Sengetid? For store børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2017

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Mine børn på 8 år og 9 1/2 år kommer i seng kl. 20.30, så ja, det er alt for tidligt for en på 13 år

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2017

MorTilMadsen

CC79 skriver:

Nem og nem men han ved regler er regler og har respekt uanset hvor sur han bliver. Han ved godt vi har gode intentioner bag vores valg om han bifalder dem eller ej. Vi forklarer ham også hvorfor så han forstår grundene dertil. Jeg er selv vokset op i et hjem uden rammer for sengetid og jeg måtte selv sørge for meget tidligt at finde ud af hvornår det var godt at gå i seng og havde to vækkeure for min mor sørgede ikke for hverken sengetider eller vækning. Og ja teenagere vil jo gerne være oppe langt længere end de ka overskue og man hører ofte om trætte børn i skolen. Sålænge børn er i ens varetægt må man sørge for de har de rammer der er sunde for deres trivsel. Det ka de ik selv styre. Om de så er uenige eller ej har de jo ret til. Vores teenager brokker sig da også og vi lytter til ham men vi ved trods alt mere om søvn end han gør og i den alder hvor man skal udvikle sig og indlære skal man absolut ikke gå i seng sent om aften. Men ja man opdrager jo forskelligt men jeg har savnet rammer i min opvækst og måtte finde ud af alting selv. Det kunne jeg så godt finde ud og gik aldrig i seng senere end 22, men noget voksenstyring havde da været rart. Det lyder dog heller ik til dit søvnmønster har været sundt men selvfølgelig vil de fleste teenagere nok hellere gå i seng om natten, hvis de kan slippe afsted med det.

ALLE teenagere er trætte generelt, uanset hvornår de kommer i seng.

Til gengæld tror jeg at du kan være ret sikker på mobning hvis dem han går sammen med, finder ud af at han skal i seng samme tid som deres småsøskende. Det kan også være at det er derfor at han er blevet så sur, engang imellem, som du selv nævner?

Mange forældre glemmer hvordan det er at være børn, og er fuldstændige blinde for hvad der sker, men det der kan jeg godt afsløre for dig: Det ender i et oprør som du ikke får noget at vide om. Hvis unge ikke kan få lov at få lidt kontrol i hjemmet når de er teenagere men stadigvæk føler sig små, så går de ud og ryger hash eller smøger bag din ryg. Eller noget andet som de selv kan bestemme, når du ikke kigger.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Bananaalice

20?? Med den lektiemængde hun er ved at få? Det er simpelthen for lidt tid til også at leve i.

vil også sige hun skal ligge i sengen 22 og ikke gå på sociale medier når hun ligger i sengen, og så tror jeg helt ærligt hun vil føle det lettere at stå op, hun har nået alt det hun så ville og skulle.
Eller også er det bare svært for hende resten af livet, fordi det er sådan hun er, men det må hun lærer at tackle på andre måder, for op, det skal hun bare.

Da jeg var 13-14 skulle jeg bare være hjemme kl. 22 senest, ellers røg der en halv time hvis jeg kom 1 minut for sent hjem. Og der blev slukket for internettet kl. 22, så jeg var jo altid hjemme 21 så jeg kunne nå lidt Men det var dengang man kunne gøre det, det kan man jo ikke på samme måde mere.
Men jeg stod op 40 minutter før jeg skulle i skole, fik morgenmad, og kørte. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Zelinasmor

Da jeg var 13 skulle jeg i seng kl. 22 og skulle lyset 22.15 min datter på 5 kommer i seng klokken 20 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Min datter er godt nok 17 år, men hun har i de sidste 2-3 år selv styret sin senge tid. Der har ingen problemer været med det, hun klare sig super godt i skolen og laver de ting hun skal. ( nævner det fordi at andre bruger det som argument for meget tidlig senge tid). 

Jeg synes også at kl.20.00 er ret tidligt for en 13 årig.

Anmeld Citér

9. marts 2017

God-mor

Aisha skriver:

Hej Alle. Jeg har lige haft en diskussion med min datter på snart 13. Hun synes det er urimeligt at hun skal i seng kl 20.00 når alle dem fra klassen nu kommer i seng kl 22.00. Men passer det ? Hvad tid kommer jeres store børn i seng ? 

Grunden til at jeg forlanger at hun kommer i seng kl 20.00 er at hun har svært ved at vågne om morgenen. 

Det er meget tidligt at komme i seng i den alder. Jeg ville nok tænke kl. 21.00-21.30 Min datter på knap 4 år kommer i seng kl. 19.30.

Teenagere er bare trætte generelt, jeg tror ikke det bliver værre af at hun får lov at komme 1 time senere i seng. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Aisha skriver:

Hej Alle. Jeg har lige haft en diskussion med min datter på snart 13. Hun synes det er urimeligt at hun skal i seng kl 20.00 når alle dem fra klassen nu kommer i seng kl 22.00. Men passer det ? Hvad tid kommer jeres store børn i seng ? 

Grunden til at jeg forlanger at hun kommer i seng kl 20.00 er at hun har svært ved at vågne om morgenen. 

Jeg syntes kl. 20 er al for tidligt, men du kender dit barn bedst.

Vores yngste på 8 (snart 9) kommer i seng kl. 19.30-20.00. Vores mellemste kommer i seng kl. 22 ( han er 11), og vores ældste på 15, går i seng omkring midnat.

