Barsel kedeligt erhverv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg kan sagtens forstå dig - bryder mig heller ikke om barsel. Jeg starter selv om 1,5 mdr og glæder mig for vildt til at komme på arbejde igen 

Tror nu heller ikke at dit barn tager skade af at starte nu - da vi var børn havde mødrene 3 mdrs barsel, og sådan er det stadig i mange andre lande - mon ikke de stadig har sunde, raske og harmoniske børn. En lang indkøring er fint - jeg får selv mere end en måneds indkøring med min dreng (også nødvendigt da julen kommer ind over).

Dog er jeg enig i at rutine er en nødvendighed - dvs det duer ikke at han bliver hjemme hver anden dag, og time antallet skifter fra dag til dag. Han har behov for at der sker de samme ting hver dag, så efter indkøring skal der et vist antal timer til, 5 dage om ugen. Genkendelighed & rutine er tryghed!

Og så er det er da tosset at du bare skal gå hjemme (må du overhovedet optage en plads samtidig med at du modtager barselsdagpenge?), hvorfor starter du ikke bare job igen, og så beder om drypvis barsel - dvs din resterende barsel bliver brugt langsomt ved at du tager et antal timer om ugen - altså arbejder mindre.

Når jeg starter har jeg 2 ugers barsel tilbage. Jeg arbejder 30 timer om ugen, men tager 3 timers drypvis barsel om ugen så jeg kommer ned på 27 timer. Efter ca 6 mdr er barslen opbrugt, og så skal jeg tilbage på 30 timer. Når du har 4 mdr tilbage, vil du jo kunne arbejde mindre timer i rigtig lang tid - tro mig det er en fordel når man skal få hverdagen til at fungere med små børn 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2015

God-mor

Anonym skriver:

Tak til alle jer der bakker en op i at jeg prøver at gøre det rette...

vi går i mødregruppe, sang og fagter, svømning og så besøøger vi de der vil have besøg

Forstår ikke du takker alle der bakkede dig op i at det er det rigtige? Hvis du var og er så sikker på at både dig og dit barn har bedst af at han starter når han er 7 måneder, så var du jo ikke i noget dilemma. Vi er bage nogle andre der prøver at få dig til at at se tingene fra din søns side, og kommet med nogle ting du skal huske og overveje inden. 

Anmeld Citér

25. november 2015

Muffinmus

Undskyld, men hvad tror du man gør i andre lande, hvor man ikke har et års betalt barsel? Der kommer ungerne afsted længe før. Da min egen mor fik sit første barn havde hun 14 ugers barsel og derefter kom min storesøster afsted i dagpleje. Da jeg blev født havde hun 24 ugers barsel. Sådan er livet altså nogle gange. 

TS: Du skal ikke have dårlig samvittighed. Hvis du mener det bedste er at dit barn starter i vuggestue, så er det det bedste. Børn tager ikke skade af at starte tidligt i vuggestue eller dagpleje.

Og hvorfor tror du barslen er sådan i Dk nu?? Fordi det er vurderet til at til være barnets bedste??

Vi ryger og drikker jo heller ikke som de gjorde som gravide langt oppe 8'erne. Så, det grundlag er for tåbeligt at bruge.

Selvfølgelig er det rigtig ærgerligt at man synes det er kedeligt at gå hjemme og og kysse og kramme og dikke dikke. Men, hvis man ikke engang kan sætte sine egne behov til side et enkelt år, så synes jeg faktisk det grænser til et samfundsmæssigt problem der hedder mig, mig, mig.

Som forældre,  skal man lære at lytte til sig selv, naturligvis,  men som hovedregel må man tænke på barnets tarv. Og ja, barsel kan sørme da have nogle lange dage, men den tid hvor båndene knyttes for alvor og man begynder at præge sit barn, kommer ikke igen.

Jeg synes man skylder sit barn at bruge den tildelte barsel. Om det er moderen eller faderen må familierne selv finde ud af, men at smide sit barn i institutionen fra Ca 1/2 år af, fordi man keder sig og ikke synes det er super fedt, er bare ikke det der varetager barnets interesser.

Synes generelt jeg oplever flere og flere forældre der varetager egne interesser før deres børns.

De ryger i hjemmet, spiser ernæringsmæssigt dårlig mad fordi de hader madlavning,  de flytter rundt hvert andet år barndommen igennem, de går i byen flere weekender hver måned og får andre til at passe....  Dette er blot få eksempler,  der er mange flere i samme kategori. 

