Hvad får man i kontanthjælp som enlig med 2 børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2016

Guldlok88

Carina:-) skriver:

Nu kan jeg kun tale ud fra egne erfaringer 

Men jeg har type 1 diabetes og en ødelagt ryg pga hårdt fysisk arb i mange år 

Jeg har jævnligt brug for f.eks speciallæger og er jævnligt indlagt .

Jeg har aldrig nogen sinde op levet dårlig behandling,

Jeg er tit i kontakt med kommunen og har pga min kroniske sygdom og min ryg kontakt med min sagsbehandler om praktiske ting i forbindelse med indlæggelse og det at have en virksomhed.

Og jeg må være heldig for har kun mødt kompetente og venlige fagfolk hele vejen igennem i alle de år jeg har været syg .

Men har  til gengæld overhørt mere end en person overfuse og råbe af f.eks sekretærer - eller folk der måtte fjernes af vagter fordi de stod og skreg hysterisk og truende hvis man fik nej til flere penge fordi man ups havde brugt dem alle på 3 dage. 

Tænker lidt at nogen måske får svar som det de råber i skoven... og at det er lidt lige som de mennesker der oploder billeder af sygehus maden på facebook hvor tillægsord som Ad  klam og bræk er med til at beskrive hvor elendig de synes maden er - 

Istedet for at glæde sig over at man rent faktisk får mad på sygehuset 3 gange om dagen .

Nogle gør... Men der findes virkelig også nogle ubehøvlede socialrådgivere og sagsbehandlere.. 

Og jeg tror at noget fejlen kan ligge i selve uddannelsen..  Når man tage uddannelsen direkte fra gymnasiet..  Kender mange der er i gang med uddannelsen og der er virkelig mange der ikke aner en brik om noget.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2016

Abracadabra

Spunken84 skriver:

Nej det er ikke lægekonsulenter der aviser ansøgningen. Det gør den sagsbehandler der sidder med sagen! Da jeg søgte sygedagpenge for mange år tilbage gik jeg i behandling hos en psykiater som vurderede at jeg havde en svær depression (havde tidligere haft en moderat depression).

Han mente ikke jeg burde arbejde ved siden af mine studier (hvilket jeg heller ikke selv mente for jeg magtede ikke begge dele).

Søgte derfor om handicaptillæg - afvist.

Søgte så om sygedagpenge - det fik jeg tilkendt i første omgang, men efter en måned blev jeg hevet ind og fik at vide jeg ikke var berettiget til det alligevel. Så skulle jeg søge om revalidering. I den forbindelse skulle jeg vedlægge udtalelse fra speciallæge (min psykiater) som skrev hvad min diagnose var og at jeg ikke kunne arbejde sideløbende med mit studie da det kompromitterede mit studie og mit helbred. Han skrev desuden at der var begrænsninger i min arbejdsevne. Dette blev afleveret til den sagsbehandler der havde nægtet mig sygedagpenge og som sad med sagen. Noget tid efter blev jeg kaldt ind igen til et møde om det jeg havde skrevet og for at tale med sagsbehandleren.

Da jeg kommer ind til mødet har jeg pludselig fået en ny sagsbehandler (en ung mand i tyverne) som ikke har læst min sag men ham skal jeg så sidde og udbasunere min historie til (endnu en!).

På baggrund af det får jeg bagefter et brev hvor der står min ansøgning er afvist da han (sagsbehandleren) vurderede at der ikke var begrænsninger i min arbejdsevne. Jeg blev desuden vurderet som ressurcestærk da jeg havde en bachelor (hvilket man ikke kan blive ansat på men ok)..

Jeg klagede ikke over hverken den ene eller anden beslutning for jeg havde simpelthen ikke overskud til det. Det er nemlig sådan at de der ikke har overskud til det (og derfor sikkert er dem der har mest brug for hjælp) ofte ikke klager. 

Det har nu taget mig sammenlagt 10 år at færdiggøre mit studie (og jeg mangler stadig mit speciale). På den tid har jeg fået tilkendt en masse ekstra SU pga sygdom og så har jeg haft pause fra studiet af mange omgange for at arbejde. Jeg er stadig ikke rask og det tror jeg aldrig jeg bliver - jeg tror desværre min tilstand er blevet kronisk. 

De omkostninger det har haft både på et rent menneskeligt plan for mig og på det samfundsmæssige plan har været enorme! Der er spildt så mange flere ressourcer på at jeg har skullet klare mig selv set i forhold til hvad der kunnet have være brugt hvis man havde hjulpet mig i sin tid.

Jeg tror bestemt ikke mit tilfælde er enestående og derfor mener jeg at vi skal hjælpe folk der er syge isf at forsøge at gøre os til dommer over om de nu faktisk ER så syge som de siger. Jeg tror ikke på at vi ikke har råd til det som samfund. Jeg tror det vil løbe op i det samme hvis vi undgik lange sagsbehandlinger, udgifter til speciallægwerklæringer, folk der kastes rundt i systemet og bliver mere syge med risiko for at de så SLET ikke kan arbejde osv osv osv.