Men ingen af vores har problemer med at komme op om morgen

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

MorTilMadsen skriver:

ALLE teenagere er trætte generelt, uanset hvornår de kommer i seng.

Til gengæld tror jeg at du kan være ret sikker på mobning hvis dem han går sammen med, finder ud af at han skal i seng samme tid som deres småsøskende. Det kan også være at det er derfor at han er blevet så sur, engang imellem, som du selv nævner?

Mange forældre glemmer hvordan det er at være børn, og er fuldstændige blinde for hvad der sker, men det der kan jeg godt afsløre for dig: Det ender i et oprør som du ikke får noget at vide om. Hvis unge ikke kan få lov at få lidt kontrol i hjemmet når de er teenagere men stadigvæk føler sig små, så går de ud og ryger hash eller smøger bag din ryg. Eller noget andet som de selv kan bestemme, når du ikke kigger.

Hans småsøskende på 4 og 5 kommer i seng kl 18.15-18.30 så de er ik i nærheden af hans sengetid. Og teenagere har brug for 9 timers søvn hvilket han får da han sikkert først falder i søvn kl 21 og vækkes igen 6-6.15. Ikke alle teenagere har brug for oprør. Har aldrig selv haft det og man skal ikke lære sine børn at følge flokken. Så fordi andre har skæve sengetider skal han ikke ha det og nej han er faktisk sjældent træt selvom han har sine avisruter, lange skoledage og fritidsintereser og det er også den melding vi får fra hans lærere. Han har som også haft indflydelse på at hans sengetid blev rykket fra kl. 20 og selvfølgelig lytter vi til ham. Men der er meget man ikke er klar til at styre og bestemme som 14-årig og det at man netop hjælper sine børn med sunde vaner og rytmer er gavnligt for de ikke kommer på afveje. Så er ikke enig med dig omend jeg sagtens kan anerkende at teenagere skal have lov at gøre deres oprør og at de også har et liv vi ikke kender. Jeg ka sagtens huske min ungdom men har altid truffet genemtænkte valg og vist hvad der var rigtigt og forkert. Stoffer ka komme ind i alles liv uanset opdragelse så det ka man aldrig 100% skærme sig imod og nej han bliver ikke mobbet. Han gider da heller ikke børste tænder eller vaske hår om morgnen men sådan indeholder livet mange ting vi måske godt ville være fri af men det skal vi jo lære børn som voksne. Det kan ikke kun være sjovt hele tiden for nogen af os. Det behøver vi ikke at blive stofmisbrugere eller alkoholikere af. Det er nok nogle brister og svagheder der findes i ens personlighed i forvejen alligevel og så vil alt kunne tricke det. Min far har været alkoholiker hele sit liv fordi han er på evig flugt indeni.

Anmeld Citér

9. marts 2017

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
CC79 skriver:

Vi har haft samme "krise" med vores søn. Først som 14-årig har vi rykket ham til 20.30. I weekenderne 21.30. Børn og teenagere har brug for megen søvn for at være udhvilede og indlæringsparate, men vores søn har da også venner der har langt senere sengetider og det påpeger han også, men altså vi kan mærke han har brug for den mængde søvn han får nu, så det holder vi fast i. Men selvfølgelig skal man følge deres alder og justere lidt efter behov. Men ja mærk efter søvnbehovet selvfølgelig for det nytter jo ikke at sænke det hvis ens barn så virker træt og uoplagt.

HVAd? 20.30 for en 14-årig?? 

Ej det forstår jeg simpelthen ikke! 

Vores søn på 9 år kommer i seng mellem 20-20.30 og sover som regel i løbet af 5-10 min.

Jeg synes der er meeeeeget langt imellem at være 9 og 14 år?! 

I weekenden er han ofte oppe meget længere og sover så tilsvarende længere. Vi går faktisk ret meget op i at vores drenge får den søvn, de har brug for og skal vores søn på 9 pr f.eks. Til tidlig fodboldkamp i weekenden kommer han tidligere i seng end på en "friweekend" men kl. 20.30 for en 14-årig synes jeg godt nok er at stramme den.

Anmeld Citér

9. marts 2017

CC79

SØS skriver:

HVAd? 20.30 for en 14-årig?? 

Ej det forstår jeg simpelthen ikke! 

Vores søn på 9 år kommer i seng mellem 20-20.30 og sover som regel i løbet af 5-10 min.

Jeg synes der er meeeeeget langt imellem at være 9 og 14 år?! 

I weekenden er han ofte oppe meget længere og sover så tilsvarende længere. Vi går faktisk ret meget op i at vores drenge får den søvn, de har brug for og skal vores søn på 9 pr f.eks. Til tidlig fodboldkamp i weekenden kommer han tidligere i seng end på en "friweekend" men kl. 20.30 for en 14-årig synes jeg godt nok er at stramme den.

En 6-13-årig har brug for mellem 9-11 timers søvn og en 14-17-årig har brug for 8-10 timers søvn. Hvis vores søn står op kl 6 så passer det jo. Søvn er meget vigtigt for vores trivsel og udvikling så kan ikke se noget forkert i det. I weekenden får han også lov at være oppe til 21.30-22. Og han døjer ikke med træthed og har en travl hverdag så syns det helt rimeligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.