Bange for at få er STORT barn!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2015

Steffecph

Min datter var 4170g. Fødslen varede 3 1/2 time og selve pressefasen varede 12 minutter/4 presseveer. Fødte hende med skuldrene på tværs og jeg fik en lille hudafskrabning jeg aldrig selv mærkede noget til :-) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2015

Mullesmith

SDD skriver:

Hvad anser du for værende stor ved fødsel? 

Hvad skønnede jordemoderen at han vil være til termin? 

Over 4kg synes jeg er stor, sådan nærmest 5 kg. Hun sagde ikke direkte hvad hun mente han ville veje men sagde bare at han ikke virkede til at blive en lille baby.

Anmeld Citér

20. december 2015

Mullesmith

Mor11 skriver:

Hovedomkredsen er den samme om de vejer 3200 eller 4500. Og det er dét der er hårdt at føde. Spurgte min jm da jeg var gravid. 

Min datter vejede 3990, og var fin at føde, det er jo altid hårdt, det er dumt at påstå andet men det var ikke hendes størrelses skyld jeg gik ikke i stykker overhovedet. 

Hvor stor tænker du at din baby bliver ved termin? Jeg ville personligt ikke bekymre mig ved alt under 5000g.

Frygter bare en på 5kg og så ved jeg jo heller ikke om mit bækken er for smalt eller sådan noget! Ikke st jeg tror det, jeg bekymre mig bare om alt muligt der kan gå galt og sikkert uden grund 

Anmeld Citér

20. december 2015

lineog4

Mullesmith skriver:

Hej alle

jeg er bare skide bange for at min kommende søn bliver en kæmpe baby når han engang vil ud! Har ikke født vaginalt før så det bekymre mig selvfølgelig om han nu kan komme ud  jordemoderen skønnede ham til 1700g i uge 30+0, er nu 32+2 og han har lagt sig parat siden jordemoderbesøget, hun mente også han nok ville blive en stor basse. Mine tvillinger fra sidst var også store i forhold til der var to 3470g og 3340g. Andre der har født kæmpe babyer? Jeg tænker også om det har nogen indflydelse på babys størrelse at jeg er overvægtig? Jeg har taget 22kg på nu og vejer 112kg? 

Fandt lige den her oversigt, som de vidst bruger som rettesnor rundt omkring. Der kan du se at 1700 g i uge 30 næsten er gennemsnitlig (de grå tal) og max 10 % over gennemsnittet og holde han den kurve, så ender han lidt under 4 kilo ved termin. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

20. december 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Mullesmith skriver:

Over 4kg synes jeg er stor, sådan nærmest 5 kg. Hun sagde ikke direkte hvad hun mente han ville veje men sagde bare at han ikke virkede til at blive en lille baby.

Jeg giver ikke (undskyld mit sprog) en skid for det med hvad de siger, de vejer for for mit vedkommende passede det overhovedet ikke, og min jordmoder skylder mig faktisk flødeboller! 

Jeg var bange for et stort barn ligesom du, og jeg fik at vide, at jeg havde et lille barn i maven... Men JM havde overhovedet ikke ret  

Nogle gange så tror jeg, at der er for meget fokus på vægten, forstået på den måde, at man bliver nemt bange af den. 

Jeg gik meget op i at mit barn var gennemsnitligt (Det fik jeg at vide) og folk omkring mig havde travlt med om jeg nu fik et stort barn, som så heller ikke hjalp på det I

Man bekymrer sig om mange ting i sin graviditet..Det er helt ufatteligt!

Anmeld Citér

20. december 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Mullesmith skriver:

Jeg fødte selv et barn på 4500 g lige ud. Med hovedomfang på 37 cm tror jeg nok det var. 

Jeg hverken flækkede eller noget. Det var en fantastisk fødsel. 

Til gengæld da min mor fødte mig var det en forfærdelig fødsel med store smerter og mange timer med veer. Hun flækkede fra front hele vejen om bag på. Ja nærmest hele vejen. 

Det er ikke altid størrelsen der afgør om hvordan fødslen går eller hvordan den føles. 

Det kan være hvis barnet står skævt eller andet, dels hvis hovedomfanget er væsentligt stort måske, men oftest når det er et større barn er det udelukkende vægten/fedtet og længden der er forskellen. 

