Ny Kontanthjælps reform

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2015

Sedigfor

Mom skriver:

Det behøves ikke. Jeg har en app på telefonen

Os her, var os mere hvis det var nogle (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2015

ErDetSnartNU

Mom skriver:

Jeg er faktisk enig i, at SU burde være på KH niveau

Dog syntes jeg det er problematisk at man rent faktisk kan finde på at brokke sig over at andre ikke har samme psykiske eller fysiske ressourcer som en selv, og derfor er på KH, hvad med om folk bare er glade for at vores samfund rent faktisk samler dem op som ikke magter det selv, istedet for at hævde sig selv på andres ulykke.

Og klage over at man FÅR sin uddannelse gratis og penge for det undervejs, syntes jeg er en kende forkælet om noget.

Og idag er du skam ikke sikret job når du er uddannet

Jeg ved ikke om det er mig du hentyder til når du nævner dem som klager over at få deres uddannelse + SU gratis? I så fald vil jeg lige sige at jeg ikke klager over det - overhovedet ikke. Jeg påpeger bare uoverensstemmelsen mellem beløbsstørrelsen på SU'en og kh'en. Om det er SU'en der burde være højere eller kh'en der burde være lavere nævner jeg ikke noget om - men det gør ondt på min retfærdighedssans når folk får flere penge for ikke at lave noget end for at uddanne sig - det er trods alt i samfundets interesse at vi uddanner os (og ikke bruger alt for lang tid på at arbejde ved siden af så det går ud over studierne). 

Og nej - vi betaler ikke direkte her-og-nu for vores uddannelse men jeg fastholder stadig at vi ikke for den gratis. Vi betaler for den gennem vores skat som jo er baseret på vores indkomstgrundlag. Eftersom indkomstgrundlaget ofte hænger sammen med uddannelsesniveau er man jo i høj grad med til at betale for sin uddannelse senere hen. Jeg synes mere at man kan sammenligne det med at man låner penge til sin uddannelse end at man får den gratis  

Anmeld

25. november 2015

alenemor42

ErDetSnartNU skriver:

Ja - vi studerende får vores uddannelse betalt fordi samfundet har brug for uddannede folk. Det er jo ikke bare et sort hul de fylder penge i - det er en investering i mennesker som efter al sandsynlighed kommer til at betale mere end deres uddannelses pris tilbage i skat. Eftersom uddannede folk ofte tjener flere penge end ikke-uddannede betaler vi også mere i skat = vi er mere end rigeligt med til at betale for vores uddannelser når vi er færdigtuddannede og kommer i arbejde. 

Jeg synes det er enormt problematisk at gravide/forældre på kontanthjælp får flere penge studerende. Hvordan kan det være at det bliver vurderet at en gravid studerende skal have et mindre økonomisk levegrundlag end en på kh? I mine øjne burde der udarbejdes et beløb som man vurderede at folk kunne klare sig for og det burde så være en fælles sats for hhv enlige - gravide - forældre osv så der ikke blev gjort forskel på den vis. I princippet kunne det betale sig for mig at gå fra min kæreste og droppe ud af mit studie hvis jeg kun så på her-og-nu økonomien - det synes jeg er en skævvridning der vil noget. 

Der tager du fuldstændig fejl..... ingen ydelser gør det op for 2 indkomster, det kommer ikke i nærheden af det. Det er en generel misforståelse 

Anmeld

25. november 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Det er stadig ca 2400 mere end hvad studerende får udbetalt 

Hvis man antager at de fleste studerende er under 25 år, så er KH satsen for unge under 25 hjemmeboende ca. 3300 pr mdr, imens den for en udboende er ca. 6.900 kr pr. mdr.

Su er 2544 for hjemmeboende og højst 5.900 kr for udeboende. 

Og på SU må du gerne tjene et vis beløb om året og eje værdier, det må du ikke på KH.

Anmeld

25. november 2015

alenemor42

Anonym skriver:

Det er stadig ca 2400 mere end hvad studerende får udbetalt 

Og de må så arbejde ved siden af og kan tjene flere penge  

Su er tiltænkt som en hjælp til studerende ved siden af et job  det var i tentionen med su ... ikke omvendt! 

