Anonym skriver:
Hun var tildelt en ting, til julefrokost, men hun skrev at hun ikke ville medbringe da hun ikke havde råd
i vores familie aftaler vi gavebeløb og køber vi ikke for det beløb bliver det virkelig set ned på, på nær når det er hende. Jeg køber fordi jeg gerne vil glæde, vi sparer sammen, til julen, og fravælger andre ting og har vi det fint med. Jeg vil ikke gøre forskel på mine søskende, og give de andre gaver og hun så intet får, eller billigt et eller andet, ville høre for eet i evigheder. Men håbede et sted jeg kunne få hende overtalt til at vi så bare ikke er på gaver. Har det svært med at hun konstant nasser og prioriterer sog selv, og er mega utaknemmelig. For ellers er jeg ligeglad og har også haft mine andre søskende hvor de fik penge, for at udføre meget lidt "arbejde" hjemme hos os fordi de var i penge kneb og også accepteret perioder hvor vi intet fik selvom de fik dyre gaver, ingen af dem var utaknemmelige eller gik og flashede med at de brugte en masse på dem selv i stedet.
Jeg vil ikke kunne råde dig, for vi ser meget forskelligt på det at give gaver.
Jeg giver ikke gaver ud fra et aftalt beløb, jeg forstår simpelthen ikke den tanke.
Jeg er ligeglad med hvad resten af familien tænker om de gaver jeg giver, jeg håber bare at kunne glæde modtageren. Hvis modtageren beklager sig eller virker utilfreds med gaven, som du skriver din søster er, det er for mig absurd. For hvordan kan man være utilfreds med noget der kommer af kærlighed? Men hvis det skulle ske for mig, så ville jeg spørge vedkommende hvorfor han/hun er utilfreds, og handle ud fra det.
Mine forældre har alting. Og det de mangler køber de selv. Med din tilgang til gaver ville vi aldrig kunne give dem noget som helst. For hvis gavebeløbet eks var 800kr. hvad skulle vi så købe, hvis vi ønskede at give dem en blomst? Skulle vi så købe en buket til 800kr.? Eller chokolade for 800kr.? Det giver ingen mening for mig.
Derudover giver jeg gaver når det lige falder mig ind, og når jeg lige ser noget jeg ved netop den person vil blive glad for. Det afhænger ikke af om det er fødselsdag, jul eller hvad det måtte være.
Derudover giver jeg kun gaver til dem jeg er tæt på, og som jeg bruger tid med til daglig. Jeg ved derfor hvad de vil blive glade for, og hvad de evt mangler, fordi vi kender hinanden godt.