeg har undervist og blandt vennerne der kommer her hjemme, der var ateist og bevidst ateist), og de tror på utrolig mange ting, nogle taler meget om reinkarnation, andre om noget alla kosmos, andre igen en kræft, nogle på Gud og hans søn, andre på Allah. Sjovt nok ingen der tror på den danske folkekirke
de som tror på Gud pg hans søn er enten meget kultur kristne dvs. De tror men de ville aldrig bruge kirken eller de tilhører en anden kirke fx babtist eller wineyards mm.
For konfirmationen er netop ikke at vise man tror, men at man er en del af det fællesskab den danske folkekirke udgør og man er luthersk protestantisk osv. Og ja man har altid ret til at melde sig ud igen, men det handler ikke om en tro men om en kirke.
Jeg er vel egentlig troende om det er Gud ved jeg ikke, men jeg kan godtage en stor del af det værdisæt der præsenteres qua Jesus (dog må jeh tage afstand fra en del af Paulus som ellers har været faneførende for kristendommens udvikling), men jeg tror ikke på institutionen kirken hverken den danske folkekirke, den romersk katolske mm. Og nogle gange synes jeg egentlig snakken om tro glemmer den insitutionelle side og fx jamen bare du tror lidt så er konfirmationen legal - jo jeg er da ligeglad, men der handler ikke bare om tro men om troen. Nå det er en anden diskusssion, men synes bare det er så spændende at prøve at differentiere mellem tro og institution.