Sengetid? For store børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2017

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Så har min teenager fået ny sengetid. Hun må blive oppe til kl 20.30 men skal være i seng uden MacBook og iPhone. Hun må læse til kl 21.00. Tusind tak for alle jeres kommentar. Hun er min første så jeg kommer helt sikkert til at lave en hel masse fejl endnu. og forhåbentligt få lidt mere erfaring

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2017

CC79

Det synes jeg ærlig talt du skylder at forklare, hver gang inden du kommer med råd til hvordan andre skal opdrage deres børn, for der er så kæmpe stor en forskel på at et barn der ikke selv altid lige mærker behov, og som altså så gør hvad I siger, på en helt anden måde end jeres næste teenager kommer til. Selvfølgelig alt efter behov, fritid, og sociale omgang, men jeg vil vove at påstå I kommer til at mærke stor forskel, så det er kun godt du siger det skal tilpasses efter den næstes behov. 

Nej ik egentlig for han er jo mest af alt helt normaltfungerende og jeg vil have samme fremgangsmetode med de yngste. Deres sovetider er jo også valgt til at tilpasse deres nuværende søvnbehov og diagnose eller ej er behovet vejledende. Det jeg påpeger med hans diagnose, som kun er en meget lille del af ham er, at han i højere grad ikke kan få lov at have for meget indflydelse på visse ting i hans liv. Men han er jo helt velfungerende ellers med et normalt teenageliv og jeg vil stadig have han får ca. 9 timers søvn i den alder han har nu og det samme vil helt sikkert blive gældende for vores yngste børn også medmindre der er et meget voldsomt argument for noget andet. Så nej mener ikke det ændrer på noget overordnet for søvnbehov er søvnbehov diagnoser eller ej og vores søns diagnose er som skrevet blevet en meget lille del af ham med alderen som man dårligt bemærker. Men det med hans krops behov hænger ved og derfor er vi mere tilbøjelige til at tage visse beslutninger for ham uden det står alt for meget til diskussion. I øvrigt forstår jeg ikke at det er et problem man sørger for ens børn får søvn nok og følger de vejledninger der er på området. Hvis jeg skrev han selv styrede sine sengetider ville det nok også forarge. Så når jeg skriver jeg synes trådstarters sovetider for hendes barn er fornuftige er det netop ud fra anbefalinger på området.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Hck

Profilbillede for Hck
CC79 skriver:

Ja men den er også svær for han er jo også et ganske "normalt" barn/ung mand alligevel og jeg er ikke vild med at tillægge ham at han er sin diagnose. Han er jo yderst velfungerende og opfører sig som alle andre fordi han jo er velplaceret skolemæssigt mv. Jeg kan jo ikke sige at jeg ville gøre det anderledes uden diagnose for han lever jo et almindeligt liv men det er klart at lige det med at fornemme hans kropsbehov er jo noget vi er blevet gjort opmærksom på af fagpersoner siden han var lille. Men hvis man lige ser og møder ham er han jo bare helt normaltfungerende med fritidsjob og interesser og derfor ønskede jeg ikke at fokusere på hans diagnose som en afgørende faktor men selvfølgelig spiller det da ind i en grad. Vores yngste børn udvikler sig jo helt anderledes så kun tiden kan vise hvordan det bliver med deres sengetider. Er jo stadig stor tilhænger af at børn får søvn nok. Men jo forstår godt din pointe.

Ja, den er svær. Jeg har selv 2 diagnose børn/  børn med andre problem stillinger. Men alligevel er man jo nød til af have det med fra starten af når man svarer på noget. Tro mig, jeg synes heller ikke at det er fedt og har heller ikke lyst til at mine børns diagnose, skal præge deres liv, men alligevel, det vil det jo gøre i mere eller mindre grad. Jeg har valgt at være åben og ærlig om det i min omgangskreds og baby.dk 

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

Ja, den er svær. Jeg har selv 2 diagnose børn/  børn med andre problem stillinger. Men alligevel er man jo nød til af have det med fra starten af når man svarer på noget. Tro mig, jeg synes heller ikke at det er fedt og har heller ikke lyst til at mine børns diagnose, skal præge deres liv, men alligevel, det vil det jo gøre i mere eller mindre grad. Jeg har valgt at være åben og ærlig om det i min omgangskreds og baby.dk 