Hvis folk ved at de kan få den rette hjælp når de har brug for det, tror jeg de er mere tilbøjelige til at give den en skalle (hvis de kan) fordi de ved at der er et sikkerhedsnet der griber dem hvis det går galt. Det forlyder sig at det forholder sig sådan i DK - men det er ikke tilfældet. Man venter på at folk skal få det så skidt at der ikke er mulighed for at komme tilbage på rette spor nærmest. Og så er skaden sket.

Så det er fint du kan sidde og pege fingre og sige at man skal tage sig sammen og det ene og det andet når du ikke ved hvordan virkeligheden forholder sig for den enkelte - det er ca ligeså rationelt som at påstå at folk med en lægefaglig uddannelse der kan forholde sig så køligt, distanceret og unuanceret til andre menneskers lidelser, må have en brist. Ét er sikkert; du har aldrig selv stået i en lignende situation og når man ikke har det er det muligvis for svært at sætte sig ind i. Det er desværre en anden tendens der opleves hos mange læger! 

Jeg har heldigvis verdens bedste læge, som respekterer sine patienter - ærgeligt der ikke er flere af hendes slags....

Det lyder som meget hård tid, og det er beundringsværdigt, at du er kommet så flot igennem. 

Umiddelbart ser jeg flere (lægefaglige) fejl: Din læge har stillet dig noget i udsigt, som h*n ikke har ret til/mulighed for.

Det er et tilbagevendende problem, at 'vi' læger kommer til at love for meget på andres vegne. Vi har ikke mulighed for og ret til at bestemme, hvilke sociale ydelser, der skal gives. Men hvis 'vi' kommer med en anbefaling, forventer de fleste borgere, at den skal følges, for 'det sagde lægen'. Og det er ærgerligt, det ødelægger nogle forløb.

Igen: Mine patienter er ikke arbejdsduelige, derfor er jeg ikke direkte involveret i sager omkring dagpenge mm.

Jeg er jo for stramme regler omkring dagpenge og omkring kontanthjælp. Jeg tror ikke, at folk kan lokkes ud på arbejdsmarkedet. Og jeg forarges over antallet af mennesker på overførselsindkomster. De penge kan bruges bedre på sundhedsvæsenet (big surprise), skole, ældre, ulandsbistand. 

Jeg er del af en nærmest-aldrig-syg faggruppe. Vi går på arbejde med brækkede lemmer, holder selvbetalt fri for at blive behandlet for sklerosen, får kemo on the side. Ondt i ryggen melder folk sig ikke syge med - ikke på min arbejdsplads! Ikke fordi de ikke må, men fordi de føler et stort ansvar og har høj arbejdsmoral. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Det er vel kontanthjælpsloftet der refereres til. Og så med den misforståelse at man laver ingen ting. 

Jeg er ikke på den her: det skal betale sig at arbejde, jeg synes ikke vi skulle have indført kontanthjælpsloftet, jeg ved kontanthjælp absolut ikke er en dans på roser hverken menneskeligt eller økonomisk. 

Men samtidig kan jeg altså godt forstå der er en del der må sidde og ryste på hovedet over man klager over 15.000 ud og her til skal lægges betalt institution. Jeg har selv ikke meget mere ud (er så heller ikke på fuld tid), og ja var jeg alene ville jeg så oven i kunne få  er par tusind i boligtilskud. Dvs. Have et par tusind mere i lommen - de andre tilskud er de samme. De par tusind kan gøre en verden til forskel det ved jeg udemærket godt - men det er altså lidt svært at sige det er super hårdt med 15.000 ud selvom jeg egentlig godt ved det er det.

Jeg har 10.000 udbetalt som forsørger til 2 børn får hverken boligstøtte eller hjælp til dagpleje eller noget andet. 

Vis jeg fik 15000 udbetalt nej så havde jeg ikke behov for hjælp nogen steder fra så ville jeg have både til dagpleje husleje tøj på kroppen og mad på bordet ? 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Ønsker en lille spire..

Anonym skriver:

Jeg har 10.000 udbetalt som forsørger til 2 børn får hverken boligstøtte eller hjælp til dagpleje eller noget andet. 

Vis jeg fik 15000 udbetalt nej så havde jeg ikke behov for hjælp nogen steder fra så ville jeg have både til dagpleje husleje tøj på kroppen og mad på bordet ? 

Vil du ikke svare på hvad du helt konkret har gjort selv for at blive selvforsørgende i forhold til dine sygdomme? 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Anonym trådstarter

Ønsker en lille spire.. skriver:

Vil du ikke svare på hvad du helt konkret har gjort selv for at blive selvforsørgende i forhold til dine sygdomme? 

Det startede allerede meget tidligt med smerter hm ja tror jeg var 12-13år og må sige lige der tænkte jeg ikke på økonomi der begyndte jeg så til keoprakter der hjalp bare ikke rigtig. 

