Vise tissemand

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2016

Mullesmith

lineog4 skriver:

Gjort er gjort og sket er sket. Om dine drenge erkender eller ej er lige nu ligegyldigt (selvsagt ikke ligegyldigt men misforstå mig ret). Jeg ville fortælle dem hvad rygterne siger, fortælle dem at lige nu er du ikke ude på ar mistro dem eller skælde dem ud, men de skal vide det er rygterne. Og du er rystet både over det måske er sket og over det nu er rygterne om dem - derfor ligegyldigt hvad så holder man tissemanden inde i sine bukser, for hvad for dem kan være uskyldig leg kan af andres opfattes som værende langt over deres grænser. 

Og så ville jeg sige, at skulle nogen overhovedet have haft tanken om at holde et andet barn og stikke tissemanden op i barnets hoved, så er der hermed sat en tyk tyk tyk streg under det er absolut forkert og aldrig må ske. 

Så ville jeg sige, jeg altid var parat til at tale hvis de kom i tanke om noget fra den episode som de tænkte det ville være godt at lette hjertet omkring og så vente på de turde. Jeg ville ikke love bål og brænd og alt mulig konsekvens for så er jeg da sikker på de aldrig fortæller mig det. Og jeg tænker efter den snak jeg havde haft med dem, så ville de nok have brug for at lette dets hjerte og få en kæmpe kæmpe krammer. Dermed ikke sagt de ikke skulle have at vide de havde overskredet et andet barns grænse men.... 

Og så ville jeg ringe til moren igen og fortælle den snak er taget og du og dine drenge håber  hendes søn og datter er ovenpå igen....

Jeg er enig og jeg vil altid slå en streg under at det er meget forkert det de har gjort, må have mere info fra nogen af de andre forældre.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2016

lineog4

Mullesmith skriver:

Jeg er enig og jeg vil altid slå en streg under at det er meget forkert det de har gjort, må have mere info fra nogen af de andre forældre.

Kan godt være jeg er underlig, men jeg synes faktisk den vigtigste lære i det her for dig g dine drenge er at forstå vi har forskellige grænser og numselegene mm. Bare ikke er super sjove for alle i en klasse og selv en uskyldig udgave af slagelen som dine sønner fortæller kan hurtig misforståes og mærkater sættes på børn. 

Min søn (som godt nok er lidt ældre) havde i begyndelsen af skoleåret en dum "leg" med sin ven om at gå og sige frække/ulækre ting til hinanden. Jeg forklarede ham at de andre nu kiggede skævt til ham, og forbandt ham med de ulækre udtalelser og dermed også anså ham for ulækker. Jeg fortalte jeg forstod de ord kunne være spændende og vi lavede derfor en kasse til ordene, hvor han skrev sedler med dem på og så en gang imellem åbnede vi kassen og sagde alle ordene sammen. 

Han forstod han overskred andres grænser og de derfor stemplede ham og han stoppede med det samme og ryet gik heldigvis væk igen (hvad jeg ved). Og jeg tror der skal tales med dine drenge om, hvad de synes er sjovt er ikke nødvendigvis det andre synes er sjovt. 

og ja skal der appelleres til at fortælle sandheden, for det er vigtigt at kunne. Give en fredszone hvor de kan fortælle det uden fjernsynet ryger eller fredagsslikket, men hvor fokus er på at sige sandheden og rose dem for det. Og så alvor alvor alvor om det de har gjort hvis de bare har gjort halvdelen af hvad pigen fortæller. 

Og så stop, for ja det er alvorligt men de er hverken sex forbrydere eller andet, men to små drenge der er gået over stregen, har overskredet en andens grænse for sjov. Og er sikker på de med snak og forståelse forstår de ALDRIG skal gøre det igen

Anmeld Citér

29. maj 2016

Mo9ca

Jeg er pædagogstuderende og ved også at den fase er helt normal. MEN den fase de gennemgår skal de selvfølgelig ikke udleve offentligt på skolen eller andre offentlige steder. Og det er slet ikke, som i SLET IKKE en fase de skal udleve med en der er væsentlig yngre end dem. Et barn på 3 har jo en helt anden seksualitet og grænser deromkring end dine drenge på 6 år. Det svarer til, at et par store drenge gjorde noget der var tilpasset de store drenges udviklingsniveau mod dine drenge. Det ville måske, måske ikke påvirke dem i væsentlig negativ grad. Det er heller ikke det det handler om her. Det er kun alene og med jævnaldrende at man forsigtigt lærer om hinandens og egne seksuelle grænser.