Men jeg synes du skal snakke med din jordemor om denne frygt. Det kan jo være at du kan komme til en scanning hvor de kan måle hovedomfanget og andre mål der måske kan berolige dig lidt. Evt plotte tallene ind i en kurve og estimere hvor stor han vil være ved termin. For jeg synes bestemt ikke at du skal gå og være bange her i den sidste tid i graviditeten

Anmeld Citér

20. december 2015

klmf

Mullesmith skriver:

Så du vil sige at der ikke er mærkbar forskel på de to størrelser? Det er betryggende at vide at det kan lade sig gøre  er dog stadig nervøs 

Jeg vidste heller ikke, at det var sådan en basse, der ventede. Han var skønnet  til 3500   Men selve det at få ham ud var ikke værre end ved den lille. Ville også have været nervøs, hvis jeg kendte størrelsen, så det forstår jeg godt du er. Jeg var meget nervøs inden den første fødsel, man ved jo ligesom ikke hvad man går ind til. Men fandt til sidst ro i, at tro på det nok skulle gå godt - og ud skulle han nok komme! Håber du når til et godt sted inden i dig selv, hvor du kan møde fødslen med ro og tryghed. 

Anmeld Citér

20. december 2015

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Jeg brugte dette skema som guideline da jeg ventede mine unger. Synes det er ret godt, normalområdet er ret bredt og tit synes jeg læger og jm får det til at lyder værre end det er fordi de går ud fra gennemsnittet men nogle skal jo have børn på begge sider af gennemsnittet ( mine lå fx over og under ) håber skemaet kan give dig bare en smule jo så du kan glæde dig til gødslen i stedet for at frygte den��

uge 26+0 (27. uge) = 700 - 1100 gram (gennemsnit 900 g.)
uge 27+0 (28. uge) = 800 - 1250 gram (gennemsnit 1050 g.)
uge 28+0 (29. uge) = 950 - 1500 gram (gennemsnit 1200 g.)
uge 29+0 (30. uge) = 1100 - 1700 gram (gennemsnit 1400 g.)
uge 30+0 (31. uge) = 1200 - 1900 gram (gennemsnit 1600 g.)
uge 31+0 (32. uge) = 1400 - 2200 gram (gennemsnit 1800 g.)
uge 32+0 (33. uge) = 1500 - 2400 gram (gennemsnit 2000 g.)
uge 33+0 (34. uge) = 1700 - 2600 gram (gennemsnit 2200 g.)
uge 34+0 (35. uge) = 1800 - 2850 gram (gennemsnit 2350 g.)
uge 35+0 (36. uge) = 2000 - 3100 gram (gennemsnit 2550 g.)
uge 36+0 (37. uge) = 2200 - 3350 gram (gennemsnit 2750 g.)
uge 37+0 (38. uge) = 2300 - 3600 gram (gennemsnit 2950 g.)
uge 38+0 (39. uge) = 2450 - 3800 gram (gennemsnit 3150 g.)

uge 39+0 (40. uge) = 2600 - 4100 gram (gennemsnit 3350 g.)
uge 40+0 (41. uge) = 2800 - 4300 gram (gennemsnit 3550 g.)
uge 41+0 (42. uge) = 2900 - 4800 gram (gennemsnit 3750 g.)

Anmeld Citér

20. december 2015

Mullesmith

blæksprutten skriver:

Jeg vidste heller ikke, at det var sådan en basse, der ventede. Han var skønnet  til 3500   Men selve det at få ham ud var ikke værre end ved den lille. Ville også have været nervøs, hvis jeg kendte størrelsen, så det forstår jeg godt du er. Jeg var meget nervøs inden den første fødsel, man ved jo ligesom ikke hvad man går ind til. Men fandt til sidst ro i, at tro på det nok skulle gå godt - og ud skulle han nok komme! Håber du når til et godt sted inden i dig selv, hvor du kan møde fødslen med ro og tryghed. 

Det håber jeg bare også at jeg gør  jeg havde slet ikke regnet med at jeg ville spekulere sådan over det. tak

Anmeld Citér

20. december 2015

alenemor42

Mullesmith skriver:

Jeg blev vægt scannet gennem hele min graviditet og det tegnede bare til at blive en stor unge ... til sidst fik jeg sved på panden for lige meget hvem af læger og jordemødre var det første der blev sagt: det er godt nok en stor baby der er der. Til sidst fik jeg næsten angst og forstille mig en kæmpe 5 kg. Baby.

Jeg blev så sat igang 39+2 og de skønnede 4300 g..... jeg fødte en fin dreng på 3560 g. Det var det første jeg sagde da han kom op  at han jo ikke var stor. . Det kunne jeg jo se.

Så de kan altså tage meget fejl både i skøn og scanning 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.