Jeg forstår godt følelesen.
Min datter fik en porcelænskirke i dåbsgave. Siden det ikke selv ville have faldet mig ind at give den slags i gave, blev jeg lidt paf - men der blev takket pænt for gaven, og så står den nu sammen med hendes dåbsgaver. I mine øjne er det lidt mærkeligt, at give dåbsgaver, som ikke har en funktion. Sparegrise, billedramme med indgraveret navn osv kan jo bruges. Mine børn har fået sølvbarnebestik med navn af sine bedsteforældre - dog sagde de, at de ventede til vi havde fået det med graveringen, hvis nu vi ville bytte det. Den slags ved jeg da godt, der er mange, som ikke gidder at have, fordi de bare lægger det i en skuffe, men vi bruger det. Børnene er glade for det og bruger stadig skeen, når de spiser morgenmad, selv om de nu er skolebørn. Så den slags gaver irriterer mig ikke. Pyntegenstande i dåbsgave ser jeg virkelig ikke pointet med - men jeg bruger ikke en masse kræfter på at irritere mig over det. Tanken bag er pæn. Man er bare forskellige, og så er det ikke altid, man rammer plet med en gave, når giver og modtager tænker meget forskelligt.
Anmeld
Citér