Det er sikkert også sidste gang han gør sådan noget med den reaktion det har affødt. Bare I har understreget at det ikke er ham der er forkert men det han gjorde. Min egen søn har også selv leget tissemandslege med en anden der er ligeså gammel som ham selv. På det tidspunkt var de 7 år. Min søn sagde efterfølgende til mig "Det smagte helt vildt dårligt". Jeg var syg af latter indvendig men reagerede med at sige til ham, at det lød som om han ikke længere havde lyst til at udforske det område igen. "Det gør jeg aldrig igen", sagde han. Og så havde vi en kort snak bagefter om andres grænser og egne grænser og hvordan man kunne se hvis andre ikke var med på ideen.

Håber I alle finder ud af det.

Mvh. M

Anmeld Citér

29. maj 2016

Mullesmith

Missmatch:-) skriver:

Jeg er pædagogstuderende og ved også at den fase er helt normal. MEN den fase de gennemgår skal de selvfølgelig ikke udleve offentligt på skolen eller andre offentlige steder. Og det er slet ikke, som i SLET IKKE en fase de skal udleve med en der er væsentlig yngre end dem. Et barn på 3 har jo en helt anden seksualitet og grænser deromkring end dine drenge på 6 år. Det svarer til, at et par store drenge gjorde noget der var tilpasset de store drenges udviklingsniveau mod dine drenge. Det ville måske, måske ikke påvirke dem i væsentlig negativ grad. Det er heller ikke det det handler om her. Det er kun alene og med jævnaldrende at man forsigtigt lærer om hinandens og egne seksuelle grænser.

Det er sikkert også sidste gang han gør sådan noget med den reaktion det har affødt. Bare I har understreget at det ikke er ham der er forkert men det han gjorde. Min egen søn har også selv leget tissemandslege med en anden der er ligeså gammel som ham selv. På det tidspunkt var de 7 år. Min søn sagde efterfølgende til mig "Det smagte helt vildt dårligt". Jeg var syg af latter indvendig men reagerede med at sige til ham, at det lød som om han ikke længere havde lyst til at udforske det område igen. "Det gør jeg aldrig igen", sagde han. Og så havde vi en kort snak bagefter om andres grænser og egne grænser og hvordan man kunne se hvis andre ikke var med på ideen.

Mvh. M

Jeg er helt enig og de har efter hvad moderen til drengen fortæller, helt klart overskredet hans grænse. 

Anmeld Citér

29. maj 2016

Mullesmith

lineog4 skriver:

Kan godt være jeg er underlig, men jeg synes faktisk den vigtigste lære i det her for dig g dine drenge er at forstå vi har forskellige grænser og numselegene mm. Bare ikke er super sjove for alle i en klasse og selv en uskyldig udgave af slagelen som dine sønner fortæller kan hurtig misforståes og mærkater sættes på børn. 

Min søn (som godt nok er lidt ældre) havde i begyndelsen af skoleåret en dum "leg" med sin ven om at gå og sige frække/ulækre ting til hinanden. Jeg forklarede ham at de andre nu kiggede skævt til ham, og forbandt ham med de ulækre udtalelser og dermed også anså ham for ulækker. Jeg fortalte jeg forstod de ord kunne være spændende og vi lavede derfor en kasse til ordene, hvor han skrev sedler med dem på og så en gang imellem åbnede vi kassen og sagde alle ordene sammen. 

Han forstod han overskred andres grænser og de derfor stemplede ham og han stoppede med det samme og ryet gik heldigvis væk igen (hvad jeg ved). Og jeg tror der skal tales med dine drenge om, hvad de synes er sjovt er ikke nødvendigvis det andre synes er sjovt. 

og ja skal der appelleres til at fortælle sandheden, for det er vigtigt at kunne. Give en fredszone hvor de kan fortælle det uden fjernsynet ryger eller fredagsslikket, men hvor fokus er på at sige sandheden og rose dem for det. Og så alvor alvor alvor om det de har gjort hvis de bare har gjort halvdelen af hvad pigen fortæller. 

