Fravær i skolen..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2017

lineog4

Først et kæmpe kram, ordet underetning sætter noget i gang i alle forældres hoveder også selvom de er de perfekte forældre. Og selv som professionel bliver man lidt pha også selvom jeg ved at underretning jo ikke for de flestes tilfælde er at pege fingre af dårlige forældre, men i høj grad handler om man tænker et barn, eller en familie vill have godt af lidt hjælpe i en kortere eller længere perioder.

Jeg tænker du (og mange her i tråden) først skal beslutte sig for at det ikke er trussel læreren kommer med, men en information: vi har her på skolen besluttet at vi altid ved 20% fravær skal lave en underretning (og spørgsmålet er egentlig om hun har skrevet indberetning eller en underretning, for en indberetning er jo noget helt andet og vi indberetter faktisk fravær hver måned) og det ønsker jeg I skal vide. Udover det skal du også vide at de fleste lærere ønsker at underretningen sker i samarbejde med forældrene, at man holder med om det man har skrevet og  det hele taget at det foregår i en god tone.

Dernæst skal du tænke over hvad 20 % egentlig betyder. Din søn har lige nu 11% procent fravær. Dvs. Din søn har haft 22 fraværsdag. For at ramme 40% skal han have 40 fraværsdag, dvs. Han skal være hjemme fra skole næsten 4 uger endnu - tænker ikke du forventer det nu hvor vi har mindre end det halve skole år tilbage (under 20 ugers skole endnu). Du ha fået en information (man kan selvsagt overveje hvorfor den skulle gives allerede nu) og forhåbentlig er I forbi det værste og din søn har ikke mere forsømmelse resten af skoleråret.

Når alt det er skrevet tror jeg det er vigtigt du får et ærligt forhold til din søns lærer. Du skal ikke skrive en anklagende mail, eller udstråle en masse anklager. Du skal derimod skrive en mail, hvor du forklarer hvad det gør ved dig at hun giver denne information nu. Jeg kan som lærer ikke vide om jeg står med en stærk mor eller en sårbar mor, med mindre moren er åben. Jeg dømmer ikke sårbare mødre, jeg tænker ikke en sårbar mor er en dårligere mor, men jeg ved at en sårbar mor skal jeg måske veje mine ord lidt mere over for, jeg skal måske spørge mere ind til, hvordan oplever du vores samarbejde, jeg skal måske huske mere på at fortælle de gode historier osv. Skole/hjem samarbejdet er så vigtigt men også utroligt sårbart fordi det er et møde mellem mennesker og ikke bare mellem en professionel og en forælder. Jeg er professionel men jeg kender ikke forældrene og kan derfor træde ved siden af.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2017

L-mor

Mathias Villads skriver:

Alt kan bevises.. 

vi har været på skadestuen 2 gange ang forstuvninger og 

flere gange til egen læge og sygehuset med maven.. også denne gang har vi været i kontakt med både lægevagten og egen læge..

OG nej vil heller ikke sende ham afsted, men en lærer som hende gør bare en utryg ved situationen... 

Han gik i klasse med en, hvor hun indberettet til kommunen, at vedkommende havde for små sko, fedtet hår osv.. kommunen måtte tilsidst sige, at hun måtte stoppe, for de havde lavet en undersøgelse og der var intet hold i hendes indberetninger, da de havde haft folk ude og at de havde været der på de pågældende dage, hvor hun havde indberettet at ting var galt og de kunne bevidne, at det ikke var sagen... problemet er at det er en lille skole og lærerne er for tætte, så derfor får hun alt det råderum.... 

Det er ikke lærerens opgave at vurdere, hvorvidt 'noget er rigtigt'. Det er hendes pligt at underrette til de sociale myndigheder, som så skal undersøge barnets forhold. Et barn, som går i for småt tøj, med dårlig hygiejne, måske virker træt, ingen madpakke, osv. det er bekymrende.

Lad være med at hænge hende ud, fordi hun rent faktisk passer sit arbejde og overholder sine forpligtelser. Det er ikke hende, der er problemet. Det er de lærere, pædagoger og andre professionelle, som ikke underretter om tegn på mistrivsel, fordi de vil være loyale overfor forældrene, fremfor at varetage børnenes interesser. 

