Carina:-) skriver:
Synes nu mere der bliver peget fingre af ts og hendes angst for hvad der skal ske- Men det handler måske mere om de øjne der ser....
Jeg ved bare af personlige grunde hvor få ressourser der er i det offentlige og ved også af personlige grunde at en del underretninger drukner i arbejdsbyrder og dermed bliver mange børn tabt på gulvet.
Jeg er enig med dig i at vi ikke ved om der er mere ,men det skal vi jo heller ikke gætte på men gå udfra at ts har skrevet det hun synes er relevant .
Og ja det er måske harmløst at skulle til samtale på kommunen om sit barns trivsel- jeg har gudskelov aldrig prøvet det men ved at jeg ville blive ked af det og nervøs hvis jeg fik en mail om at man var bekymret for mit barn og ville lave en underretning hvis det ikke bliver bedre,
Hvad skal ts gøre som hun ikke har gjort?
Hun har læge indover - det eneste der sker nu er at hun højst sandsynligt sender sit barn afsted næste gang han er syg - og det synes ingen vist er fedt-
Men det er da ikke at pege fingre at skrive man ikke skal være bange. Jeg forstår så sandelig godt man bliver bange netop fordi underretninger bliver fremskrevet som noget helt igennem forfærdeligt. Men jeg tror det er super vigtigt at understrege igen og igen og igen at underretninger for 90% ikke er farlige, ikke fordi de er ligegyldige og bare spild af penge men fordi de skrives foe at få den hjælp der skal til for at vende en situation til det gode.
Ja de er arbejdspresset på kommunen, men betyder det vi ikke skal hjælpe de "små" problemer? Betyder det vi skal sige: jeg har en mistanke om dit barn mistrives og var der bare flere penge i kommunen så ville jeg handle, men nu hvor der ikke er så ærgerligt. Jeg kan grundet tavshedspligt ikke give eksempler her, men jeh har en dejlig rygsæk af historier om hvordan en underretning fik vendt en situation og forældrene var taknemmelige. Jeg har historier hvor jeg absolut ikke tvivlede på forældrenes evne til st være forældre men hvor jeg kunne fornemme de manglede nogle redskaber til netop deres barnet da min faglighed er om læring og ikke om "opdragelse" så sendte jeg bolden videre og de fil vendt en situation og var taknemmelige, jeg har historier om familierne sorg som ikke kunne række hånden ud og jeg kunne hjælpe dem ved at være deres hånd der blev rakt ud, jeg har historier om piger der viste sig at have et spisevægringsproblem hvor vi fin sat noget i gang, jeg har historier om børn som fik sagt fra over for en dele ordning der stressede dem osv. Skulle jeg undlade at handle på dem fordi kommunen er presset økonomisk? Det virker måske som "små" problemer set il ydet SF de børn der virkelig går for lud og koldt vand, men for barnet der sidder midt i det, for moren og faren der sidder midt i det så er det ikke små problemer men noget der fylder alt.
Jo læreren skulle måske mere elegant have spurgt ts direkte: tror du at din søns fravær dækker over en mistrivsel, tror du han er ked af noget, ked af skolen mm.? Vi er ikke alle sammen lige gode til at tage de svære samtaler og åbne op, og måske var mailen et lidt fumlet forsøg eller måske er der allerede åbnet ved samtalen og da ts har sagt nej sådan er det ikke, så har løreeen måske tænkt: puha så bliver jeg bare nød til st sige at selvom jeg er enig i din vurdering så er jeg underlagt en regel om at underrette ved 20%.
Og vil jeg lige sige der jo i ts tilfælde slet ikke er ved at blive skrevet en underretning hendes søn skal blive hjemme næsten 4 uger mere før det sker. Og ts skal da ikke gøre mere hvis hun ikke selv har en oplevelse af det skyldes mistrivsel. Hvis hun derimod er i tvivl om fx maven handler om noget andet, så er det et godt sted at starte at tale med skolen - en skole er ikke modspiller men medspiller og vil aller aller aller helst samarbejde med alle forældre så alle elever trives bedst muligt.
Jeg ville da også blive pisse bange for et brev fra kommunen selvom jeg endda rationelt ved de kun er der for at hjælpe - jeg blev også bange da kriminalpolitiet ringede på døren også selvom jeg ved jeg intet har gjort. Og da jeg helt af mig selv gik ned til åben rådgivning sad hjertet helt oppe i halsen, var flov hvis nogen så mig for hvad laver læreren her kan hun ikke en gang klare sit eget barn? Men jeg gik ud ti kilo lettere, styrket i troen på jeg er en god nok mor og jeg håbede alle så mig så jeg netop kunne vise: det her er ikke farligt....!