Og så stop, for ja det er alvorligt men de er hverken sex forbrydere eller andet, men to små drenge der er gået over stregen, har overskredet en andens grænse for sjov. Og er sikker på de med snak og forståelse forstår de ALDRIG skal gøre det igen

Jeg har også talt helt åbent og fredligt med mine drenge om det idag og sagt til dem at de kan fortælle mig alt hvad der er sket, og jeg overhovedet ikke bliver sur over det, min ene søn fortalte så at han havde vist tissemand til den dreng og at han ikke havde set at han blev ked af det eller noget. Jeg spurgte lidt ind til om han var kommet til at "ramme" eller røre drengen i hovedet med tissemanden, hvilket han svarede nej til og jeg spurgte sådan om hvor tæt de stor på hinanden da han viste tissemand og jeg tog en bamse op og sagde "hvis nu det her var drengen, hvor var din tissemand så henne da du viste ham den" og han viser noget der svare til en halv meter ved at holde hånden op. Jeg forklarede ham inden vi begyndte at snakke at det er helt okay at man synes at tissemanden er meget spændende også andres tissemænd og at man også nogen gange synes det er sjovt at røre ved sin egen og andres, men at det ikke er noget man må gøre i skolen og at man kun selv må røre ved sin tissemand og ikke gå rundt og vise den frem. Han virker meget uforstående overfor at skulle have haft tissemanden i ansigtet på den her dreng og jeg har også spurgt sådan "nå okay men hvem holdte så drengen" og det var der ingen der gjorde, og de er ellers meget dårlige til at lyve men hvis det er løgn det han siger så kan jeg overhovedet ikke se det denne gang. Jeg skylder mine drenge at finde ud af mere om hvad der er sket, Så vi kan få afklaret det og de ikke skal gå og være stemplet af nogen af de andre forældre, resten af deres skoletid. For jeg er da så ked af at de skulle have gjort sådan noget og jeg ved også at næste gang så skal jeg hele tiden være i nærheden af dem så jeg kan se hvad det er der sker.

Anmeld Citér

29. maj 2016

Mo9ca

En ting er at rende nøgen rundt med vennerne, pyt med det. Men. Jeg var flippet helt ud hvis min store 0 klasse dreng havde gjort sådan mod nogen. Vi snakker hive ham med hen til det andet barn og tvinge ham til at undskylde! Og skælde ham ud foran det andet barn så begge børn kunne se hvem det var galt på den. Absolut ingen tv eller lørdagsslik i en måned, ingen legeaftaler og ja, virkelig konsekvenser! Hvad dine drenge har gjort er bare ikke ok. De har så tydeligt overtrådt et andet, mindre barns grænser. Og det virker som om du tar lidt let på det fordi det ik gik ud over dem jo. Du bliver nødt til at gøre noget. Stakkels det andet barn. Jeg har selv en treårig, og bare tanken om hvor bange hun ville blive hvis det skete for hende gir mig helt ondt i maven. 

YES, lad dem få den helt store konsekvens så de en gang for alle kan forstå hvor forkerte de er og hvor unaturligt et behov de har.

Søde mor, børn skal opdrages og GUIDES. Hvis man gør det med hård konsekvens når de begår en brøler, uanset størrelse, så kan du være sikker på, at de ikke tør betro sig til dig når de engang står i en situation hvor de har brug for at betro sig til dig.

Jeg har læst en masse teori på det område og har desværre også masser af erfaring udi hård konsekvens metoden. Jeg havde selv sådan et par forældre. De var på mange områder helt blinde for signalværdien af det de gjorde og sagde. Det fordrer aldrig tillid fra barnets side, hvis man tror på hård konsekvens og skældud.

De skal selvfølgelig have at vide, at det de gjorde er forkert, men aldrig ved at gøre dem som personer forkerte.

Hvis du har det på den måde at dit barn skal have hård konsekvens og skældud så håber jeg, at han resten af sine barneår altid bevæger sig på dydens smalle sti og aldrig begår nogen brøler.

