Anonym skriver:
En skattelettelse skal være ret så stor, hvis du skal have en gevinst på ca 1200 om måneden for et lille barn.
Derudover er det også afhængigt af, at man har en løn. For der er godt nok forskel på en skattelettelse på 5% på en som får 20.000 om måneden, og en der får 60.000kr om måneden.
Diversiteten i Danmark forsvinder. Personligt er jeg fascineret af, at der findes forskellige familier, som både har 0 børn og 4 børn og 12 børn.
Men fair nok, hvis man synes, det bliver et bedre samfund, hvis vi alle får 2, 75 barn og selv betaler, hvis vi/eller et familiemedlem bliver syge.
Det er ikke alle, som kan eller har mulighed for at arbejde i højtlønnede job. Og det smerter mig personligt, at tolerancen over for hinanden og stemingen om at vi skal hjælpe hinanden, synes at være forsvundet. Den er i stedet erstattet af: Ja, hvis du er syg, så kan du selv betale, du er selv uden om de børn du får.
Faktum er: Hvis det koster penge, så afholder folk sig fra at få lavet tænder, tjekket helbred og få børn.
Et andet faktum er: Hvem skal passe de børn, der bliver født? Kvinder. Hvem får ikke uddannelse igen- Kvinder. De er de første, som ryger ud af arbejdsmarkedet. Og dermed begynder en ond spiral ligeså langsomt at komme til udtryk.
Så ja, lad os endelig få sat børnepengene ned, så lavtlønnede ikke kan få deres børn i institution, give børnene og sig selv et ordenligt liv. Så kan jeg som højt uddannet og højtlønnet sidde med mine 5% mere udbetalt om være en privilegeret kvinde, som gerne ser andre kæmpe. Jep! Det er jeg bare klar på. Så kan jeg jo bare håbe på, at mit helbred holder rigtig, rigtig godt, og at ingen bliver syge, for så har vi ikke længere råd til, at vores børn kan komme i institution. Også må jeg gå hjemme...
Selvfølgelig kan børn komme i institution - jo mindre man tjener jo mindre skal der betales til institution. Og indtægten kan være så lav at institutionspladsen bliver "gratis".
Og mht. diversiteten - det er vel ikke kun lavlønnede/mennesker på overførselsindkomst der får mere end 2 børn?
Og vi kan ikke ignoerer at det er et problem, at der er kvinder som ikke er på arbejdsmsrkedet men alligevel vælger at få 5-6 børn?