Jo det er nu heller ikke så meget det. Det med søvnbehovet har jo ikke som sådan det store med diagnosen at gøre. De 9 timers søvn er stadig godt for en 14-årig. Det jeg nok ikke formulerede så godt var at han nok pga sine manglende kropsfornemmelser ikke har samme argumentationsmuligheder som vores næste børn måske har. For han kan ikke bedømme sine behov ligeså godt. Men igen så er planen for vores næste børn jo også 9 timers søvn når de er teenagere og de har allerede som små haft et større søvnbehov end vores ældste faktisk havde som lille. Anbefalingerne er jo hvad de er uanset denne diagnose så synes i sin helhed ikke det var nødvendigt at nævne diagnosen. Kun i forbindelse med hvor stor indflydelse han har på beslutningen. Men i andre sammenhænge kan diagnoser være vigtige at påpege hvor sammenligning ikke kan gøres i samme grad. Så er til dels enig.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Hck

Profilbillede for Hck
CC79 skriver:

Jo det er nu heller ikke så meget det. Det med søvnbehovet har jo ikke som sådan det store med diagnosen at gøre. De 9 timers søvn er stadig godt for en 14-årig. Det jeg nok ikke formulerede så godt var at han nok pga sine manglende kropsfornemmelser ikke har samme argumentationsmuligheder som vores næste børn måske har. For han kan ikke bedømme sine behov ligeså godt. Men igen så er planen for vores næste børn jo også 9 timers søvn når de er teenagere og de har allerede som små haft et større søvnbehov end vores ældste faktisk havde som lille. Anbefalingerne er jo hvad de er uanset denne diagnose så synes i sin helhed ikke det var nødvendigt at nævne diagnosen. Kun i forbindelse med hvor stor indflydelse han har på beslutningen. Men i andre sammenhænge kan diagnoser være vigtige at påpege hvor sammenligning ikke kan gøres i samme grad. Så er til dels enig.

Jamen, jeg ved godt anbefalingerne er at de skal sove det antal timer, men ærligt så synes jeg ikke at det er en "normal" sove tid for en 14 årig. Umiddelbart er jeg ikke i tvivl om at hans "problem stillinger" er en medvirkende faktor til at det går så nemt for dig/jer med det, og det er jo kun super godt for jer alle. I sidste ende tror jeg at det hele hænger sammen ( diagnose eller ej), det gør det ihvertfald her hjemme.

Anmeld Citér

9. marts 2017

lineog4

CC79 skriver:

Forskellen er måske også at jeg af min datter på meget snart 14 kræver en form for kropsfornemmelse, kræver/forventer eller i hvert fald ønsker at hun skal mærke efter om hun er træt og at hun skal handle ud fra det hun mærker. For der er ikke mange år til hun skal være selvstyrende og der skal jeg ved st forvente hun kan, have lært hende at gå i seng når hun er træt, eller når hun ved hun skal tidligt op dagen efter. 

Hvis jeg ikke gav lidt line især i weekenderne hvor hun jo kan sove længe, vil hun jo ikke lære at mærke efter. 

Og vil lige tilføje at hun sagtens kan være gået inden kl 21 og sove til kl 12 - totalt teenager. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

Hck skriver:

Jamen, jeg ved godt anbefalingerne er at de skal sove det antal timer, men ærligt så synes jeg ikke at det er en "normal" sove tid for en 14 årig. Umiddelbart er jeg ikke i tvivl om at hans "problem stillinger" er en medvirkende faktor til at det går så nemt for dig/jer med det, og det er jo kun super godt for jer alle. I sidste ende tror jeg at det hele hænger sammen ( diagnose eller ej), det gør det ihvertfald her hjemme.

Men når du skriver går så nemt lyder det som om hans diagnose gør han samarbejder mere end en teenager uden en diagnose. Han er jo bare en helt normal dreng som opfører sig som de fleste. Men han er lydhør og det kan børn jo godt være. Det har jeg da også selv været og har aldrig haft brug for oprør som ung. Vi forventer da vores børn gør det vi beder dem om og det har da intet med diagnoser at gøre. Og tro mig han har masser af meninger og bestemt ikke tilbageholdende med at fremføre dem. Så nej hans diagnose har intet med hans sengetider at gøre og det jo din holdning at det ikke er en normal sovetid. Vi tager udgangspunkt i hvornår han skal op og hvor mange timers søvn han så får. Når jeg har haft arbejde som pædagog med mødetid kl 6 har jeg da også selv haft sengetider mellem 20 og 20.30. Jeg har brug for 8 timers søvn og dermed er det antal timer og ik tidspunkt man går i seng der er relevant. I både børnehaver og skoler er der lærere og pædagoger der ser uudhvilet børn som er uoplagte og trætte fordi forældrene ikke kan sørge for sunde sovetider og rytmer og har selv oplevet det i mit arbejde som pædagog. Det hænger tit sammen med at forældre prøver at få lidt mere tid med dees børn pga en presset hverdag. Men det ændrer jo ikke på at børn har brug for den rette mængde søvn.