Kærligt knus M

Anmeld Citér

29. maj 2016

modesty

Rauw skriver:

En ting er at rende nøgen rundt med vennerne, pyt med det. Men. Jeg var flippet helt ud hvis min store 0 klasse dreng havde gjort sådan mod nogen. Vi snakker hive ham med hen til det andet barn og tvinge ham til at undskylde! Og skælde ham ud foran det andet barn så begge børn kunne se hvem det var galt på den. Absolut ingen tv eller lørdagsslik i en måned, ingen legeaftaler og ja, virkelig konsekvenser! Hvad dine drenge har gjort er bare ikke ok. De har så tydeligt overtrådt et andet, mindre barns grænser. Og det virker som om du tar lidt let på det fordi det ik gik ud over dem jo. Du bliver nødt til at gøre noget. Stakkels det andet barn. Jeg har selv en treårig, og bare tanken om hvor bange hun ville blive hvis det skete for hende gir mig helt ondt i maven. 

Problemet er bare at det overhovedet ikke er sikkert at dét der bliver fortalt er sket. Det er én jævnaldrende pige som fortæller én udlægning af sagen, og drengene fortæller en anden udlægning.

Sådan en automat-hetz reaktion som din har sikkert været årsag til rigtig mange falske beskyldninger og unødvendigt traumatiserede og udskammede børn gennem tiderne.

Det bedste man kan gøre i sådan en situation er at slå koldt vand i blodet og sørge for en god kommunikation hele vejen rundt. Og så kan man MÅSKE finde ud af hvad der rent faktisk skete.

Anmeld Citér

29. maj 2016

modesty

Jeg vil som udgangspunkt altid først stole på den, det er gået udover. Jeg kan godt forstå at du ville synes det er rigtigt træls for dine drenge hvis det ikke er sandt, men indtil det er opklaret yderligere, ville jeg gå udfra at historien var sand - også selvom det er ærgerligt. 

Det er jo ikke "den det er gået ud over" som er kommet med den udlægning. Det er hans storesøster - som kan have alle mulige eller umulige motivationer for at tale usandt. Det er ikke til at vide.

Desuden er det da en underlig indstilling at man partout skal tro på en hvilken som helst beskyldning som der er absolut ingen beviser for.

Anmeld Citér

29. maj 2016

Mullesmith

modesty skriver:

Problemet er bare at det overhovedet ikke er sikkert at dét der bliver fortalt er sket. Det er én jævnaldrende pige som fortæller én udlægning af sagen, og drengene fortæller en anden udlægning.

Sådan en automat-hetz reaktion som din har sikkert været årsag til rigtig mange falske beskyldninger og unødvendigt traumatiserede og udskammede børn gennem tiderne.

Det bedste man kan gøre i sådan en situation er at slå koldt vand i blodet og sørge for en god kommunikation hele vejen rundt. Og så kan man MÅSKE finde ud af hvad der rent faktisk skete.

Det er nemlig det at jeg er nødt til at vide mere om hvad der er sket før jeg kan tro på at det pigen fortæller er rigtigt, når nu at mine drenge selv siger noget andet. Men jeg er da bekymret for den lille dreng der både skal have psykologhjælp og har mareridt og er begyndt at lave i bukserne igen  jeg kan simpelthen ikke forstå det kan gå så galt, på så kort tid.

Anmeld Citér

29. maj 2016

modesty

Mvh. M

Jeg tænker så at det sagtens kan være tilfældet her, at episoden i sig selv slet ikke var traumatiserende for drengen, men at hans søsters version af sagen og morens efterfølgende ret panik-agtige opførsel har været årsag til drengens reaktion. Det er da klart at en 3-årig reagerer voldsomt hvis både søster og mor pisker en stemning op.

Hvis TS' dreng taler sandt og dét der rent faktisk skete var at han viste tissemand på en halv meters afstand, så tænker jeg at det er ret voldsomt at den 3-årige skulle blive traumatiseret.

Derudover synes jeg at det ville være rigtig fint hvis TS siger til sine drenge at numselege leger man kun med børn på sin egen alder. For du har ret i at det kan komme til at virke grænseoverskridende ved nogle typer af handlinger.

Og kan det virkelig være sandt at 6-årige børn ikke må lege numselege med hinanden i skolen? Det var da helt normalt da jeg var den alder at vi viste tissekone og tissemand til hinanden. Synes sgu det er sørgerligt hvis forældres hysteri skal ødelægge børns ellers uskyldige lege.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.