Fravær i skolen..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Carina:-) skriver:

Men det er et problem med manglende ressourser

Har selv et barn med ADD og et familiemedlem i pleje som havde stået anderledes i dag hvis ressourserne var blevet forvaltet anderledes end de gør.

Og synes ikke det kan sammenlignes med TS der har styr på hvad der er årsagen til at hendes søn har fravær

Hvis de ressourser der er bliver brugt de rigtige steder havde din søn muligvis fået den rette hjælp tids nok og det  samme med min søn og mit plejebarn 

Jamen, det kan godt være at det er et problem med manglende resurser og hvad så ?. Forstået på den måde at var der blevet sat ind med nogle resurser på et tidligere tidspunkt, så havde de nok sparet rigtig mange resurser på ham i dag. Og igen det er ikke lavet en underretning ang ts barn endnu, der er blot blevet gjort opmærksom på at skolen skal gøre det ved 20 % fravær og ja det skal skolen selvfølgelig gøre. Mit andet barn har børnegigt og har også i perioder haft et højt fravær, men jeg ville på ingen måde tage en mail fra læren om fravær og underretning som noget negativt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2017

Carina:-)

Hck skriver:

Jamen, det kan godt være at det er et problem med manglende resurser og hvad så ?. Forstået på den måde at var der blevet sat ind med nogle resurser på et tidligere tidspunkt, så havde de nok sparet rigtig mange resurser på ham i dag. Og igen det er ikke lavet en underretning ang ts barn endnu, der er blot blevet gjort opmærksom på at skolen skal gøre det ved 20 % fravær og ja det skal skolen selvfølgelig gøre. Mit andet barn har børnegigt og har også i perioder haft et højt fravær, men jeg ville på ingen måde tage en mail fra læren om fravær og underretning som noget negativt. 

Hvis du læser mit første indlæg ville du også kunne se at jeg undre mig over der overhovedet bliver skrevet en mail når det "kun" er 11 % og at jeg derudover undre mig over der overhovedet bliver underrettet så længe der er god dialog imellem hjem og skole. 

Anmeld Citér

29. januar 2017

Carina:-)

L-mor skriver:

Jeg tænker, at du lægger et meget moralsk perspektiv ind over det med fokus på forældre d. Systemet med jnderretninger har fokus på, om et barn er i trivsel eller mistrivsel - ikke på årsager (som læreren ikke har kompetence eller beføjelser til at undersøge eller vurdere) og slet ikke på 'skyld'. Gode forældre, som gør alt det rigtige, kan have børn, der mistrives. Forældre, som ikke lever op til de gængse normer for 'godt forældreskab', kan have børn, der stortrives. 

Har jeg skrevet at det er dårlige eller gode forældre hvis børn ikke trives?

Nej jeg har skrevet at jeg undre mig over der bliver brugt ressourser FØR læren overhovedet har haft en ordentligt samtale med forældrene

At der bliver sendt en mail til ts før hun er i nærheden af de 20% 

Og hvis vi skal begynde at gisne om hvorvidt børn trives eller ej med hvilke forældre eller ej har vel intet med ts dilemma at gøre ?

Hun bliver bange fordi at hun får af vide at hvis hendes søn har mere fravær så underretter læren kommunen.

Og det forstår jeg godt. 

Og jeg troede naivt at der skulle mere til end sygdom ved et barn før man underretter nogen som helst.

Jeg troede stadig naivt at der skulle ligge lidt mere bag som f.eks at forældrene ikke reagerede ved henvendelse osv ,men kan nu se at det var åbenbart forkert 

Men det ændre ikke min undren over brug af ressourser slet ikke med tanke på hvor mange børn der vokser op med misbrug vold og dårlige madpakker i DK 

Der synes jeg (stadig) at man skulle bruge skytset på de åbenlyse prob. og så måske ( og jeg skriver måske) undersøge lidt mere inden man sender underretningskortet af sted 

Og så er den ged vist barberet mere end en gang....

Anmeld Citér

29. januar 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Nej jeg har skrevet at jeg undre mig over der bliver brugt ressourser FØR læren overhovedet har haft en ordentligt samtale med forældrene

Og hvis vi skal begynde at gisne om hvorvidt børn trives eller ej med hvilke forældre eller ej har vel intet med ts dilemma at gøre ?

Hun bliver bange fordi at hun får af vide at hvis hendes søn har mere fravær så underretter læren kommunen.

Og det forstår jeg godt. 

Og jeg troede naivt at der skulle mere til end sygdom ved et barn før man underretter nogen som helst.

