Aristocats skriver:
Men mon ikke lillebror har bekræftet det? Efter udsagn omkring at han er begyndt at blive urenlig og er kommet til læge, vil jeg da gå udfra at han også har bekræftet at der er sket noget? Skulle han gå hen og begynde at lave i bukserne igen, hvis det kun er noget hans storesøster har sagt?
Jeg synes selv det er en tricky situation fordi det er påstand mod påstand og fordi det er børn, men ligeså store skader det kan have for at være fuldstændig sikker på at noget ikke er sket, ligeså store skader kan det være at benægte storesøsterens og (formentligt) lillebrodens udsagn.
Den går begge veje, men jeg sagde også at det var som udgangspunkt og indtil der var indsamlet yderligere informationer. Sådan noget skal tages alvorligt og jeg ville aldrig benægte at en episode var sket der omhandlede om at et andet barn fik en tissemand i hovedet, indtil yderligere informationer var bekræftet. Jeg ville tro på det, da jeg selvom godt ved at børn har en livlig fantasi og ting kan misforståes, så ville jeg alligevel have svært ved at tro på at en pige på 5-6 år påstår at der er nogle der har tvunget en tissemand op i hendes brors ansigt, med mindre der var i hvert fald sket et eller andet. Det er ikke sikkert at det rent faktisk er sket, men som UDGANGSPUNKT ville jeg lytte til det jeg fik fortalt.
Jeg mener ikke, at man skal "partout tro på alt uden der er beviser for det", som du skriver, men jeg ville alligevel altid prøve at forholde mig til "offerets" historie først og fremmest.
Uanset om det er børn eller voksne, så vil jeg som altid først tage udgangspunkt i offeret, når det handler om seksuelle grænser der er overskredet. Selvfølgelig har situationen her ikke været et bevidst overgreb eller en sexforbrydelse på nogen måder, men ligeså skadeligt som du påstår det kan være bare at tro blindt på det (hvilket jeg heller ikke hentydede, men jeg sagde som udgangspunkt indtil yderligere informationer), ligeså skadeligt kan det også være at flat out benægte at tingene er sket, blot fordi der ingen beviser er andet end udsagn.
Børn kan selvfølgelig opfatte ting anderledes end hvad der egentligt i virkeligheden er sket og derfor give os voksne en anden forklaring eller udgave end hvad der egentligt er sandt, men uanset hvad, så ville jeg ikke anklage søster, mor eller bror for at lyve med det samme - når det omhandler en ting som dette. Jeg siger heller ikke at drengene har gjort det, men for mig er det lidt 50/50 og selvom det lyder voldsomt, ville jeg ikke automatisk have mistro, "bare" fordi det er en søster der siger det.
I retsstaten Danmark er det jo egentlig sådan man er uskyldig end til andet er bevist 
Jeg tænker umiddelbart det er en rigtig uheldig situation hvor der ved at bringe sagen så langt (her tænker jeg fortælle den til en masse forældre) er blevet skabt en situation hvor det er "skadeligt" at tro på den ene eller den anden side, fordi her handler det om ry skal pigen og hendes familie have ry for ar dramatisere eller skal drengene have ry for at krænke?
Jeg har mødt en del børn i næsten den alder (1 år ældre) og det ville hverken overraske mig om de havde stukket tissemanden ind i hans hoved, men det ville så sandelig heller ikke overraske mig at de har løbet rundt og vist dem frem og historien blev lidt mere dramatisk i genfortællingen hos pigen. Derfor vil jeg på ingen måde pege fingre hverken den ene eller den anden vej. Og tænker også er der vigtigt? Er det vigtigt om der er sket det der påståes? Er det vigtige ikke at drengene har overskredet et andet barns grænse om ikke andet pigens siden hun har behov for at fortælle den historie, og drengene skal have at vide at ikke alle er så fri omkring luftning af tissemænd og derfor må de stoppe med det!
Jeg må indrømme hvis jeg stod med dem som lærer ville jeg virkelig overveje kraftigt om det var vigtigt at finde ud af sandheden, og lige umiddelbart sådan en mandag morgen tænker jeg min primære grund til at ville finde ud af sandheden er hvis pigen digter lidt på sandheden , for hun skal det har store konsekvenser for andre når hun anklager dem for seksuelle krænkelser. Tror ikke det ville være så vigtigt for mig i forhold til drengene for ligegyldigt hvad der er sket så skal de vide de har overskredet en andens grænse.
og så må jeg indrømme (undskyld det kommer i kursiv), at jeg tænker det er en kæmpe overreaktion at have sønnen med til læge fordi to små regnorme er sat op i hans hoved. Jeg ville slet ikke vide hvad jeg skulle bruge lægen til i den situation. Har lillebror fået et chok, så er det vel alfa og omega at afdæmpe chokket og ikke tale det op. Og så give det lidt tid og se om det traumatiske ikke er væk på kort tid hvis man siger for ro. Men det er måske bare mig.