Sengetid? For store børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2017

Bananaalice

CC79 skriver:

Hans småsøskende på 4 og 5 kommer i seng kl 18.15-18.30 så de er ik i nærheden af hans sengetid. Og teenagere har brug for 9 timers søvn hvilket han får da han sikkert først falder i søvn kl 21 og vækkes igen 6-6.15. Ikke alle teenagere har brug for oprør. Har aldrig selv haft det og man skal ikke lære sine børn at følge flokken. Så fordi andre har skæve sengetider skal han ikke ha det og nej han er faktisk sjældent træt selvom han har sine avisruter, lange skoledage og fritidsintereser og det er også den melding vi får fra hans lærere. Han har som også haft indflydelse på at hans sengetid blev rykket fra kl. 20 og selvfølgelig lytter vi til ham. Men der er meget man ikke er klar til at styre og bestemme som 14-årig og det at man netop hjælper sine børn med sunde vaner og rytmer er gavnligt for de ikke kommer på afveje. Så er ikke enig med dig omend jeg sagtens kan anerkende at teenagere skal have lov at gøre deres oprør og at de også har et liv vi ikke kender. Jeg ka sagtens huske min ungdom men har altid truffet genemtænkte valg og vist hvad der var rigtigt og forkert. Stoffer ka komme ind i alles liv uanset opdragelse så det ka man aldrig 100% skærme sig imod og nej han bliver ikke mobbet. Han gider da heller ikke børste tænder eller vaske hår om morgnen men sådan indeholder livet mange ting vi måske godt ville være fri af men det skal vi jo lære børn som voksne. Det kan ikke kun være sjovt hele tiden for nogen af os. Det behøver vi ikke at blive stofmisbrugere eller alkoholikere af. Det er nok nogle brister og svagheder der findes i ens personlighed i forvejen alligevel og så vil alt kunne tricke det. Min far har været alkoholiker hele sit liv fordi han er på evig flugt indeni.

Så du vil først lade ham bestemme selv den dag han er 18 og altså fuldgyldigt voksent medlem af familien? Eller hvornår ville man ifølge dig kunne vise drengen at han har frihed under ansvar?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2017

Mom

Profilbillede for Mom
CC79 skriver:

En 6-13-årig har brug for mellem 9-11 timers søvn og en 14-17-årig har brug for 8-10 timers søvn. Hvis vores søn står op kl 6 så passer det jo. Søvn er meget vigtigt for vores trivsel og udvikling så kan ikke se noget forkert i det. I weekenden får han også lov at være oppe til 21.30-22. Og han døjer ikke med træthed og har en travl hverdag så syns det helt rimeligt.

Du skriver om helt generalle retningslinjer, ikke noget som alle har behov for - et søvnbehov er ganske individuelt.

Dertil kan man så, tage debatten om hvad og hvor meget et ungt menneske selv skal have lov at have indflydelse på, og om hvordan denne indflydelse opnås. Vi som forældre skal opdrage, sætte rammen, og vejlede vores børn, men vi skal også give dem ansvar, og lade dem tage ansvar, og det kan jo kun ske ved at vi forældre lader dem vise hvad de reelt kan administrer selv, ikke blot hvad vi antager.

Min pointe: De unge mennesker kan meget mere end vi som forældre tror, vi skal blot lade dem vise os det, og støtte dem, når det bliver svært, og lade dem blive voksne

Anmeld Citér

9. marts 2017

Monski

CC79 skriver:

En 6-13-årig har brug for mellem 9-11 timers søvn og en 14-17-årig har brug for 8-10 timers søvn. Hvis vores søn står op kl 6 så passer det jo. Søvn er meget vigtigt for vores trivsel og udvikling så kan ikke se noget forkert i det. I weekenden får han også lov at være oppe til 21.30-22. Og han døjer ikke med træthed og har en travl hverdag så syns det helt rimeligt.

