Har læst med og er selv virkelig vægelsindet.
Jeg yder til samfundet ved at betale skat af min løn, men jeg yder også til samfundet ved at have droppet pensionsopsparingen af 4 omgange pga barsel, jeg yder ved at passe og pleje 3 børn som en dag vil blive skatteydere og aktive samfundsborgere. Skal jeg belønnes for det? Hvis børnepengene er tænkt som det, altså som et tilskud til at yde til samfundet som forælder så skal der selvsagt ikke skæres i dem.
Er børnepengene derimod netop et tilskud til at have børn, altså regnet ud som så og så meget koster det at have et barn og derfor får du så og aå meget, jamen så er der vel en hvis logik i det bliver billigere efter 1. Barn?
Derudover skal vi måske begynde at tale højt om standarden for det gode barneliv, for den er blevet næsten lig med materialistiske goder, med eget værelse, egen have, egen iPad, fint tøj osv. Når jeg tænker på de familier med ressourcer, de familier hvor eleverne kommer i skolen og er blevet feedforwardet til skoledagen, de familier hvor jeg møder elever i balance, elever der rummes, elever der er bakket op, elever der er elsket. Så er der ikke nødvendigvis lighedstegn mellem materielle goder og netop det som er en ressource, det kan sagtens være en elev der deler værelse med sin søskende, der bor i lejet lejlighed, der arver tøj osv. Jeg oplever da fx mine egne børn er såkaldte stimulerede børn og ikke mindst børn der er hjulpet i hverdagen, børn der er elsket og ved det osv. Og ja drengene deler værelse, de har ikke egen have, de har kun egen IPad fordi skolen har givet den (og jeg er imod de har den), de går ikke med det nye modetøj, får ikke nyt legetøj her og der.
Jeg er utrolig ked af de som er svagest rammes på pengepungen lige nu, jeg støtter på den måde jeg nu kan og er sur over mine skattepenge ikke går til dem, men jeg ville gerne vi satte det gode børneliv på dagsorden så vi ved at en tur med sine forældre og lede efter kastanier er mindst lige så givende som en tur i Tivoli (et eksempel fra min omgangskreds hvor det var beviset for at en nedgang i indkomst var forfærdelig for børn).
kunne blive ved men skal på arbejde 
Anmeld
Citér