Jeg tænker at i den alder, kommer frihed under ansvar indover herhjemme. Og hvis de så ikke kan styre det og har svært ved at komme op og være friske til hvad de skal - så frisk som man nu kan forvente af en teenager altså
så må mutti på banen og lave en diktering jeg vurderer passer til dem. Meeeeen, jeg tvivler på det vil være tidligere end 21-21.30 i den alder. Min på 5 kommer i seng kl 20 nu og sover ca 20.30. Vi skal op kl 5.45.
Jeg er kæmpe fortaler for frihed under ansvar! Er selv opdraget sådan, har lavet masser af fejlvurderinger og lært en masse af dem. Både om livet og om mig selv. Det er så vigtigt at lade teenagere føle at de har noget kontrol over eget liv, ellers får de det sgu svært når de rent faktisk skal stå på egne ben og mor ikke er der til at sige hvad tid du bør gå i seng eller om du kan tåle 4 eller 5 øl eller lign.
jeg ser teenagealderen som en fase hvor det er minivoksne der skal præsenteres for voksenansvar, og så skal vi stå bagved og gribe og skubbe dem ind på vejen igen når de mister balancen og kommer for meget ud af kurs til selv at kunne rette op. Og lige præcis sengetider er nok en af de første "voksenopgaver" jeg vil turde lægge over på dem når vi når dertil.
Anmeld
Citér