Sengetid? For store børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2017

CC79

Hmmm.. jeg synes nu din søns diagnose og netop det at det påvirker hans evne til at mærke sine behov, er en meget væsentlig faktor for hvorfor han ikke kan/skal styre sin sengetid selv. 

Når mine er 14, forventer jeg/går jeg stærkt udfra, at de selv kan mærke deres behov!  Ydermere forventer jeg at jeg har formået at lære dem at handling og konsekvens hænger sammen. Fx at man er dødtræt kl 6 hvis man først er gået i seng kl 1. Hos mig må de gerne prøve det af, og lynhurtigt finder de ud af at de ikke kan hænge sammen, og hvis de ikke selv ser det og retter til - ja så må mor uddeligere sengetider, men lur mig om ikke de står på bagben hvis jeg truer med en helt fast sengetid sådan en teenager går hellere i seng 21.30 af egen fri vilje, end kl 21 fordi mor sagde sagde det. sådan var jeg i hvertfald selv  

Jamen det forstår jeg godt. Men tror bare på at man som forældre på visse områder må guide sine børn og ja de jo i sidste ende mere eller mindre ligeglade om de er trætte sålænge de kan blive længe oppe. Jeg syns ik man ka være bekendt at sende sine børn uudhvilet i skole og derfor må man som forældre tage hånd om sine børns søvnbehov. Hvis først de selv for lov at bestemme kan det blive svært at gå tilbage til gammel sovetid. Så syns man ska sætte en ramme i hverdagen mens weekender og ferier i højere grad ka være et frirum. Men i sidste ende har alle voksne som børn bedst af faste soverutiner og det ka godt være vi går meget op i det herhjemme men oplever heller aldrig vores børn er trætte og uoplagte i hverdagen så vi syns jo det virker. Og diagnose eller ej vil jeg altid have en ramme for sengetider. Så ka man justere løbende men syns ikke børn selv skal afgøre deres sengetider for deres bedømnelsesevne er jo sløret af hvad de har lyst til og ikke deres egentlige behov og måske endnu mere gældende er det for teenagere. Men ja sådan ser man jo forskelligt på det og jeg er måske "skadet" af mit fag som pædagog hvor jeg både har set børnehavebørn og skolebørn der kronisk kæmper med trætheden i hverdagen fordi deres forældre ikke sørger for sunde soverytmer. Det er synd for børn og syns personligt det et svigt når man som forældre ikke tager det ansvar. Og vi taler ik om træthed en gang imellem men om de samme børn der konstant har det sådan fordi de ikke får søvn nok. Jo søvnbehov er individuelle men vejledende er der jo retningslinjer for hvor meget søvn man har brug for i forskellige aldre og børn har bare brug for megen søvn langt op i alderen. Og er der noget der kan påvirke ens livskvalitet og trivsel så er det dårlige søvnrytmer og mangel på søvn. Det ved voksne mennesker når deres søvn påvirkes så hvorfor ikke gøre ekstra ud af at lære vores børn gode søvnmønstre fra starten af. Det er en svær opgave for dem selv at løse. Og de påtænker ikke vigtigheden af det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2017

moar34

Aisha skriver:

Hej Alle. Jeg har lige haft en diskussion med min datter på snart 13. Hun synes det er urimeligt at hun skal i seng kl 20.00 når alle dem fra klassen nu kommer i seng kl 22.00. Men passer det ? Hvad tid kommer jeres store børn i seng ? 

Grunden til at jeg forlanger at hun kommer i seng kl 20.00 er at hun har svært ved at vågne om morgenen. 

Det er godt nok tidligt hUn kommer i seng. Min søn på 14 går først i seng kl 22:30. Da han var 13 år hed den ogå kl 22. 

