Carina:-) skriver:
Nu har vi kendt hinanden siden hun blev født så tror godt hun tør sige hvad hun mener hvis hun havde en mening .
Og nu er jeg ikke typen der udviser antiparti bare fordi jeg forventer at man har gjort sig nogle tanker om ens valg.
Det der valg som vi skulle hylde som voksent og selvstændigt? Så kan man vel også godt tåle at blive spurgt hvorfor hvis man nu har truffet det valg - det er vel ikke mere voldsomt end hvis jeg spurgte en konfirmand om hvorfor han eller hun havde valgt at blive konfirmeret?
Men ligesom der er nogen der tilvælger konfirmation pga gaver osv er der også nogen der fravælger fordi det ligger lidt i luften at så bliver man hyldet som en der tør at bryde med traditionerne og man er selvstændig og kæk.
Ikke at alle gør det bare fordi ,men alle bliver heller ikke konfirmeret bare fordi selv om der er nogen der tror det.
Nogen bliver det rent faktisk fordi de ønsker at forstå og have et holde punkt -
Det er bare ikke så hot som at sige nej .
Her er det ikke hot. Dina er den eneste der har fravalgt konfirmationen, hvor det ikke handlede om en anden religiøs retning. Hun gik til undervisning, gik sine 12 gange i kirke. Blev døbt i februar og kunne ikke se logikken i hun så i april godt halvanden måned efter skulle sige ja igen, for hun havde jo lige selv sagt ja.
Derudover var hun og er hun tvivlende og selv en time før dåben, var hun på vej til at springe fra. Hun tror på en mening med livet, og for hende er meningen kærlighed og der findes et højere væsen/princip som fordrer kærlighed og at vi er gode ved hinanden. Gud er ikke et menneske, ikke en han, ikke en far og hun er ikke sikker på Jesus var mere end blot et fantastisk menneske med gode værdier. Hun følte hun løj et sted hvor man netop ikke må lyve og derfor var hun tvivlende - hun vendte det med præsten op til flere gange, og han syntes godt man kunne blive døbt med de tanker hun havde. Han forstod ikke hun fravalgte konfirmationen, for det var jo en festlig dag.
Jeg ved godt alle ikke tænker som hun gør, jeg ved godt alle ikke vender og drejer hver en sten. Men jeg kan ikke forstå, hvorfor man skal sige til sådan et ungt menneske: og det valg har så en konsekvens du får ikke en gang en lidt større fødselsdagsfest. Nu er vi så der, så hun heller ikke har interessen i den større fødselsdagsfest og den er lige nu blevet skudt 4 mnd, for hun ville så gerne have plads i kalenderen til både sit teater og til at være gæst hos de andre der skal konfirmeres (for her er det in at blive konfirmeret) og egentlig ønsker hun bare en sleepover med veninderne. Men tænk o hun havde været interesset i gaverne og festen, skulle jeg så have givet hende valget: enten går du imod dine egne principper og tanke eller også må du tage konsekvenserne og vi fejrer absolut ikke noget på en lidt større måde.