Anmeld Citér

29. januar 2017

Carina:-)

Jeg er lidt forbløffet over at mange skriver at en underretning er helt i orden på trods af at ts siger læren er klar over fraværet er sygdom.

Jeg er stor fortaler for at vi tager hånd om svage familier Osv

Men synes det er spild af ressourcer at anmelde en familie der er åben omkring hvorfor barnet har så meget fravær.

Anmelder  man så også et kræftsygt barn  der har lagt ugevis på sygehuset så forældrene lige kan bruge resten af deres sparsomme ressourcer på at sidde og forklare sig over for kommunen ?

Jeg troede naivt indberetninger var for at beskytte børn der havde det dårligt ala manglende madpakke ikke får lavet lektier osv 

Det  burde være nok at lærer og forældre har en dialog.

Anmeld Citér

29. januar 2017

Abracadabra

Carina:-) skriver:

Jeg er lidt forbløffet over at mange skriver at en underretning er helt i orden på trods af at ts siger læren er klar over fraværet er sygdom.

Jeg er stor fortaler for at vi tager hånd om svage familier Osv

Men synes det er spild af ressourcer at anmelde en familie der er åben omkring hvorfor barnet har så meget fravær.

Anmelder  man så også et kræftsygt barn  der har lagt ugevis på sygehuset så forældrene lige kan bruge resten af deres sparsomme ressourcer på at sidde og forklare sig over for kommunen ?

Jeg troede naivt indberetninger var for at beskytte børn der havde det dårligt ala manglende madpakke ikke får lavet lektier osv 

Det  burde være nok at lærer og forældre har en dialog.

Det er edderbankemig forskel på kræft og ondt i maven!!

Uden at skrive en roman sidder jeg ofte med på den anden side: Der hvor man udreder det massivt skolefraværende barn, som har ondt hist og pist, og hvor man intet fysisk kan finde. Loven er netop blevet SKÆRPET ang. denne type fravær, og der SKAL underrettes. Nej, man skal ikke underrette på et barn med leukæmi, men ondt i pjækketarm/pjækkefod er ikke det samme.

Anmeld Citér

29. januar 2017

Abracadabra skriver:

Det er edderbankemig forskel på kræft og ondt i maven!!

Uden at skrive en roman sidder jeg ofte med på den anden side: Der hvor man udreder det massivt skolefraværende barn, som har ondt hist og pist, og hvor man intet fysisk kan finde. Loven er netop blevet SKÆRPET ang. denne type fravær, og der SKAL underrettes. Nej, man skal ikke underrette på et barn med leukæmi, men ondt i pjækketarm/pjækkefod er ikke det samme.

Synes det er lidt voldsomt at regne med at ts barn bare pjækker.

Og jeg synes stadig den dialog kan tages af forældrene og læren og ikke af en sagsbehandler med svigtende ressourcer . 

Min datter der går i 2 har en veninde der her i januar har været væk fordi hun og hendes gymnasie lærer far har været i Thailand . 

Skal der så også sendes en mail til dem om at fraværet er højt ?

Gætter på at der sker der ikke noget fordi skolen ved det er ferie 

Og  når nu skolen har fået af vide at Peter er fraværende pga sygdom  ( og går udfra ts og familie ellers er velfungerende )

Så synes jeg indberetning er fuldstændig latterligt . 

Anmeld Citér

29. januar 2017

Abracadabra

Synes det er lidt voldsomt at regne med at ts barn bare pjækker.

Og jeg synes stadig den dialog kan tages af forældrene og læren og ikke af en sagsbehandler med svigtende ressourcer . 

Min datter der går i 2 har en veninde der her i januar har været væk fordi hun og hendes gymnasie lærer far har været i Thailand . 

Skal der så også sendes en mail til dem om at fraværet er højt ?

Gætter på at der sker der ikke noget fordi skolen ved det er ferie 

Og  når nu skolen har fået af vide at Peter er fraværende pga sygdom  ( og går udfra ts og familie ellers er velfungerende )

Så synes jeg indberetning er fuldstændig latterligt . 