Anmeld Citér

10. marts 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
CC79 skriver:

Jamen det forstår jeg godt. Men tror bare på at man som forældre på visse områder må guide sine børn og ja de jo i sidste ende mere eller mindre ligeglade om de er trætte sålænge de kan blive længe oppe. Jeg syns ik man ka være bekendt at sende sine børn uudhvilet i skole og derfor må man som forældre tage hånd om sine børns søvnbehov. Hvis først de selv for lov at bestemme kan det blive svært at gå tilbage til gammel sovetid. Så syns man ska sætte en ramme i hverdagen mens weekender og ferier i højere grad ka være et frirum. Men i sidste ende har alle voksne som børn bedst af faste soverutiner og det ka godt være vi går meget op i det herhjemme men oplever heller aldrig vores børn er trætte og uoplagte i hverdagen så vi syns jo det virker. Og diagnose eller ej vil jeg altid have en ramme for sengetider. Så ka man justere løbende men syns ikke børn selv skal afgøre deres sengetider for deres bedømnelsesevne er jo sløret af hvad de har lyst til og ikke deres egentlige behov og måske endnu mere gældende er det for teenagere. Men ja sådan ser man jo forskelligt på det og jeg er måske "skadet" af mit fag som pædagog hvor jeg både har set børnehavebørn og skolebørn der kronisk kæmper med trætheden i hverdagen fordi deres forældre ikke sørger for sunde soverytmer. Det er synd for børn og syns personligt det et svigt når man som forældre ikke tager det ansvar. Og vi taler ik om træthed en gang imellem men om de samme børn der konstant har det sådan fordi de ikke får søvn nok. Jo søvnbehov er individuelle men vejledende er der jo retningslinjer for hvor meget søvn man har brug for i forskellige aldre og børn har bare brug for megen søvn langt op i alderen. Og er der noget der kan påvirke ens livskvalitet og trivsel så er det dårlige søvnrytmer og mangel på søvn. Det ved voksne mennesker når deres søvn påvirkes så hvorfor ikke gøre ekstra ud af at lære vores børn gode søvnmønstre fra starten af. Det er en svær opgave for dem selv at løse. Og de påtænker ikke vigtigheden af det.

Jeg er helt med på at bestemme deres sovetider når de er små og ikke er i stand til at tage det valg selv. Men jeg ser altså ikke en 14årig som et lille barn på lige fod med min 5årige. Og som sagt, hvis jeg kan se mine ikke kan håndtere deres frihed under ansvar når de når den alder - fx ift sovetider, jamen så bliver det inddraget igen., deri ligger også en konsekvens af egne handlinger og forhåbentlig noget læring. men jeg håber da så sandelig at de er fornuftige nok i en alder af 14, til at de hurtigt godt selv kan se ideen i at gå i seng i nogenlunde ordenligt tid ligesom os andre. Men jeg går stadig ind for at de gerne selv må prøve til og finde ud af at det ikke fungerer at gå i seng kl lort. Det har intet at gøre med at lade dem komme uudhvilede i skole og være ligeglad, men rent og skær at de selv skal lære at gebærde sig i  livet og lære selv at tage de gode valg..  Jeg kan jo ikke stå og uddele sengetider når mine unger flytter hjemmefra og starter uddannelse, job osv med forskellige mødetider

Anmeld Citér

10. marts 2017

CC79

Jeg er helt med på at bestemme deres sovetider når de er små og ikke er i stand til at tage det valg selv. Men jeg ser altså ikke en 14årig som et lille barn på lige fod med min 5årige. Og som sagt, hvis jeg kan se mine ikke kan håndtere deres frihed under ansvar når de når den alder - fx ift sovetider, jamen så bliver det inddraget igen., deri ligger også en konsekvens af egne handlinger og forhåbentlig noget læring. men jeg håber da så sandelig at de er fornuftige nok i en alder af 14, til at de hurtigt godt selv kan se ideen i at gå i seng i nogenlunde ordenligt tid ligesom os andre. Men jeg går stadig ind for at de gerne selv må prøve til og finde ud af at det ikke fungerer at gå i seng kl lort. Det har intet at gøre med at lade dem komme uudhvilede i skole og være ligeglad, men rent og skær at de selv skal lære at gebærde sig i  livet og lære selv at tage de gode valg..  Jeg kan jo ikke stå og uddele sengetider når mine unger flytter hjemmefra og starter uddannelse, job osv med forskellige mødetider