Jeg synes faktisk det er lidt vildt det overhovedet kan være til så stor diskussion om hvorvidt det er forkert at give sit barn den korrekte mængde søvn  gad vide hvordan det havde set ud hvis det var en baby man bevidst gav alt for få timers søvn fordi man hellere ville have tid med dem 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Bananaalice

Monski skriver:

Jeg synes faktisk det er lidt vildt det overhovedet kan være til så stor diskussion om hvorvidt det er forkert at give sit barn den korrekte mængde søvn  gad vide hvordan det havde set ud hvis det var en baby man bevidst gav alt for få timers søvn fordi man hellere ville have tid med dem 

De debatter er der jo, debatter hvor forældre flegner over at børn sover til middag i vuggestuen selvom barnet er træt, eller tager barnet op så snart det vågner og leger med det, aktivere det og stimulere det, i stedet for at finde ud af hvordan det kan sove igen. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Hck

Profilbillede for Hck
CC79 skriver:

Nu er søvn behov, jo også en individuel ting og ikke så skematisk for alle. Er lidt nysgerrig efter at vide om din søn egentlig har fået en chance for at vise at han godt kan være f.eks bare en time længere oppe, uden at der er problemer med hans dagligdag ?, eller om du ikke vil give ham en mulighed for at prøve for i bøgerne står der et vist antal timer.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Bananaalice

Tænker også, det er svært at sove hos kammerater eller have kammerater sovende, hvis ens forældre skal bestemme godnattider i weekenden på den måde, så det næsten er hverdag.
Alt er jo en øvelse, og man må ligge en plan for hvornår man mener hvad er acceptabelt, og så, som trådstarter gør, spørge når man er i tvivl og så justere ind

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

Nu er søvn behov, jo også en individuel ting og ikke så skematisk for alle. Er lidt nysgerrig efter at vide om din søn egentlig har fået en chance for at vise at han godt kan være f.eks bare en time længere oppe, uden at der er problemer med hans dagligdag ?, eller om du ikke vil give ham en mulighed for at prøve for i bøgerne står der et vist antal timer.

Det fungerer bare super godt for ham og ja han gik faktisk til spejder på et tdspunkt hvor han først var hjemme 21. Vi lod ham gøre det men ku godt mærke han ikke var frisk dagen efter. Han valgte for nyligt ikke at ville gå til det længere af andre grunde men jo vi kigger rent faktisk på hans behov og vi vil som også tilpasse det med alderen hele tiden. Men søvn skader jo ikke hvorimod mangel på det gør. Vi har undersøgt det med børns søvnbehov meget grundigt og man mærker jo tydeligt på sine børn og mennesker generelt hvis de ikke passer deres søvn. I virkeligheden bør man også kun en dag om ugen afvige i sin søvnrytme. Det er sundest for kroppen.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

DEt kommer da også an på hvornår barnet står op. Der er jo stor forskel på om hun skal op kl 6 eller 8 men ca 9,5-10 timers søvn er vist anbefalingen. 

Søvn er noget af det vigtigste for et barns trivsel så at give dem for lidt søvn er direkte skadeligt og ikke at være en god forældre selvom barnet synes det.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Aristocats skriver:

20.30 til en 14-årig?! Shit, tror jeg gik i seng klokken 4 om morgenen af og til dengang jeg var 14 - dog absolut ikke noget jeg taler for (!), men er sikker på jeg havde rent og skær slagtet mine forældre hvis de havde forlangt at jeg gik i seng 20.30 som 14-årig. Der må findes nemme teenagere derude! 

Eller godt opdragne teenagere med forældre der forstår st give dem sunde værdier. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

Joanhs skriver:

Så du vil først lade ham bestemme selv den dag han er 18 og altså fuldgyldigt voksent medlem af familien? Eller hvornår ville man ifølge dig kunne vise drengen at han har frihed under ansvar?

Vi tilpasser det løbende til hans alder. Men i hans alder skal man have mellem 8-10 timers søvn og han har en travl hverdag og vi mærker det fungerer for ham så vi er trygge ved det. Søvn skader ikke men det gør mangel på det og vi har sat os grundigt ind i børns søvnbehov. Og jo vi lytter til ham men altså der er jo meget man ikke selv forstår vigtigheden af når man er teenager og det er forældres ansvar at tage vare på deres børns rytmer og rutiner. Når han fylder 18 og flytter hjemmefra er det hans eget ansvar men indtil da er det vores opgave at sørge for ham og lære ham nogle gode vaner. Og han har masser af frihed på andre områder så søvnen er trods alt kun en lille del af det store billede af hans liv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.