Børnepenge.. Nye regler?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. september 2016

lineog4

Har læst med og er selv virkelig vægelsindet. 

Jeg yder til samfundet ved at betale skat af min løn, men jeg yder også til samfundet ved at have droppet pensionsopsparingen af 4 omgange pga barsel, jeg yder ved at passe og pleje 3 børn som en dag vil blive skatteydere og aktive samfundsborgere. Skal jeg belønnes for det? Hvis børnepengene er tænkt som det, altså som et tilskud til at yde til samfundet som forælder så skal der selvsagt ikke skæres i dem. 

Er børnepengene derimod netop et tilskud til at have børn, altså regnet ud som så og så meget koster det at have et barn og derfor får du så og aå meget, jamen så er der vel en hvis logik i det bliver billigere efter 1. Barn? 

Derudover skal vi måske begynde at tale højt om standarden for det gode barneliv, for den er blevet næsten lig med materialistiske goder, med eget værelse, egen have, egen iPad, fint tøj osv. Når jeg tænker på de familier med ressourcer, de familier hvor eleverne kommer i skolen og er blevet feedforwardet til skoledagen, de familier hvor jeg møder elever i balance, elever der rummes, elever der er bakket op, elever der er elsket. Så er der ikke nødvendigvis lighedstegn mellem materielle goder og netop det som er en ressource, det kan sagtens være en elev der deler værelse med sin søskende, der bor i lejet lejlighed, der arver tøj osv. Jeg oplever da fx mine egne børn er såkaldte stimulerede børn og ikke mindst børn der er hjulpet i hverdagen, børn der er elsket og ved det osv. Og ja drengene deler værelse, de har ikke egen have, de har kun egen IPad fordi skolen har givet den (og jeg er imod de har den), de går ikke med det nye modetøj, får ikke nyt legetøj her og der. 

Jeg er utrolig ked af de som er svagest rammes på pengepungen lige nu, jeg støtter på den måde jeg nu kan og er sur over mine skattepenge ikke går til dem, men jeg ville gerne vi satte det gode børneliv på dagsorden så vi ved at en tur med sine forældre og lede efter kastanier er mindst lige så givende som en tur i Tivoli (et eksempel fra min omgangskreds hvor det var beviset for at en nedgang i indkomst var forfærdelig for børn).

kunne blive ved men skal på arbejde 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2016

Abracadabra

Aristocats skriver:

Vedrørende det meget brugte og efterhånden kendte politiske ordsprog "det skal kunne betale sig at arbejde", så vil jeg meget gerne dele et tankevækkende citat, som blandt også også udfordrer de ord, fra et læserbrev på Politiken.dk

Hvor meget mere om måneden skal det give at arbejde 37 timer? Skal det bare give mere såsom i 50 øre, eller skal det give mærkbart mere såsom i 2000 kroner? Transportudgifter mm. må jo også medregnes.

Det mangler jeg et svar på i det læserbrev. 

For få uger siden var der jo en debat herinde, hvor en kvinde brokkede sig over sit trælse job og sagde, at hun 'jo nærmest ville tjene mere på dagpenge'.

Anmeld Citér

28. september 2016

Abracadabra

Aristocats skriver:

Vedrørende det meget brugte og efterhånden kendte politiske ordsprog "det skal kunne betale sig at arbejde", så vil jeg meget gerne dele et tankevækkende citat, som blandt også også udfordrer de ord, fra et læserbrev på Politiken.dk

Hvor meget mere om måneden skal det give at arbejde 37 timer? Skal det bare give mere såsom i 50 øre, eller skal det give mærkbart mere såsom i 2000 kroner? Transportudgifter mm. må jo også medregnes.

Det mangler jeg et svar på i det læserbrev. 

For få uger siden var der jo en debat herinde, hvor en kvinde brokkede sig over sit trælse job og sagde, at hun 'jo nærmest ville tjene mere på dagpenge'.

Anmeld Citér

28. september 2016

Abracadabra

Anonym skriver:

Der er lige nogle begreber der bliver blandet lidt sammen her...

Er ressource stærk = højt lønnet ? 

Det er utroligt at den ikke er aflivet endnu den løgn om at det ikke kan betale sig at arbejde, det kan det og det har det hele tiden kunnet .også de lavt lønnede jobs.

Det vil klart ramme enlige mødre mest vil jeg tro... altså nogle på kontanthjælp, nogle lavtlønnede, nogle bedre lønnet osv.

Men enlige er jo også dem som blev skilt og stod med ingenting og dem der ikke kan få hverdagen til at hænge sammen efter bruddet i det job de havde osv osv.

Det bliver lidt som de der 700 der vil komme i arbejde pga kontanthjælpsreformen   lur mig om det ikke i sidste ende vil give øget udgifter til sociale ydelser 

Ressourcestærk kan jo være højtlønnet. Ressourcestærk kan også være god til at prioritere.

Når man vælger at få mere end 3 børn, SKAL man jo enten have finanserne i orden eller være god til at prioritere. Det giver jo sig selv.

Anmeld Citér

28. september 2016

MorDk

Altså jeg synes jo faktisk at vi skal være glade for at vi overhoved har noget der hedder børnefamilieydelse. Det er jo faktisk en gode. Herhjemme er BFY ikke indregnet i budgettet. For os er det klart en kæmpe hjælp i form af sæsontøj til ungerne og ting vi mangler og evt en dum tandlægeregning eller lign. Men vi har ikke indregnet det i budgettet da det ikke er penge som vi får for altid. Jeg forstår ikke at man ex. sætter sig i en lejl  og "gør" sig afhængig af BFY. En dag så er de der ikke mere hva gør man så? 

