Først et kæmpe kram, ordet underetning sætter noget i gang i alle forældres hoveder også selvom de er de perfekte forældre. Og selv som professionel bliver man lidt pha også selvom jeg ved at underretning jo ikke for de flestes tilfælde er at pege fingre af dårlige forældre, men i høj grad handler om man tænker et barn, eller en familie vill have godt af lidt hjælpe i en kortere eller længere perioder.
Jeg tænker du (og mange her i tråden) først skal beslutte sig for at det ikke er trussel læreren kommer med, men en information: vi har her på skolen besluttet at vi altid ved 20% fravær skal lave en underretning (og spørgsmålet er egentlig om hun har skrevet indberetning eller en underretning, for en indberetning er jo noget helt andet og vi indberetter faktisk fravær hver måned) og det ønsker jeg I skal vide. Udover det skal du også vide at de fleste lærere ønsker at underretningen sker i samarbejde med forældrene, at man holder med om det man har skrevet og det hele taget at det foregår i en god tone.
Dernæst skal du tænke over hvad 20 % egentlig betyder. Din søn har lige nu 11% procent fravær. Dvs. Din søn har haft 22 fraværsdag. For at ramme 40% skal han have 40 fraværsdag, dvs. Han skal være hjemme fra skole næsten 4 uger endnu - tænker ikke du forventer det nu hvor vi har mindre end det halve skole år tilbage (under 20 ugers skole endnu). Du ha fået en information (man kan selvsagt overveje hvorfor den skulle gives allerede nu) og forhåbentlig er I forbi det værste og din søn har ikke mere forsømmelse resten af skoleråret.
Når alt det er skrevet tror jeg det er vigtigt du får et ærligt forhold til din søns lærer. Du skal ikke skrive en anklagende mail, eller udstråle en masse anklager. Du skal derimod skrive en mail, hvor du forklarer hvad det gør ved dig at hun giver denne information nu. Jeg kan som lærer ikke vide om jeg står med en stærk mor eller en sårbar mor, med mindre moren er åben. Jeg dømmer ikke sårbare mødre, jeg tænker ikke en sårbar mor er en dårligere mor, men jeg ved at en sårbar mor skal jeg måske veje mine ord lidt mere over for, jeg skal måske spørge mere ind til, hvordan oplever du vores samarbejde, jeg skal måske huske mere på at fortælle de gode historier osv. Skole/hjem samarbejdet er så vigtigt men også utroligt sårbart fordi det er et møde mellem mennesker og ikke bare mellem en professionel og en forælder. Jeg er professionel men jeg kender ikke forældrene og kan derfor træde ved siden af.
Anmeld
Citér