Økologi eller konventionelt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ms.Sunshine skriver:

Vi går ikke specielt meget op i økologi.

Der var en overgang hvor jeg holdt på at hvis jeg skulle lave mad til gæster, så skulle æggene være pasteuriserede, citronskallen skulle komme fra en økologisk citron osv. men det kunne økonomien kun lige holde til, så jeg valgte at gå tilbage til det 'almindelige' som ikke er lige så dyrt.

Min svoger fandt så en artikel i sidste uge omkring økologi, og hvordan det går ud over naturen da der bl.a. skal større arealer til for at lave den samme mængde færdig produkter som traditionelt.

Pasteuriserede æg har intet med økologi at gøre. Eller rettere - langt de fleste pasteuriserede æg i handlen er ikke økologiske. De er blot varmebehandlede og dermed garanteret salmonellafri. Mht. citronskal ville jeg ikke bruge sprøjtede citroner hverken til gæster eller os selv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2016

SofiaMik

Viwisa skriver:

Det kommer jo fra både kvæg og  især svin.. Men svinene er dog de største syndere her og har markant højere udledning end andre dyr.

Troede du mente øko kontra konventionelle.

Anmeld Citér

28. august 2016

Mor og meget mere

Viwisa skriver:

Der er altid for og i mod....

Mindre medicin og færre pesticider er et plus,  samt naturligvis ofte bedre forhold overordnet set. Både for høns, svindlere, kvæg mm. Og at vi ikke selv spiser helt så mange kemiske tilsætningsstoffer mm.

Men, så er der kvælstofudvaskingen i naturen, samt større dødelighed for smågrise og kalve f.eks.

Og at der skal bruges mere jord for at kunne drive de økologiske marker. Det er skidt at der bruges ressourcer der ødelægger jorden ved bla transport af alle de økologiske varer jorden rundt.

Det er skidt at nogle bønder i de lidt fattigere lande ikke kan konkurrere strammere regler og derfor kan have svært ved at opretholde en levevej ... 

Så, ja, alt er jo relativt

Det er ikke sort/hvidt, nej. Jeg vil nu mene, at den mest miljørigtige løsning er at bruge årstidens grøntsager og frugt, udelukkende lokale/nationale sorter og arter, og dermed undlade at fragte dem jorden rundt. Jeg tror da ikke, der fragtes flere økologiske end konventionelle avocadoer, appelsiner, bananer etc.? 

Men det er helt korrekt, at vi rammer de fattige lande, hvis vi drosler ned på importen i det hele taget, og dét er et dilemma. 

Anmeld Citér

28. august 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Vi har ikke adgang til økologiske råvarer i hverdagen. Det er ikke nok efterspurgt blandt befolkningen i Italien.   Til gengæld købes stort set alt i specialbutikker, som forhandler fantastiske lokale råvarer. 

Anmeld Citér

28. august 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Mor og meget mere skriver:

Pasteuriserede æg har intet med økologi at gøre. Eller rettere - langt de fleste pasteuriserede æg i handlen er ikke økologiske. De er blot varmebehandlede og dermed garanteret salmonellafri. Mht. citronskal ville jeg ikke bruge sprøjtede citroner hverken til gæster eller os selv. 

Jeg ved godt at pasteuriserede æg ikke har noget med økologi at gøre, men de koster mere end når man køber 'almindelige' æg.

Anmeld Citér

28. august 2016

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
MetteT skriver:

Tør næsten ikke svare i denne tråd.. 

Vi køber stort set aldrig økologisk.. Jo gulerødder, de smager bedst..

Har det på samme måde 

Anmeld Citér

28. august 2016

Karina84

Ms.Sunshine skriver:

Jeg ved godt at pasteuriserede æg ikke har noget med økologi at gøre, men de koster mere end når man køber 'almindelige' æg.

Jeg må altså lige spørge så... Hvad med hvis du skal lave koldskål, is, ehm frosting, og hvad der ellers skal laves, som ikke bliver varmet over de 75 grader?? 

Anmeld Citér

28. august 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Karina84 skriver:

Jeg må altså lige spørge så... Hvad med hvis du skal lave koldskål, is, ehm frosting, og hvad der ellers skal laves, som ikke bliver varmet over de 75 grader?? 

Der bruger vi stadig almindelige æg. Det gør stort set hele familien.

Anmeld Citér

28. august 2016

Mor og meget mere

Ms.Sunshine skriver:

Ok, forstod ikke lige relevansen. 

Anmeld Citér

28. august 2016

Mor og meget mere

Karina84 skriver:

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Pressemeddelelser%202013/Fødevarestyrelsen-fraråder-ikke-længere-brug-af-rå-æg.aspx

Jeg ville dog heller ikke løbe risikoen med børn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.