Og så spoler vi videre har svært ved at huske min aldre til alle undersøgelser men jeg var ved mange læger på grund af min men de kunne ikke finde noget de sagde jeg måtte træne og træne da det ville hjælpe tro mig jeg prøvede men fik bare mere ondt af det havde dage jeg ikke kunne komme ud af sengen. 

Startede på en masse smertestillende som ikke rigtig ville virke men gik igang med en egu som petergog som 17 åri efter ca et halvt år blev smerterne så slemme jeg ikke kunne være til og måtte til sidst ryge på sygedagpenge ca som 18 åri 

Og igen gennem alle mulige læger og undersøgelser og til sidst fant jeg selv ud af hvad jeg fejlede og fantastisk en læge der kunne give mig min diagnose det tog mange år og var en hård kamp hvor ingen troede på mig. 

Og så har jeg ellers bare kæmpet for at komme oven på igen har selv sørget for flerepraktikker da kommunen ikke gjorder noget og ville gerne udredes og komme videre med mit liv og ud i arbejde men kommunen hjalp mig ikke så måtte selv gøre hvad jeg kunne og så blev jeg gravid og lægen sygemelde mig på grund af komplikationer 

Og nu står jeg her mon barsel er snart slut og så tager jeg kampen op igen 

Syntes selv jeg har gjort hvad jeg kunne kan ikke gøre for jeg kun er 23 år og syg jeg vil osse gerne leve. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Abracadabra

Anonym skriver:

Det startede allerede meget tidligt med smerter hm ja tror jeg var 12-13år og må sige lige der tænkte jeg ikke på økonomi der begyndte jeg så til keoprakter der hjalp bare ikke rigtig. 

Og så spoler vi videre har svært ved at huske min aldre til alle undersøgelser men jeg var ved mange læger på grund af min men de kunne ikke finde noget de sagde jeg måtte træne og træne da det ville hjælpe tro mig jeg prøvede men fik bare mere ondt af det havde dage jeg ikke kunne komme ud af sengen. 

Startede på en masse smertestillende som ikke rigtig ville virke men gik igang med en egu som petergog som 17 åri efter ca et halvt år blev smerterne så slemme jeg ikke kunne være til og måtte til sidst ryge på sygedagpenge ca som 18 åri 

Og igen gennem alle mulige læger og undersøgelser og til sidst fant jeg selv ud af hvad jeg fejlede og fantastisk en læge der kunne give mig min diagnose det tog mange år og var en hård kamp hvor ingen troede på mig. 

Og så har jeg ellers bare kæmpet for at komme oven på igen har selv sørget for flerepraktikker da kommunen ikke gjorder noget og ville gerne udredes og komme videre med mit liv og ud i arbejde men kommunen hjalp mig ikke så måtte selv gøre hvad jeg kunne og så blev jeg gravid og lægen sygemelde mig på grund af komplikationer 

Syntes selv jeg har gjort hvad jeg kunne kan ikke gøre for jeg kun er 23 år og syg jeg vil osse gerne leve. 

Hvad er så diagnosen? 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Sandratoft

Anonym skriver:

"... da kommunen ikke gjorde noget" og "....men kommunen hjalp mig ikke"

Kan du ikke selv høre det? Hvorfor er det kommunens ansvar at du kommer videre i dit liv? Godt at høre at du selv fandt nogle praktikker, men du sidder stadig tilbage med en følelse af at kommunen burde have hjulpet dig, og det er det jeg ikke forstår. Hvorfor er det ikke dit eget ansvar helt fra begyndelsen?

Anmeld Citér

22. juni 2016

loop

Anonym skriver:

Boligstøtte og hjælp til dagpleje er så vidt jeg ved indtægtsbestemt. Derudover kan man kun få boligstøtte hvis man bor til leje.

Hvis du flytter for dig selv og bor til leje kan du også få de tilskud.

Du kan sagtens klare dig alene, det er der da mange, der har gjort før dig.

Det nye kontanthjælpsloft betyder at du max kan få 15000kr. alt inkl.. Jeg ved dog ikke om børnebidrag fra faren og børnefamilieydelse kommer udover, men det tror jeg.

Hvis du bruger 5000kr til husleje og 3000kr til andre faste udgifter, så har du stadig et rimeligt beløb til mad og diverse.

Tidligere i tråden skrev jeg om min veninde. Hun klarer sig fint alene med 1 barn. Bor meget billigt, og har til gengæld råd til bil, medicin, fysioterapeut, barnepige og fornøjelser.

Anmeld Citér

22. juni 2016

Hanne Pedersen

Jeg mener det er 15,456 kr før skat

Anmeld Citér

22. juni 2016

lineog4

Anonym skriver:

Tæbker også de 15.000 der tales om er kontanthjælpsloftet før skat - men det er de 15000 der tales om - jeg må så indrømme jeg ikke synes det er meget som enlig forsørger heller ikke selvom det var efter skat

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.