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

lineog4 skriver:

Forskellen er måske også at jeg af min datter på meget snart 14 kræver en form for kropsfornemmelse, kræver/forventer eller i hvert fald ønsker at hun skal mærke efter om hun er træt og at hun skal handle ud fra det hun mærker. For der er ikke mange år til hun skal være selvstyrende og der skal jeg ved st forvente hun kan, have lært hende at gå i seng når hun er træt, eller når hun ved hun skal tidligt op dagen efter. 

Hvis jeg ikke gav lidt line især i weekenderne hvor hun jo kan sove længe, vil hun jo ikke lære at mærke efter. 

Og vil lige tilføje at hun sagtens kan være gået inden kl 21 og sove til kl 12 - totalt teenager. 

Jamen bestemt. Det er jeg helt enig i er klogt. Og vi sidder jo heller ikke med et æggeur herhjemme og nogen dage skrider tiden da også en smule. I weekenderne og ferierne i højere grad også. Men tror bare på at hvadenten man er barn eller voksen har vores krop bedst af ret faste soverutiner. Det viser undrrsøgelser jo generelt og syns også selv jeg mærker det tydeligt hvis ikke jeg kører en stabil soverytme selv. Og som forældre er ansvaret jo ens hvis børn møder trætte og uoplagte op i børnehaver og skoler og har selv oplevet det i mit arbejde som pædagog. Og det er virkelig synd for børnene da de jo ik selv kan styre det. Og vi taler ikke om noget der sker en gang imellem men om en fast gruppe af børn hvor forældrene ikke tager deres børns sengetider alvorligt af den ene eller anden grund. Men syns du har helt ret. Selvfølgelig skal børn med diagnoser i højere grad opfordres til at mærke deres behov. Vores søn er ikke der endnu men håber det kommer i de nærmeste år for vi arbejder da også med det.

Anmeld Citér

10. marts 2017

lineog4

CC79 skriver:

Jamen bestemt. Det er jeg helt enig i er klogt. Og vi sidder jo heller ikke med et æggeur herhjemme og nogen dage skrider tiden da også en smule. I weekenderne og ferierne i højere grad også. Men tror bare på at hvadenten man er barn eller voksen har vores krop bedst af ret faste soverutiner. Det viser undrrsøgelser jo generelt og syns også selv jeg mærker det tydeligt hvis ikke jeg kører en stabil soverytme selv. Og som forældre er ansvaret jo ens hvis børn møder trætte og uoplagte op i børnehaver og skoler og har selv oplevet det i mit arbejde som pædagog. Og det er virkelig synd for børnene da de jo ik selv kan styre det. Og vi taler ikke om noget der sker en gang imellem men om en fast gruppe af børn hvor forældrene ikke tager deres børns sengetider alvorligt af den ene eller anden grund. Men syns du har helt ret. Selvfølgelig skal børn med diagnoser i højere grad opfordres til at mærke deres behov. Vores søn er ikke der endnu men håber det kommer i de nærmeste år for vi arbejder da også med det.

Enig, og med mine små er der ikke frit slag - der bestemmer vi voksne og weekender ændrer sig generelt max med en time. Dog italesætter vi: føler du dig træt, i dag er det vist ikke så let st falde i søvn osv så de lærer at mærke efter. 

Men teenageren har en sengetid (dog senere end din søns) i hverdagen men vi forsøger at give lidt slip i weekenderne (inden for en grænse, jeg skal ikke have en ung pige der sidder oppe den halve nat) fordi jeg vil hun skal lære at mærke efter og det sjove er, at i starten skal det afprøves og så er det jo slet ikke sjovt, ingen fed ting st sidde oppe alene og lave ingen ting og være træt, så er det bedre at hoppe i seng og være frisk sammen med os andre dagen efter. Jeg vil så dog sige med erfaring fra min mands ældste søn og andre, at er der computerspil så sker den ændring ikke af sig selv og der skal være en max alla computeren skal være slukket kl....!

Anmeld Citér

10. marts 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
CC79 skriver:

Hmmm.. jeg synes nu din søns diagnose og netop det at det påvirker hans evne til at mærke sine behov, er en meget væsentlig faktor for hvorfor han ikke kan/skal styre sin sengetid selv. 

Når mine er 14, forventer jeg/går jeg stærkt udfra, at de selv kan mærke deres behov!  Ydermere forventer jeg at jeg har formået at lære dem at handling og konsekvens hænger sammen. Fx at man er dødtræt kl 6 hvis man først er gået i seng kl 1. Hos mig må de gerne prøve det af, og lynhurtigt finder de ud af at de ikke kan hænge sammen, og hvis de ikke selv ser det og retter til - ja så må mor uddeligere sengetider, men lur mig om ikke de står på bagben hvis jeg truer med en helt fast sengetid sådan en teenager går hellere i seng 21.30 af egen fri vilje, end kl 21 fordi mor sagde sagde det. sådan var jeg i hvertfald selv  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.