Nej men det jo noget med at vise dem gode vaner og sørge for de har det. Undersøgelser har vist at hver tredie barn/ung mellem 7-18 år får ikke søvn nok. Og at unge mellem 17-20 ikke kan bedømme deres søvnbehov og mangler ca 2 timers søvn om dagen. Så på den måde er det jo en forældreopgave og ja man kan jo have indflydelse på det ved at lære sine børn hvornår de skal gå i seng for at få søvn nok. Så ka det godt være de ikke kan finde ud af det/styre det når de flytter hjemmefra men måske vender de tilbage til noget af det når de opdager de er trætte og uoplagte. Og så længe de bor hjemme har man jo indflydelse på dem og kan sætte visse krav til dem så deres hverdag fungerer. Men altså vi kommer det nok ikke tættere og man vurderer søvns betydning forskelligt. Når børn er helt små dyrker vi næsten deres søvn religiøst og som undersøgelser så viser så sker der noget ved skolealderen hvor søvnen bliver lidt mindre vigtig for forældre og så det jo klart børnene heller ikke kan finde ud af det. Jeg har da heller ikke lyst til at gå i seng kl 20.30 men hvis jeg ska op næste dag kl 4 så er jeg nødt til det hvis jeg ska kunne hænge sammen og få den nødvendige mængde søvn. Men ja tak for snakken og kan som sagtens forstå dine begrundelser.

Anmeld Citér

10. marts 2017

sne190810

Her er et fint søvnskema, som giver et meget godt billede ift alder og behov 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

14. marts 2017

christina-mor-til-4

Min datter på 13 år kommer også i seng mellem kl 20-21 og min datter er også utilfreds med det, for hendes klassekammerater er også oppe til kl 22, jeg har bare set, at hvis vi trækker hende til kl 22 så er hun mega træt og sur hele dagen efter. Så det er meget svært.  Hvad man lige skal gøre. Nogen dage siger hun dog selv at hun vil tideligt i seng fordi hun er træt. 

Anmeld Citér

14. marts 2017

maja89

Anbefalingen lyder på 8-10 times søvn i døgnet for teenagere.

Så hvis hun står op kl. 7 er det jo fint, hvis hun sover når kl. er 22.

Nu har jeg ikke selv store børn, men mener selv jeg skulle i seng kl. 21 da jeg var 13. om sommeren når det var lyst længe blev det tit lidt senere.

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at sige kl. 21. se det an et par uger. Bliver hun mere eller mindre træt...

Du skriver hun er meget træt når hun skal op om morgenen, kan det måske være fordi hun sover for meget???

Anmeld Citér

15. marts 2017

Krealir

Jeg synes generelt der er en tendens til at vi - allesammen også voksne - kommer i seng ALT  for sent. Men kl 20:00 er nok lidt for tidligt. Prøv at lave en aftale med hende om, at nu laver I et lille eksperiment. Hun får lov til at gå i seng kl 20:30 og slukke lyset kl 21:00, og hvis hun kan finde ud af at stå op om morgenen, så kan I strække det til kl 21:00 og slukke lyset kl 21:30.

Ved at give hende et ultimatum sikrer du dig også, at hun er mere motiveret for at stå op, og hvorfor ikke slå to fluer med eet smæk? "Med frihed følger ansvar!" Det er mit motto!

Det er MEGET forskelligt hvor meget søvn vi har brug for, men os voksne burde få mellem 7 og 9 timer og børn og teenagere har altså brug for minimum 8! De er igang med at udvikle deres hjerner, og derfor skal de restituere mere end vi voksne og har dermed brug for mere hvile! 

Held og lykke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.