Ungen har jo ondt, ellers havde forældrene jo sendt ham afsted. Men HVORFOR har han ondt? Ikke af en fysisk årsag, derfor SKAL kommunen med! Handler det om mistrivsel? Mistrivelige børn har jo mere ondt end trivelige børn - det samme med voksne. 

Du kan ikke sammenligne en dødelig sygdom medførende indlæggelse med ondt i maven og ondt i anklen.

Det lyder da i øvrigt ikke som en familie i trivsel, hvis moderen er så plaget af sin angst...

Anmeld Citér

29. januar 2017

Abracadabra skriver:

Ungen har jo ondt, ellers havde forældrene jo sendt ham afsted. Men HVORFOR har han ondt? Ikke af en fysisk årsag, derfor SKAL kommunen med! Handler det om mistrivsel? Mistrivelige børn har jo mere ondt end trivelige børn - det samme med voksne. 

Du kan ikke sammenligne en dødelig sygdom medførende indlæggelse med ondt i maven og ondt i anklen.

Det lyder da i øvrigt ikke som en familie i trivsel, hvis moderen er så plaget af sin angst...

Men hvorfor ikke starte med dialogen i skolen og derfra underrette hvis der er grund til det?

Og synes ikke vi skal gå ned på det plan hvor vi diskutere hvor vidt familien har problemer eller ej pga mors angst. 

Jeg forstår sgu godt hun bliver bange for hvad der skal ske - og synes da læren har fejlet ved ikke at tage hånd om sagen på sådan en måde at ingen behøver blive bange.

Jeg er selv ret ressoursestærk og ville da synes det var voldsomt ubehageligt med sådan en mail især hvis jeg hele vejen igennem havde været informativ ang grunden til fraværet.

Anmeld Citér

29. januar 2017

Abracadabra

Men hvorfor ikke starte med dialogen i skolen og derfra underrette hvis der er grund til det?

Og synes ikke vi skal gå ned på det plan hvor vi diskutere hvor vidt familien har problemer eller ej pga mors angst. 

Jeg forstår sgu godt hun bliver bange for hvad der skal ske - og synes da læren har fejlet ved ikke at tage hånd om sagen på sådan en måde at ingen behøver blive bange.

Jeg er selv ret ressoursestærk og ville da synes det var voldsomt ubehageligt med sådan en mail især hvis jeg hele vejen igennem havde været informativ ang grunden til fraværet.

Men læreren HAR jo ikke underrettet endnu, hun har lagt op til dialog. Hun har gjort det fuldkommen rigtige. Fortsætter fraværet SKAL hun underrette for at gøre sit arbejde.

Anmeld Citér

29. januar 2017

Abracadabra skriver:

Men læreren HAR jo ikke underrettet endnu, hun har lagt op til dialog. Hun har gjort det fuldkommen rigtige. Fortsætter fraværet SKAL hun underrette for at gøre sit arbejde.

Hvis du læser mit første indlæg så stiller jeg mig undrende over at selv om ts forklarer at hun har en dialog igang med læren så synes flere stadig at en underretning er i orden.

Det er det min undren går på .

Jeg synes slet ikke vores begrænsede ressoruser skal bruges på en familie der er velvillige mhs til informationer ,men derimod på børn der reelt er i fare med trivsel.

Så kan mor sidde på kommunen og sige nøjagtig det hun har sagt til læren.

Og selv om der ikke er fundet en grund endnu til hans mavesmerter er det ikke ensbetydende med at der intet er -

Udredning mhs til allergi fødevare intoleranse tarm prob osv   tager noget længere tid end 14 dage. 

Min ene store søn var indlagt i 2006 med samme prob. og det tog 5 uger inden vi overhovedet nærmede os et svar på hans smerter. 

Og vi var så ikke i nærheden af bekymrings mails - så går udfra læren tog vores ord for gode varer. 

Anmeld Citér

29. januar 2017

Sprit25

Abracadabra skriver:

Nu er en angst diagnose ikke ensbetydende med mistrivsel 

derudover er jeg helt enig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.