Jeg troede stadig naivt at der skulle ligge lidt mere bag som f.eks at forældrene ikke reagerede ved henvendelse osv ,men kan nu se at det var åbenbart forkert 

Men det ændre ikke min undren over brug af ressourser slet ikke med tanke på hvor mange børn der vokser op med misbrug vold og dårlige madpakker i DK 

Der synes jeg (stadig) at man skulle bruge skytset på de åbenlyse prob. og så måske ( og jeg skriver måske) undersøge lidt mere inden man sender underretningskortet af sted 

Desværre skal der tit en underretning til for at dem med de mere skjulte problemer kan få hjælp. Du er meget i fokus på de helt grelle tilfælde ( som helt sikkert skal have stor hjælp), men børn og unge kan jo desværre have problemer, som de skal have hjælp til og som måske ikke kan klares uden hjælp andre steder fra. Dagens danmark har jo selv bestemt hvad vej man skal i systemet, det havde i mange tilfælde været meget bedre at man kunne få den rette hjælp, uden en underretning var nødvendig

Anmeld Citér

29. januar 2017

lineog4

Og det forstår jeg godt. 

Men det er igen fordi du tænker underretning handler om de forældre der ikke slår til som forældre. En underretning bruges også til at de forældre som slår til kan få en håndsrækning, hjælp, råd, undersøgelser hvad ved jeg hvis barnet er i mistrivsel. En underetning handler ikke om dårlige forældre men om et barn der måske er i mistrivsel og tro mig fantastiske forældre som har den største forældreevne kan sagtens have et barn i mistrivsel - jeg anser mig selv som en okay forælder med okay forældreevne og jeg havde et barn i mistrivsel, og jeg stod faktisk meget undrende da skolen netop gik den modsatte vej og ikke ville hør på jeg rakte hånden ud og fortalte mit barn ikke trivedes, jeg var heldig både fordi jeg selv kendte nogle veje og fordi min datters mistrivsel var en periode og ikke noget der var permanent.

Jeg forstår ikke sådan helt grundlæggende den tanke at kommunen og de tilbud en kommune kan give kun er forbeholdt familier hvor forældre mangler forældreevne. Og selvom jeg forstår den angst der kan komme når man hører underretning og egen familie i samme sætning, så forstår jeg ikke man ikke rationelt kan forstå når man ikke står i det, at en underretning ikke er en trussel men en hjælp, og at selv den bedst fungerende familie kan have brug for hjælp fordi ens barn kan få udfordringer som jeg som mor eller far ikke ar redskaberne til at hjælpe med. Ved at holde fast i en underretning alene er for dem de ingen mad får, så fastholder man angsten for underretningen, man fastholder en os dem, en kommunen, lærere, og underretninger er kun for at pege fingre af de "dårlige" forældre", og det er for størstedelen slet ikke tilfældet. 

Og nej det er ikke spild af hverken penge eller ressourcer at gå videre som lærer, at se den her opgave/udfordring er noget jeg ikke er uddannet til, ergo jeg involverer dem der er. Vi har ikke en regel på min skole om der skal foregå en underretning ved 20% fravær, men var der så skulle jeg gøre det uafhængig af dialog eller ej. Men jeg har et såvel professionelt og moralsk ansvar der tilskriver mig, at er jeg i tvivl om et barns trivsel uafhængigt af forældrenes forældreevne, så skal jeg i første omgang gå i dialog med forældrene og hvis denne dialog ikke giver mig fuldstændig ro i sindet så skal jeg gå videre. Det er er hele tiden en vurderingssag, og tro mig jeg gad godt der var lidt flere retningslinjer som jeg kunne følge så jeg ikek følte jeg vurderede hele tiden men det er stort set umuligt på næsten alle andre punkter end fravær. 

Så igen jeg forstår ts, jeg forstår angsten blusser op, jeg forstår en mail med ordet underretning får hjertet til at hoppe tusind slag over for derefter at gallopere. Men jeg forstår ikke de som ikke har fået mailen, ser underretning som noget forfærdeligt, oplever at så er læreren også "dum" og truende. For en underretning er ikke et skridt til tvangsfjernelse, til stempling, til nu fortæller jeg dig du er en dårlig forælder, det er et redskab til at få mere hjælp end det skolen kan tilbyde. Og med hensyn til man ikke underrettet når man er i dialog, jeg tror jeg har lavet 2 underretninger hvor jeg ikke var i dialog (fordi det netop var børn der enten blev slået, misbrugt, gik for lud og koldt vand og kun i det ene tilfælde var forældrene slet ikke underrettet om underetningen fordi den blev sendt akut afsted) ellers er de underretninger jeg har lavet kun lavet i dialog med forældre og endda i god dialog.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.