Ny Kontanthjælps reform

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2015

God-mor

loop skriver:

Der er allerede familier med børn, der bor på gaden. Selvsagt råber de ikke højt om det, da de jo risikerer deres børn bliver fjernet fra dem. Men jeg har gennem kirken kendskab til det, og må hjælpe så godt jeg kan.

Det er så frygteligt, det allerede finder sted. Dejligt der er nogle til at forsøge at hjælpe dem så godt som muligt, men der er noget galt i et samfund som vores, hvis det virkelig forekommer. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

tør godt at stå ved mine holdninger. 

Men ønsker samtidig også at kunne deltage i andre debatter frem over. 

Og jeg er klar over at efter denne tråd er folk tossede! :-) 

Hvor ved du fra at langt de fleste nyder at være på kontanthjælp?

Fordi de ikke kæmper nok for et arbejde... 

Hvor ved du fra, at langt de fleste modtagere af KH ikke allerede har sparet på alt hvad der kan spares på?

det kan jeg se udfra en gruppe på Facebook. Folk har biler, ryger, ser fjernsyn, osv så er der da ikke sparet på den konto ? 

Hvor ved du fra, at KH modtagere bare laller den af derhjemme?

Igen ud fra hvad folk skriver herinde og på Facebook... 

De fleste er da efter mine oplysninger i en eller anden form for aktivering?

ja og det er da også pisse fedt at de er det! Arbejd så meget du kan og få suppleret op! 

Går du ind for sort arbejde, siden du mener at de da bare kan lave sorte penge?

går ind for det? Hmm ja. For tvivler på der ikke findes en eneste som ikke har tjent penge sort før.... 

Kender du nogle som er så syge, at de ikke kan arbejde - for det gør jeg - nogle mennesker er faktisk så syge, at de knap nok kan overkomme at passe deres familie, som alt andet end lige i min optik er vigtigere end at passe et arbejde.

nej det tror jeg ikke jeg kender til? Det var derfor jeg spurgte.. 

Jeg syntes hånden på hjertet at du udviser et ualmindeligt kedeligt menneske syn - at du er dig selv og ingen andre nærmest. At de mennesker som modtager KH er 2. rangsborgere.

fordi jeg er skuffet over folk ikke kæmper nok for deres familier og bare giver regeringen skylden?!

Du har taget den ene uddannelse efter den anden, du har sikkert modtaget SU - ergo har du fået penge af den danske befolkning! Du har fået din uddannelse betalt.

Jeg har aldrig fået SU :-) 

men er det ikke også bedre og få penge for at knokle sig til en uddannelse. End og være der hjemme og have ondt af sig selv? 

Hvad så efter endt uddanelse? 

Søger arbejde allerede inden jeg er færdig. Og ja ellers må jeg sku bide i det sure æble og sidde i kassen i netto! Og gå med aviser! 

Jeg har ingen børn endnu. Og friplads og børneyngeydelse har intet med kh at gøre. De får det jo også selvom de er på kh! 

Du ved intet om, folk kæmper - du læser på FB, som ikke er et validt sted at hente sin viden - det er sidestille Se&hør med Danmarks statetisk.

Antallet af kontanthjælpsmodtagere er steget med intet mindre end 70.000 siden krisen startede - ved du hvilken krise?

Dagpengeperioden blev halveret i 2010, da krisen var igang, ergo var der mange der røg fra statestikken Dp modtager til KH modtager, nærmste over natten.

Du går ind for sort arbejde - FØJ! Du kender ikke en eneste som ikke har lavet sort arbejde, så derfor bør alle forsørge sig selv på den måde?

Kh modtagere på frasige deres internet - hvordan skal de så kunne modtage breve fra det offentlige, lave ansøgninger og sende disse, samt modtage indkaldelse til jobsamtaler. Har de børn, hvordan skal de så kunne følge deres børns ugeplaner, som nu foregår over nettet?

De må ikke have bil? Jo det må de godt, og det kan for mange familier være en nødvendighed!

De må ikke bo i hus - hvad så med de som er blevet fyret under krisen, de som ikke længere kan modtage dagpenge og er teknisk insolvente - skal de sælge et hus med tab? Det er ikke engang sikkert de MÅ sælge deres hus for banken.

Du bliver altså nødt til at sætte dig lidt mere ind i tingene, hvis folk skal kunne tage dig alvorligt! Hvad vil en fremtdig arbejdsgiver ikke tænke hvis du henter din viden fra FB??

Anmeld

25. november 2015

Anonym

Så vil jeg gerne dele vores historie

jeg er mor til 2 . Min mand, som er far til børnene , har været på kontanthjælp en del år. Han er blevet tæsket af sin far og været det sorte får hos sin alkoholiserede mor som barn, hvilket endte med han blev misbruger en småkriminel i sine teenage år.

Idag er han min mand, og den bedste far for vores børn. Han er stadig på kontanthjælp. Vi har kæmpet og kæmpet med systemet! Først, for at han kunne få sin ADHD medicin. Dernæst, for at han kunne få sin diagnose bipolar lidelse. I de år han har haft det godt, har vi måtte PRESSE kommunen for at han kunne få lov at komme ud og lave noget! Han var så ude hos min far som gartner i 2 år, indtil han fik det dårligt. Nu har han fået konstateret kræft! 