Jeg er selv på sygedagpenge pt. og min kæreste har job med alm. indtægt. Jeg ved godt hvordan det er ikke at have penge nok. Og jeg er glad for BFY. Ellers ville det pt. være meget svært at få købt vinterstøvler mm. til ungerne. 

Jeg har også den holdning at man ikke bør sætte børn i verden som man ikke kan forsørge. 

Anmeld Citér

28. september 2016

Carina:-)

Aristocats skriver:

Men i f.eks servicebranchen er det ikke unormalt at få 110 om dagen  pr timen.

37 x 110 = knap 4100 

Der skal der betales arbejdsmarkedsbidrag på 8% = 300 kr pr uge 

Det giver 3800 før skat og derefter skal der betales transport.

Til sammenligning får man 3650 på kh og knap 4200 på dagpenge- og der skal der ikke betales arbejdesmarkedesbidrag.

Det er ikke alle derude der tjener 30.000 pr måned en rigtig stor del tjener meget mindre ,og for dem kan det ikke betale sig at tage et lavtlønnet job + at er man så heldig at man ligger højere i løn at man så selv skal betale hele sin husleje og inst ( En inst skal der tjenes omkring de 4000 før skat ) ja så bliver det endnu mere skævt fordelt 

Det kan nemlig godt betale sig at spekulere i hvor meget man skal arbejde for så bliver man "straffet" ved at miste f.eks gratis inst. og det er rigtig mange penge især når man kigger på at pengene skal tjenes først og så skal der betales skat og så kan man smide x antal tusindvis af kr . 

Anmeld Citér

28. september 2016

Jeg er selv en af dem med ingen uddannelse og masser af børn -

Til gengæld har jeg lært at man er forpligtet til at arbejde hårdt og gøre det bedste man kan og det har fået mig til der hvor jeg er i dag og dermed har jeg også haft råd til at få mange børn-

Det er noget skidt at vi opfostre et samfund der er vant til at få få og få - For self kan det ikke blive ved og det er altid svært når der skal til at spares,

Håber bp forsvinder helt og pengene isør går til småbørnene som har det svært rundt omkring med få hænder og stress .

Hvis vi investerer i børnene som små får vi hele og ressorusestærke voksne i den anden ende og det er det DK har brug for .

Anmeld Citér

28. september 2016

alenemor42

Carina:-) skriver:

Men i f.eks servicebranchen er det ikke unormalt at få 110 om dagen  pr timen.

37 x 110 = knap 4100 

Der skal der betales arbejdsmarkedsbidrag på 8% = 300 kr pr uge 

Det giver 3800 før skat og derefter skal der betales transport.

Til sammenligning får man 3650 på kh og knap 4200 på dagpenge- og der skal der ikke betales arbejdesmarkedesbidrag.

Det er ikke alle derude der tjener 30.000 pr måned en rigtig stor del tjener meget mindre ,og for dem kan det ikke betale sig at tage et lavtlønnet job + at er man så heldig at man ligger højere i løn at man så selv skal betale hele sin husleje og inst ( En inst skal der tjenes omkring de 4000 før skat ) ja så bliver det endnu mere skævt fordelt 

Det kan nemlig godt betale sig at spekulere i hvor meget man skal arbejde for så bliver man "straffet" ved at miste f.eks gratis inst. og det er rigtig mange penge især når man kigger på at pengene skal tjenes først og så skal der betales skat og så kan man smide x antal tusindvis af kr . 

Det er ikke korrekt sat op.

Der vil være et beskæftigelses fradrag og er du enlig forsøger er der et yderliger fradrag. Det giver mere udbetalt!

Og som lavtlønnet kan man stadig få alle tilskud som boligsikring, friplads osv.

Anmeld Citér

28. september 2016

Det er ikke korrekt sat op.

Der vil være et beskæftigelses fradrag og er du enlig forsøger er der et yderliger fradrag. Det giver mere udbetalt!

Og som lavtlønnet kan man stadig få alle tilskud som boligsikring, friplads osv.

Ja dem får folk på kh og dagpenge også ?

Men jeg kender selv til flere der reelt ikke får noget som helst ud af at arbejde især ikke når transport medregnes .

Nu snakkede vi om den reelle løn og ikke alle tilskudene + at det jo også er forskelligt hvad folk får udbetalt pga fradrag .

Og beskræftigelsefradraget er på 8% så det er for en lavtlønnet hip som hap da det går lige op med arbmarkedesbidrag

Anmeld Citér

28. september 2016

alenemor42

Carina:-) skriver:

Ja dem får folk på kh og dagpenge også ?

Men jeg kender selv til flere der reelt ikke får noget som helst ud af at arbejde især ikke når transport medregnes .

Nu snakkede vi om den reelle løn og ikke alle tilskudene + at det jo også er forskelligt hvad folk får udbetalt pga fradrag .

Og beskræftigelsefradraget er på 8% så det er for en lavtlønnet hip som hap da det går lige op med arbmarkedesbidrag

Nej disse fradrag får man kun når man betaler am bidrag ... altså arbejder.

Man kan få op til 28800 i beskæftigelsesfradrag og som enlig yderligere 18800 om året i fradrag. 

Det kan betale sig at arbejde  ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.