Økologi eller konventionelt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2016

Tante15

Med tiden er mere og mere blevet økologisk, når der handles ind, men der købes ikke kun økologisk, men afhænger af hvad der købes. F.eks. Køber jeg kun vindruer, hvis det er økologi. Jeg dyrker gerne grøntsager/frugt selv hjemme i haven. 

Jeg blander mig ikke i, hvad andre vælger at købe, da det står dem frit, men jeg har bare selv nogle til- og fravalg, men det har vi alle, når vi står med indkøbskurven.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Ms.Sunshine skriver:

Vi går ikke specielt meget op i økologi.

Der var en overgang hvor jeg holdt på at hvis jeg skulle lave mad til gæster, så skulle æggene være pasteuriserede, citronskallen skulle komme fra en økologisk citron osv. men det kunne økonomien kun lige holde til, så jeg valgte at gå tilbage til det 'almindelige' som ikke er lige så dyrt.

Min svoger fandt så en artikel i sidste uge omkring økologi, og hvordan det går ud over naturen da der bl.a. skal større arealer til for at lave den samme mængde færdig produkter som traditionelt.

Det er en artikel fra Bjørn Lomborg. Der er rigtig mange argumenter der siger det modsatte

Anmeld Citér

28. august 2016

Troldemommi

Sprit25 skriver:

Bare for sjov 

hvem køber økologi og hvem gør ikke? 

Jeg køber næsten kun økologi, det gør jeg da jeg ikke ønsker at fylde min familie og jeg med en masse sprøjtemidler og jeg synes økologi er mere indbydende. 

Samtidig køber jeg kun frilandsgrise og frilandshøns:kr

Der er nogle ting jeg altid køber økologisk, det er æg, frugt og grønsager og ostehapser  resten køber jeg vist som ikke økologisk 

Anmeld Citér

28. august 2016

Muffinmus

Der er altid for og i mod....

Mindre medicin og færre pesticider er et plus,  samt naturligvis ofte bedre forhold overordnet set. Både for høns, svindlere, kvæg mm. Og at vi ikke selv spiser helt så mange kemiske tilsætningsstoffer mm.

Men, så er der kvælstofudvaskingen i naturen, samt større dødelighed for smågrise og kalve f.eks.

Og at der skal bruges mere jord for at kunne drive de økologiske marker. Det er skidt at der bruges ressourcer der ødelægger jorden ved bla transport af alle de økologiske varer jorden rundt.

Det er skidt at nogle bønder i de lidt fattigere lande ikke kan konkurrere strammere regler og derfor kan have svært ved at opretholde en levevej ... 

Så, ja, alt er jo relativt

Anmeld Citér

28. august 2016

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Jeg køber nærmest aldrig øko, kun hvis det har samme pris som konventionelle fødevarer.

Anmeld Citér

28. august 2016

God-mor

Sprit25 skriver:

Bare for sjov 

hvem køber økologi og hvem gør ikke? 

Jeg køber næsten kun økologi, det gør jeg da jeg ikke ønsker at fylde min familie og jeg med en masse sprøjtemidler og jeg synes økologi er mere indbydende. 

Samtidig køber jeg kun frilandsgrise og frilandshøns:kr

Vi køber stort set kun økologi. Jeg har det bare bedst med at spise økologisk og særligt fylde min datter med gode råvarer. 

Anmeld Citér

28. august 2016

SofiaMik

Viwisa skriver:

Der er altid for og i mod....

Mindre medicin og færre pesticider er et plus,  samt naturligvis ofte bedre forhold overordnet set. Både for høns, svindlere, kvæg mm. Og at vi ikke selv spiser helt så mange kemiske tilsætningsstoffer mm.

Men, så er der kvælstofudvaskingen i naturen, samt større dødelighed for smågrise og kalve f.eks.

Og at der skal bruges mere jord for at kunne drive de økologiske marker. Det er skidt at der bruges ressourcer der ødelægger jorden ved bla transport af alle de økologiske varer jorden rundt.

Det er skidt at nogle bønder i de lidt fattigere lande ikke kan konkurrere strammere regler og derfor kan have svært ved at opretholde en levevej ... 

Så, ja, alt er jo relativt

Forstår altså ikke, hvor du har det argument med større kvælstofudvaskning i naturen? Øko bønder må jo ikke udlede nær lige så meget gødning på deres marker som konventionelle.

Anmeld Citér

28. august 2016

MetteT

Tør næsten ikke svare i denne tråd.. 

Vi køber stort set aldrig økologisk.. Jo gulerødder, de smager bedst..

Anmeld Citér

28. august 2016

Sprit25

MetteT skriver:

Tør næsten ikke svare i denne tråd.. 

Vi køber stort set aldrig økologisk.. Jo gulerødder, de smager bedst..

Ej sådan skal det ikke være 

må jeg spørge hvorfor i ikke køber

Anmeld Citér

28. august 2016

Muffinmus

SofiaMik skriver:

Forstår altså ikke, hvor du har det argument med større kvælstofudvaskning i naturen? Øko bønder må jo ikke udlede nær lige så meget gødning på deres marker som konventionelle.

Det kommer jo fra både kvæg og  især svin.. Men svinene er dog de største syndere her og har markant højere udledning end andre dyr.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.