Vi har tv, bil og internet. Bilen er min, jeg er den eneste af os der har kørekort, men jeg arbejder langt væk fra vores hjem, og vi har prioritet vores bil. Vi bor i en helt almindelig 3-værelses lejebolig. 

Jeg er så taknemmelig for at vi kan have et Nogenlunde liv via bla. Hans kontanthjælp, og jeg ved min mand kæmper for at blive en helt almindelig rask familiefar der går på arbejde hver dag og kommer hjem . Nu skal vi så måske til og undværre ham resten af vores liv, men hvor er jeg glad for at vi i det mindste ikke har skulle spekulere alt for meget over økonomien i disse foregående år. 

Min erfaring er altså, at selvom man kan og vil arbejde eller bare ud i "aktivering" eller fleksjob, så er det ikke noget man bare liiiige kommer, ikke i min mands tilfælde i hvert fald! Hold op hvor har vi måtte "slå i bordet" når han har haft det godt, for at kommunen gad hjælpe ham ud i noget jobprøvelse! 

Til slut vil jeg sige, hvis du går ind på min eller min mands Facebook , så ser du glade billeder af os og vores børn, sjove citater og kan læse om de sjove ting og aktiviteter vi laver eller har oplevet! -

OG aller sidst, JA vi begge er rygere, han har altid røget, jeg begyndte igen da jeg fik en fødselsdepression med vores yngste ! 

Stop med og døm, sæt dig ind i tingene, så kan det være du kunne få nogen svar eller hører nogen historier som forhåbentlig vil kunne sætte dine fordomme lidt på plads. 

Anmeld

25. november 2015

Carina:-)

Jeg har via mit arbejde desværre mødt en pæn del der ikke gider tage et rengøringsjob fordi det giver mere på bundlinien at gå på kh ( især hvis du er forsørger) Fordi at vores system er lavet sådan at tjener du for meget ja kan du miste f.eks friplads til børnene og boligstøtte så du reelt set taber mere end du vil tjene -Fuldstændigt skvætr og tåbeligt system ...

Jeg har så også mødt dem der desperat gerne vil have et job selv om de har diverse skavanker. 

Jeg har f.eks en ansat som lider af voldsom angst og alligevel er hun ansat som fast afløser hos os fordi når hun har det godt elsker hun at føle at hun bidrager Og når det så går skidt kan hun sige nej tak til timer uden at være bange for at miste sit job.

Prob med kh er at mange syge er parkeret på kh og det burde ændres til at de var på sygedagpenge så man kunne se det reelle billede af hvem der skal have et los i måsen og hvem der skal have omsorg og ro til forhåbentlig at blive raske igen.

Jeg har også familiemedlemmer som jeg ikke gider snakke med til familiefester fordi jeg er ved at kaste op når jeg hører på alt deres brok om penge samtidig med at de står og pulser cigaretter og tjekker facebook på deres iphone. 

Og hvis man endelig tager en diskution med dem og beder dem forholde sig til at de rent fakttisk får pænt mange penge bare i diverse tilskud betalt friplads boligstøtte osv ja så er man et svin der ikke under andre at have det godt.....Og de nægter konsekvent at forholde sig til at de bare i forhold til folk på SU er ret godt kørende på kh Og den klassiske er at jamen når man er på SU er det jo kun for en periode.-Jaa det var sjovt nok også meningen med KH i sin tid at det bare skulle være en periode og ikke et livslangt projekt ( Har blandt andet en svigerinde der har været på kh i 36 år...) Gælder self ikke syge .

De typer findes alle steder og er desværre med til at drukne de mennesker som bare gerne vil overleve 

For de reelt svage har ikke overskud til at råbe op - dem der skriver indlæg på facebook og ligger videoer op hvor de hyler op er ikke dem der har brug for hjælp .De vil bare have og de tegner så et billede som gør at mange efterhånden er godt trætte af folk på kh der bare kræver og ikke selv kan se at de er utroligt privilligerede i forhold til mange andre . Og de som så er syge og bange hver dag for at de ikke kan overleve selv  om de er syge på den ene eller anden måde de forsvinder i mængden af hylekor og det er trist. 

Anmeld

25. november 2015

TNBC

Anonym skriver:

Min alder er da lige meget? :-) 

og jeg synes da det er mega fedt du arbejder! Det er den måde jeg kan lide folk der får kh på! 

Du får supleret op. Og det da fedt i stedet for du laller den af der hjemme uden arbejde men faktisk godt kan arbejde få timer. Respekt for dig. 

Jeg hentyder til dem der er "syge" og slet ikke kan arbejde...

Hvis du er under 30 og uddannelseparat må du ikke gå og lalle derhjemme. Arbejde for 2500-5900kr. 

