Her er vi i gang med en større omlægning af vores forbrug med henblik på at købe langt mere økologisk og blive mere selvforsynende. Vi har længe købt økologiske mejeriprodukter, mel og gryn, til dels grøntsager, og vi har selv høns i haven, som leverer æg og selvfølgelig kød. Desuden en voksende køkkenhave, så vi i hvert fald om sommeren og efteråret kan blive selvforsynende. Og så vil jeg lægge så godt som alt vores indkøb af kød i økologiske gårdbutikker.
For os handler det om, at vi i mange år har haft ønsket om at gøre mere for miljøet, men intentionerne er strandet på travle hverdage og en lidt stram økonomi. Tre teenagere og en håndværkermand har spist bjerge af kød, og så var det hurtigst, billigst og lettest at købe fx det billigste oksefars. Nu er de to hjemmeboende børn, særligt den ældste på 19, blevet meget optaget af miljøspørgsmål og bæredygtighed, og de har i den grad givet os et "spark", bedre sent end aldrig. Vi har fået bedre tid, flere penge og større hjælp fra de to knægte til køkkenhaven og madlavningen.
Jeg har al tænkelig forståelse for, at andre ikke orker, har råd eller finder det vigtigt, netop fordi vi selv har været der, men jeg har det rigtigt godt med, at vi er kommet hertil.
Anmeld
Citér