Anmeld

25. november 2015

drabo

Profilbillede for drabo

Husk nu at studerende kan tage SU lån, samt må tjene penge ved siden af SU, det kan man ikke som kh modtager. en studerende må endda have en opsparing, det må du heller ikke som kh modtager.

jeg synes det er godt, St vi har et system der samler de svageste op. Og ja der sidder helt sikkert nogle der snylter, men det er godt nok lykkedes politikere at få folket med på parolen om at det er alle.

jeg er glad for at vi er et samfund, hvor en arbejdsløs kan forlade sin voldelige partner uden at stå uden forsørgelsesgrubdlag, hvor syge kan leve et anstændigt liv ( ved godt den allerede kan diskuteres) og hvor folk ikke skal gå fra hus og hjem fordi den ene mister sit job.

Jeg tvivler på at ret mange synes det er lykken at være på kh, jeg ville ihvertfald nødigt.

Anmeld

25. november 2015

Mom

Profilbillede for Mom
ErDetSnartNU skriver:

Jeg ved ikke om det er mig du hentyder til når du nævner dem som klager over at få deres uddannelse + SU gratis? I så fald vil jeg lige sige at jeg ikke klager over det - overhovedet ikke. Jeg påpeger bare uoverensstemmelsen mellem beløbsstørrelsen på SU'en og kh'en. Om det er SU'en der burde være højere eller kh'en der burde være lavere nævner jeg ikke noget om - men det gør ondt på min retfærdighedssans når folk får flere penge for ikke at lave noget end for at uddanne sig - det er trods alt i samfundets interesse at vi uddanner os (og ikke bruger alt for lang tid på at arbejde ved siden af så det går ud over studierne). 

Og nej - vi betaler ikke direkte her-og-nu for vores uddannelse men jeg fastholder stadig at vi ikke for den gratis. Vi betaler for den gennem vores skat som jo er baseret på vores indkomstgrundlag. Eftersom indkomstgrundlaget ofte hænger sammen med uddannelsesniveau er man jo i høj grad med til at betale for sin uddannelse senere hen. Jeg synes mere at man kan sammenligne det med at man låner penge til sin uddannelse end at man får den gratis  

Jeg hentydede ikke til at du brokker dig - TS brokker sig.

Jeg kan godt se uoverenstemmelsen, men en del på KH i disse dage har netop en uddannelse - en uddannelse er jo ikke en garanti på ikke at havne på KH. 

Anmeld

25. november 2015

ErDetSnartNU

Mom skriver:

Hvis man antager at de fleste studerende er under 25 år, så er KH satsen for unge under 25 hjemmeboende ca. 3300 pr mdr, imens den for en udboende er ca. 6.900 kr pr. mdr.

Su er 2544 for hjemmeboende og højst 5.900 kr for udeboende. 

Og på SU må du gerne tjene et vis beløb om året og eje værdier, det må du ikke på KH.

Jeg er enig i at det gælder for studerende uden børn - der har vi (de) god mulighed for at tjene lidt ved siden af SU'en såfremt at de har mulighed for det ifht hvor krævende deres studie er. 

Hvis emnet derimod er gravide efter 12. graviditetsuge (er det ikke der ydelsen stiger markant?) eller forældre (på barsel eller ej) så er det trods alt begrænset hvor meget en studerende kan arbejde ved siden af sit fuldtidsstudie uden det går ud over familielivet eller studiet. Det er i den situation at jeg finder det urimeligt at khen er så meget højere end SU'en da en studerende på barsel ikke har mulighed for at arbejde ved siden af barslen (medmindre hun udsætter sig selv for endnu dårligere forhold end hvad man har ret til ifht barselslovgivningen). 

Anmeld

25. november 2015

Mom

Profilbillede for Mom
ErDetSnartNU skriver:

Jeg er enig i at det gælder for studerende uden børn - der har vi (de) god mulighed for at tjene lidt ved siden af SU'en såfremt at de har mulighed for det ifht hvor krævende deres studie er. 

Hvis emnet derimod er gravide efter 12. graviditetsuge (er det ikke der ydelsen stiger markant?) eller forældre (på barsel eller ej) så er det trods alt begrænset hvor meget en studerende kan arbejde ved siden af sit fuldtidsstudie uden det går ud over familielivet eller studiet. Det er i den situation at jeg finder det urimeligt at khen er så meget højere end SU'en da en studerende på barsel ikke har mulighed for at arbejde ved siden af barslen (medmindre hun udsætter sig selv for endnu dårligere forhold end hvad man har ret til ifht barselslovgivningen). 

Jamen jeg er helt enig

Anmeld

25. november 2015

lineog4

ErDetSnartNU skriver:

Men som jeg har forstået kan du som enlig forsørger på SU få lidt over 5000 kr mere om mnd og er I to på SU kan begge få lidt 2000 mere om mnd.

har ikke alle satser og tal i hovedet, men bliver det så ikke nogenlunde det samme?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.