Anmeld

25. november 2015

Anonym skriver:

Så vil jeg gerne dele vores historie

jeg er mor til 2 . Min mand, som er far til børnene , har været på kontanthjælp en del år. Han er blevet tæsket af sin far og været det sorte får hos sin alkoholiserede mor som barn, hvilket endte med han blev misbruger en småkriminel i sine teenage år.

Idag er han min mand, og den bedste far for vores børn. Han er stadig på kontanthjælp. Vi har kæmpet og kæmpet med systemet! Først, for at han kunne få sin ADHD medicin. Dernæst, for at han kunne få sin diagnose bipolar lidelse. I de år han har haft det godt, har vi måtte PRESSE kommunen for at han kunne få lov at komme ud og lave noget! Han var så ude hos min far som gartner i 2 år, indtil han fik det dårligt. Nu har han fået konstateret kræft! 

Vi har tv, bil og internet. Bilen er min, jeg er den eneste af os der har kørekort, men jeg arbejder langt væk fra vores hjem, og vi har prioritet vores bil. Vi bor i en helt almindelig 3-værelses lejebolig. 

Jeg er så taknemmelig for at vi kan have et Nogenlunde liv via bla. Hans kontanthjælp, og jeg ved min mand kæmper for at blive en helt almindelig rask familiefar der går på arbejde hver dag og kommer hjem . Nu skal vi så måske til og undværre ham resten af vores liv, men hvor er jeg glad for at vi i det mindste ikke har skulle spekulere alt for meget over økonomien i disse foregående år. 

Min erfaring er altså, at selvom man kan og vil arbejde eller bare ud i "aktivering" eller fleksjob, så er det ikke noget man bare liiiige kommer, ikke i min mands tilfælde i hvert fald! Hold op hvor har vi måtte "slå i bordet" når han har haft det godt, for at kommunen gad hjælpe ham ud i noget jobprøvelse! 

Til slut vil jeg sige, hvis du går ind på min eller min mands Facebook , så ser du glade billeder af os og vores børn, sjove citater og kan læse om de sjove ting og aktiviteter vi laver eller har oplevet! -

OG aller sidst, JA vi begge er rygere, han har altid røget, jeg begyndte igen da jeg fik en fødselsdepression med vores yngste ! 

Stop med og døm, sæt dig ind i tingene, så kan det være du kunne få nogen svar eller hører nogen historier som forhåbentlig vil kunne sætte dine fordomme lidt på plads. 

Håber der snart bliver ryddet op i hele systemmet

For din mand er jo et klassisk eksemple på at han slet ikke skulle være på kh men derimod på sygedagpenge hvor han reelt hører til

Det er ikke ok at syge mennesker skal kæmpe den kamp samtidig med at de forsøger at komme op at stå . 

Anmeld

25. november 2015

Anonym trådstarter

alenemor42 skriver:

Godt så...... hvor mange af de 180.000 på kontanthjælp kender du? For det er ca. Det antal der modtager kontanthjælp. Ca. 124.000 af dem har ikke mulighed for at komme ud på arbejdsmarkedet af forskellige årsager.

Der vil altid være nogle få der ikke "gider" dem kommer vi aldrig til livs.

Men du snakker tydeligvis ud fra noget somhelst du faktisk ikke aner noget om andet end fra medierne. .... så kom igen!

Hvis medierne siger det, må der jo være noget om det. :-)
Og hvis du melder dig ind i forskellige KH grupper på fb så du slet ikke i tvivl om hvad der sker. 

Anmeld

25. november 2015

loop skriver:

Der er allerede familier med børn, der bor på gaden. Selvsagt råber de ikke højt om det, da de jo risikerer deres børn bliver fjernet fra dem. Men jeg har gennem kirken kendskab til det, og må hjælpe så godt jeg kan.

Hvordan kan det foregå?

Burde kommunen ikke op opdage der ikke er en fast adr? Og hvad med f.eks inst ,skole og læge + skat de ville da opdage man ikke har en adr?

Ja undskyld alle mine spørgsmål men synes det lyder vildt det kan foregå uden nogen myndighed reagerer. 

Anmeld

25. november 2015

lineog4

Carina:-) skriver:

Hvordan kan det foregå?

Burde kommunen ikke op opdage der ikke er en fast adr? Og hvad med f.eks inst ,skole og læge + skat de ville da opdage man ikke har en adr?

Ja undskyld alle mine spørgsmål men synes det lyder vildt det kan foregå uden nogen myndighed reagerer. 

Dækadresse... Ikke ar jeg kender børnefamilier for så skal jeg melde det. Men kender weekend forældre som fx bor i kolonihavehus og så har dækadresse. 

Anmeld

25. november 2015

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Skal vi så ikke også afskaffe det at man ikke skal betale for at komme til lægen, eller hvad med at lave egen betaling for uddannelser? Eller hvad med BFY skal vi så ik også afskaffe den?

Eller endnu bedre, lad os aflive de arbejdsløse og gamle, de er jo bare udgifter! (Ironi er bestemt brugt).

ikke nødvendigvis afskaffe det. 
men der er jo en grund til at de bliver nød til at være SÅ hårde og give dem så lidt som muligt, så ikke det bliver udnyttet.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.