Anonym skriver:
Hvor ville vi have et meget bedre samfund, hvis du kunne få det du lige har skrevet udbredt i det danske samfund. Til både politikere og resten af befolkningen. Simpelthen få gjort op med den mistænkeliggørelse. Det er nemlig kun nogle helt få der snyder, og jeg tror de gør det fordi de ikke magter tilværelsen. Ingen raske personer vil nogensinde snyde sig til et liv, hvor man er afhængig af andre for at overleve, udelukket af arbejdsmarkedet, ingen mulighed for at bidrage til det omkringliggende samfund. Og så ovenikøbet til en meget beskeden økonomi.
Du beskriver det så godt.
Hvis man er misundelig på et sygt menneske, så vil jeg påstå at man selv har store problemer.
Dejligt der er andre, der er på den båd. :-)
Et helt normalt, samvittighedfuldt og empatisk menneske, ønsker at kunne bidrage og føle sig vigtig. Det er jo grundstenen i vores liv. At vi føler, at vi betyder noget og bidrager på en eller anden måde. Selvværd og selvtillid er kernen i vores personlighed og dermed hvilke valg, vi tager.
Så at sidde og råbe"Jeg snød mig til førtidspension, kontanthjælp ect - og jeg er ligeglad!" Det er de allersvageste mennesker som:
1: Ville ønske de havde et andet liv, men ikke kan eller ved hvordan, fordi de er ramt af miljø og arv og socialerammer, som ikke har været i orden. Så bliver man nød til at opretholde et vidst selvbillede "Haha, I tror jeg har det dårligt. Men der snød jeg jer vidst".. Øhm ja også sidder de der og er de allermest ensomme i samfundet. Man er godt nok meget ensom, hvis man lyver om sådan noget. Man finder jo så venner, som er i samme situation, men det er en lang ond spiral, og de kommer ikke op af den - eller tror de ikke kan. Så må man jo fremstille det, så man virker sej!
2. Man er ikke et velfungerende og rask menneske, hvis man får tilkendt disse ydelser. Det er man altså ikke! For at snyde sig til samfundetshjælp - det er der også en masse diagnoser for.
3. Jeg har aldrig hørt om en person, som har et liv, hvor de er totalt i ZEN med sig selv, har en totalt indre ro og styr på sit liv uden fysiske skavanker, som er på førtidspension osv. Det lader sig ikke gøre. De ER ikke i zen med sig selv!
4. Alle normalt tænkende mennesker (syge som ikke syge), ønsker og vil noget med deres liv. Det kendetegner menneskerarten.
Og hvis vi ikke har håb eller ønsker - jamen så kaldes det en depression. Der er en grund til, at mennesket altid fokuserer på, at græsset er grønnere på den anden side og at vi bygger vores liv op på en fremtid.
De som mobber eller råber "FUCK JER; JEG SNØD"... De er ikke onde, de forsøger ikke at snyde. De ved bare ikke, hvordan de ellers skal se sig selv i øjnene eller omverdenen. For hvis man ikke KAN noget - ikke engang varetage et job, eller sit eget liv. Jamen så man man fortælle en anden historie - om noget andet man er dygtig til.
Man sidder jo ikke også siger " Jeg har det bare SÅ skidt dårligt, Kirsten. Jeg ved ikke, hvad det er, men jeg er bange for at gå ned i netto. Jeg ville ønsker, at jeg havde flere venner. Jeg er ensom. Jeg blev voldtaget og er nu bange for andre, Jeg er slået ned og kan ikke få mit liv op at køre igen. Min farfar pillede ved mig, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal leve med mig selv, jeg har en spiseforstyrrelse men vil bare gerne være rask - men hvordan?." Det er jo tabu! Især i udsatte områder!!!
Og det er enormt synd for dem. Og synd, at vi ikke har ressourcer og skoler, som kan rumme og uddanne folk til at se i et bredere perspektiv generelt.
Der er ingen grund til at mistænkeliggøre sine naboer. De ER syge! Om det så er sklerose, alzheirmers, kræft eller depression og angst... DEt er lige meget - for de ER alle syge. Narssisime er også en sygdom - en alvorlig en - og det er måske det, som mange tror, er de mennesker, som snyder! For ja, de ser og agerer relativt normalt. Men de er syge!