Sengetid? For store børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2017

MysteriousAngel

Aisha skriver:

Hej Alle. Jeg har lige haft en diskussion med min datter på snart 13. Hun synes det er urimeligt at hun skal i seng kl 20.00 når alle dem fra klassen nu kommer i seng kl 22.00. Men passer det ? Hvad tid kommer jeres store børn i seng ? 

Grunden til at jeg forlanger at hun kommer i seng kl 20.00 er at hun har svært ved at vågne om morgenen. 

Izabella på 12 kommer i seng 21.15 i hverdagene og i de weekender hvor vi ikke skal noget, bestemmer hun selv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2017

CC79

Monski skriver:

Jeg synes faktisk det er lidt vildt det overhovedet kan være til så stor diskussion om hvorvidt det er forkert at give sit barn den korrekte mængde søvn  gad vide hvordan det havde set ud hvis det var en baby man bevidst gav alt for få timers søvn fordi man hellere ville have tid med dem 

Ja det ka du ha ret i. Det stiller de færreste spørgsmålstegn ved. Når man har børn lærer man dem jo hver især af kende og mærker hvad der er godt for dem. Så man finder hurtigt ud af om ens børn trives med den søvn de får. Det jo ikke en ond intention der ligger bag ens ønske om at de får den nødvendige søvn. Men hold nu op hvor får man meget mere glæde i samværet med sine børn når de ikke kæmper med søvnunderskud og træthed. Det ved de fleste forældre nok.

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

Du skriver om helt generalle retningslinjer, ikke noget som alle har behov for - et søvnbehov er ganske individuelt.

Dertil kan man så, tage debatten om hvad og hvor meget et ungt menneske selv skal have lov at have indflydelse på, og om hvordan denne indflydelse opnås. Vi som forældre skal opdrage, sætte rammen, og vejlede vores børn, men vi skal også give dem ansvar, og lade dem tage ansvar, og det kan jo kun ske ved at vi forældre lader dem vise hvad de reelt kan administrer selv, ikke blot hvad vi antager.

Min pointe: De unge mennesker kan meget mere end vi som forældre tror, vi skal blot lade dem vise os det, og støtte dem, når det bliver svært, og lade dem blive voksne

Ja bestemt. I tillæg skal også siges vores søn har en grad af autisme/retardering og hans kropsfornemmelser er nedsatte deraf. Fx kan hans hænder næsten fryse til is uden han bemærker det og vi har altid skulle "tvinge" ham i varmt tøj. Måske gør det os ekstra opmærksom på at mærke hans behov og hjælpe ham med det. Formentlig bliver det meget anderledes med vores yngste børn. Vi tilpasser os løbende det hele men mærker vores børn trives med deres sengetider og at det fungerer og derfor er vi lidt firkantet omkring det. Selvfølgelig er søvnbehov individuelt og tro mig vi mærker også efter vores børns behov. Men skemaer er vejleende gode og mangel på søvn og ustabile søvnrytmer er trods alt mindre godt. Så hellere søvn nok og mange teenagere har en travl hverdag og de er under udvikling og skal indlære en masse i skolen, så er helt tryg ved at sørge for han får søvn nok.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Aristocats

Mariehøne123 skriver:

Eller godt opdragne teenagere med forældre der forstår st give dem sunde værdier. 

Synes nu heller ikke jeg er en uforskammet idiot med forkerte værdier fordi jeg ikke blev tvunget i seng kl. 20.30 som teenager

Anmeld Citér

9. marts 2017

Aristocats

Og så kan man jo også spørge, hvad er sunde værdier og hvad bliver de udformet af.... for mig er definitionen af sunde værdier ikke at gå i seng kl. 20, for mig er sunde værdier menneskesyn, respekt, empati og det at være i stand til at tage afstand fra materialisme, grådighed, undertrykkelse af andre mennesker. Og det har mine forældre da formået at banke ind i hjernen på mig selvom mit søvnmønster ofte var en by i Rusland da jeg var ung og teenager og havde en masse spændende fis og ballade at give mig til. Jeg tænker bare, hold nu op, hvor må voldelige nazisters ungdom have været fuldstændig blottet fra strenge sengetider, sådan som de da er mundet ud  Argh vel, at tillægge sengetider så stor en betydning i forhold til respekt og sunde værdier her i livet er sgu en smule sat på spidsen - mine unger måtte gerne gå i seng klokken lort om natten så længe de stadig forstod at se på mennesker på en ordentligt måde - for mig er det mere essensen af sunde værdier, ikke sengetider og andet spas 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Hck

Profilbillede for Hck
CC79 skriver:

Ja bestemt. I tillæg skal også siges vores søn har en grad af autisme/retardering og hans kropsfornemmelser er nedsatte deraf. Fx kan hans hænder næsten fryse til is uden han bemærker det og vi har altid skulle "tvinge" ham i varmt tøj. Måske gør det os ekstra opmærksom på at mærke hans behov og hjælpe ham med det. Formentlig bliver det meget anderledes med vores yngste børn. Vi tilpasser os løbende det hele men mærker vores børn trives med deres sengetider og at det fungerer og derfor er vi lidt firkantet omkring det. Selvfølgelig er søvnbehov individuelt og tro mig vi mærker også efter vores børns behov. Men skemaer er vejleende gode og mangel på søvn og ustabile søvnrytmer er trods alt mindre godt. Så hellere søvn nok og mange teenagere har en travl hverdag og de er under udvikling og skal indlære en masse i skolen, så er helt tryg ved at sørge for han får søvn nok.

Hvis du havde haft dit tillæg med fra starten af, havde min kommentar nok også været anderledes. Må indrømme at der for mig er en forskel på om det er et diagnose barn eller en helt almindelig teenager, hvis du forstår ?. Det er ikke negativt ment.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg tænker at i den alder, kommer frihed under ansvar indover herhjemme. Og hvis de så ikke kan styre det og har svært ved at komme op og være friske til hvad de skal - så frisk som man nu kan forvente af en teenager altså så må mutti på banen og lave en diktering jeg vurderer passer til dem. Meeeeen, jeg tvivler på det vil være tidligere end 21-21.30 i den alder. Min på 5 kommer i seng kl 20 nu og sover ca 20.30. Vi skal op kl 5.45. 

Jeg er kæmpe fortaler for frihed under ansvar! Er selv opdraget sådan, har lavet masser af fejlvurderinger og lært en masse af dem. Både om livet og om mig selv. Det er så vigtigt at lade teenagere føle at de har noget kontrol over eget liv, ellers får de det sgu svært når de rent faktisk skal stå på egne ben og mor ikke er der til at sige hvad tid du bør gå i seng eller om du kan tåle 4 eller 5 øl eller lign.

jeg ser teenagealderen som en fase hvor det er minivoksne der skal præsenteres for voksenansvar, og så skal vi stå bagved og gribe og skubbe dem ind på vejen igen når de mister balancen og kommer for meget ud af kurs til selv at kunne rette op. Og lige præcis sengetider er nok en af de første "voksenopgaver" jeg vil turde lægge over på dem når vi når dertil.  

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

Hvis du havde haft dit tillæg med fra starten af, havde min kommentar nok også været anderledes. Må indrømme at der for mig er en forskel på om det er et diagnose barn eller en helt almindelig teenager, hvis du forstår ?. Det er ikke negativt ment.

Ja men den er også svær for han er jo også et ganske "normalt" barn/ung mand alligevel og jeg er ikke vild med at tillægge ham at han er sin diagnose. Han er jo yderst velfungerende og opfører sig som alle andre fordi han jo er velplaceret skolemæssigt mv. Jeg kan jo ikke sige at jeg ville gøre det anderledes uden diagnose for han lever jo et almindeligt liv men det er klart at lige det med at fornemme hans kropsbehov er jo noget vi er blevet gjort opmærksom på af fagpersoner siden han var lille. Men hvis man lige ser og møder ham er han jo bare helt normaltfungerende med fritidsjob og interesser og derfor ønskede jeg ikke at fokusere på hans diagnose som en afgørende faktor men selvfølgelig spiller det da ind i en grad. Vores yngste børn udvikler sig jo helt anderledes så kun tiden kan vise hvordan det bliver med deres sengetider. Er jo stadig stor tilhænger af at børn får søvn nok. Men jo forstår godt din pointe.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Bananaalice

CC79 skriver:

Det synes jeg ærlig talt du skylder at forklare, hver gang inden du kommer med råd til hvordan andre skal opdrage deres børn, for der er så kæmpe stor en forskel på at et barn der ikke selv altid lige mærker behov, og som altså så gør hvad I siger, på en helt anden måde end jeres næste teenager kommer til. Selvfølgelig alt efter behov, fritid, og sociale omgang, men jeg vil vove at påstå I kommer til at mærke stor forskel, så det er kun godt du siger det skal tilpasses efter den næstes behov. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Benjamins'mor

Aisha skriver:

Hej Alle. Jeg har lige haft en diskussion med min datter på snart 13. Hun synes det er urimeligt at hun skal i seng kl 20.00 når alle dem fra klassen nu kommer i seng kl 22.00. Men passer det ? Hvad tid kommer jeres store børn i seng ? 

Grunden til at jeg forlanger at hun kommer i seng kl 20.00 er at hun har svært ved at vågne om morgenen. 

Jeg har ingen store børn, men i den alder var det ca. samme tid, jeg fik først lov at blive oppe til 22 da jeg blev 15. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.