Sengetid? For store børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2017

nilletøz

Her kommer de begge i seng mellem 18:30-19:00 men de er så og hhv 4 år og 8 år

men ved at den store har brug for søvn, så der går nogle år endnu før vi ændre sendetider..

den lille falder i søvn max 5-10 min efter han er kommet i seng..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2017

helle85

Aisha skriver:

Hej Alle. Jeg har lige haft en diskussion med min datter på snart 13. Hun synes det er urimeligt at hun skal i seng kl 20.00 når alle dem fra klassen nu kommer i seng kl 22.00. Men passer det ? Hvad tid kommer jeres store børn i seng ? 

Grunden til at jeg forlanger at hun kommer i seng kl 20.00 er at hun har svært ved at vågne om morgenen. 

Nu har jeg ikke så store børn, men jeg vil vurdere det ud fra hvor stort søvnbehov mit barn har.

Min datter på 9 år kommer til hverdag i seng kl 18:30 også læser, ser tablet eller hvad hun nu vil til kl 19 så skal hun lige have noget at drikke og tisse og så sover hun inden for 10 min. Men hun har også et stort søvnbehov. hvis hun kommer senere i seng så er hele næste dag ødelagt, for så er hun sur og træt hele dagen. I weekenden kommer hun senest i seng kl 20.

Så jeg tror ikke hun vil være klar til at komme i seng kl 22 nå hun bliver 13.

Min dreng på 10 falder i søvn seneste kl 20 og har gjort det de sidste par år. 

Så det er jo meget forskelligt fra bare til barn.

Anmeld Citér

8. marts 2017

TNBC

Aisha skriver:

Hej Alle. Jeg har lige haft en diskussion med min datter på snart 13. Hun synes det er urimeligt at hun skal i seng kl 20.00 når alle dem fra klassen nu kommer i seng kl 22.00. Men passer det ? Hvad tid kommer jeres store børn i seng ? 

Grunden til at jeg forlanger at hun kommer i seng kl 20.00 er at hun har svært ved at vågne om morgenen. 

Hvis hun kommer i seng kl.22 kan hun så komme op om morgenen uden at du skal råbe flere gange, vække hende.

Hvis hun har brug for meget søvn, skal hun have det, men hvis hunkan klare en dag når hun kommer i seng kl. 22 så lad hende.  Men måske starte med kl.21. 

Herkommer den 7årig i seng kl.20 og op kl.7.

Anmeld Citér

8. marts 2017

AnoMom

Aisha skriver:

Øv. Så hun har ret 

Synes bare hun virker så træt. Hun har altid sovet kl 20.00, men nu er hun ikke så lille mere..

Kl 20 er ihvertfald meget tidligt for en 13 årig synes jeg. Min dreng på 19 mdr kommer nogle gange først i seng der hvis han har sovet længe til middag  

Anmeld Citér

8. marts 2017

Kamilla-m

Aisha skriver:

Min på 9 år skal i seng kl 21

Anmeld Citér

8. marts 2017

heaven

Min på 9 kommer i seng kl 20, sommetider 20.15.... han er møgsur over det, men han har brug for det i hverdagene for han skal op kl 7.... weekend og ferier bestemmer han stort set selv....

de sidste dage har vi snakket sendetider og jeg har sagt at han må være oppe til 20.30 i hverdagene efter sommerferien....

men synes også at 20 til en på 13 er tidligt, mm hun er sur og tvær når hun skal op og i løbet af dagen... trives hun, ville jeg nok indgå et kompromis og starte ud med i seng til kl 21 og så evt hygge-læse eller noget til 21.30.... 

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

Vi har haft samme "krise" med vores søn. Først som 14-årig har vi rykket ham til 20.30. I weekenderne 21.30. Børn og teenagere har brug for megen søvn for at være udhvilede og indlæringsparate, men vores søn har da også venner der har langt senere sengetider og det påpeger han også, men altså vi kan mærke han har brug for den mængde søvn han får nu, så det holder vi fast i. Men selvfølgelig skal man følge deres alder og justere lidt efter behov. Men ja mærk efter søvnbehovet selvfølgelig for det nytter jo ikke at sænke det hvis ens barn så virker træt og uoplagt.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Aristocats

CC79 skriver:

Vi har haft samme "krise" med vores søn. Først som 14-årig har vi rykket ham til 20.30. I weekenderne 21.30. Børn og teenagere har brug for megen søvn for at være udhvilede og indlæringsparate, men vores søn har da også venner der har langt senere sengetider og det påpeger han også, men altså vi kan mærke han har brug for den mængde søvn han får nu, så det holder vi fast i. Men selvfølgelig skal man følge deres alder og justere lidt efter behov. Men ja mærk efter søvnbehovet selvfølgelig for det nytter jo ikke at sænke det hvis ens barn så virker træt og uoplagt.

20.30 til en 14-årig?! Shit, tror jeg gik i seng klokken 4 om morgenen af og til dengang jeg var 14 - dog absolut ikke noget jeg taler for (!), men er sikker på jeg havde rent og skær slagtet mine forældre hvis de havde forlangt at jeg gik i seng 20.30 som 14-årig. Der må findes nemme teenagere derude! 

Anmeld Citér

9. marts 2017

EnGodMor

Jeg er enige med dig i, at kl 22 er for sent til en 13 årige i hverdagen, dog er kl 20 os meget tidligt for en i den størrelse. Jeg ville sige at mellem 21-21.30,  er passende, og med mit skøre hovedet vil sengetiden i den alder nok blive 21.15

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

20.30 til en 14-årig?! Shit, tror jeg gik i seng klokken 4 om morgenen af og til dengang jeg var 14 - dog absolut ikke noget jeg taler for (!), men er sikker på jeg havde rent og skær slagtet mine forældre hvis de havde forlangt at jeg gik i seng 20.30 som 14-årig. Der må findes nemme teenagere derude! 

Nem og nem men han ved regler er regler og har respekt uanset hvor sur han bliver. Han ved godt vi har gode intentioner bag vores valg om han bifalder dem eller ej. Vi forklarer ham også hvorfor så han forstår grundene dertil. Jeg er selv vokset op i et hjem uden rammer for sengetid og jeg måtte selv sørge for meget tidligt at finde ud af hvornår det var godt at gå i seng og havde to vækkeure for min mor sørgede ikke for hverken sengetider eller vækning. Og ja teenagere vil jo gerne være oppe langt længere end de ka overskue og man hører ofte om trætte børn i skolen. Sålænge børn er i ens varetægt må man sørge for de har de rammer der er sunde for deres trivsel. Det ka de ik selv styre. Om de så er uenige eller ej har de jo ret til. Vores teenager brokker sig da også og vi lytter til ham men vi ved trods alt mere om søvn end han gør og i den alder hvor man skal udvikle sig og indlære skal man absolut ikke gå i seng sent om aften. Men ja man opdrager jo forskelligt men jeg har savnet rammer i min opvækst og måtte finde ud af alting selv. Det kunne jeg så godt finde ud og gik aldrig i seng senere end 22, men noget voksenstyring havde da været rart. Det lyder dog heller ik til dit søvnmønster har været sundt men selvfølgelig vil de fleste teenagere nok hellere gå i seng om natten, hvis de kan slippe afsted med det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.