Dette er et debat forum, der skal være plads til holdninger,  men også til at man fortæller folk hvis man mener de ikke tager gode beslutninger på baggrund af deres børns interesser og tryghed, men udelukkende fokuserer på JEGET. Som regel træder dette i baggrunden omkring de 25 år, hvor man kan se ud over sin egen næse, men det gælder naturligvis ikke alle.

Anmeld Citér

25. november 2015

2721

Anonym skriver:

Ihhhh skal først starte på arbejde igen april 2016.

Min søn skal starte i vuggestue her til dec. Men alle omgivelser giver mig dårlig samvittighed fordi at det er for tidligt(7mdr)

Jeg ved ikke hvordan jeg skal pakke det ind men jeg HADER barsel det er bare slet ikke okay og sige.... Elsker min søn overalt, men savner mit arbejde og mit gamle liv...

Føler aldrig jeg kommer ud af den bobbel her...

ved ikke hvor længe jeg skal lade min søn være i vuggestue og hvor tit for alle siger til mig hvorfor du skal jo ikke arbejde....

Jeg vil starte med at sige at jeg personligt er så langt væk fra hvordan du har det, da jeg jo ligger i den modsatte boldgade. Passer hjemme indtil skole start og jeg ville slet ikke kunne sende min baby afsted.

men når det er sagt så har jeg også set og oplevet mødre som bare ikke trives med at gå hjemme og passe børn og det er jo det samme som min kæreste der ingen barsel tager og heller aldrig ville kunne trives med det, ham Er der jo ingen der dømmer.

Jeg forstår det ikke som at du udnytter muligheden for en lang ferie, men at du ikke kan komme tilbage til din stilling fordi du har meldt barsel ud. Måske de har ansat en barselsvikar i?

Et barn som bliver passet af en mor eller far som ikke trives trives formentlig heller ikke. Du er da sikkert udemærket klar over at det er dit behov og det er vel også okay, ikke alle kan/skal tvinge sig til noget de ikke føler, for det kan dit barn jo også mærke. Så heller komme afsted og så have en mor med overskud og noget at give af når man er sammen.

kram til dig, kan forstille mig det ikke må være let at være dig. Fordømt kan man altid blive

Anmeld Citér

25. november 2015

alenemor42

Essensen i denne tråd er vel at Ts har fået dårlig samvittighed pga.  Andres kommentarer til hende.

Det er jo der man skal rette ryggen og gøre hvad man selv føler for, i bund og grund rager det jo ikke andre. 

Man kan ikke forvente at andre mennesker har samme moralske standarder som en selv ligesom men ikke kan forvente at andre mennesker lever op til hvad man selv syntes.  

Der er fordele i at dit barn starter inden seperationsangst sætter rigtigt ind. Man vil altid mene man tolker ens eget barns behov rigtigt, men man skal huske at det altid tolkes med udgangspunkt i en selv (egne behov)

Men jeg er faktisk også i tvivl om man kan få barselspenge så længe når barnet er i institution, så det burde du undersøge.

Anmeld Citér

25. november 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg kan sagtens forstå dig - bryder mig heller ikke om barsel. Jeg starter selv om 1,5 mdr og glæder mig for vildt til at komme på arbejde igen 

Tror nu heller ikke at dit barn tager skade af at starte nu - da vi var børn havde mødrene 3 mdrs barsel, og sådan er det stadig i mange andre lande - mon ikke de stadig har sunde, raske og harmoniske børn. En lang indkøring er fint - jeg får selv mere end en måneds indkøring med min dreng (også nødvendigt da julen kommer ind over).

Dog er jeg enig i at rutine er en nødvendighed - dvs det duer ikke at han bliver hjemme hver anden dag, og time antallet skifter fra dag til dag. Han har behov for at der sker de samme ting hver dag, så efter indkøring skal der et vist antal timer til, 5 dage om ugen. Genkendelighed & rutine er tryghed!

Og så er det er da tosset at du bare skal gå hjemme (må du overhovedet optage en plads samtidig med at du modtager barselsdagpenge?), hvorfor starter du ikke bare job igen, og så beder om drypvis barsel - dvs din resterende barsel bliver brugt langsomt ved at du tager et antal timer om ugen - altså arbejder mindre.

Når jeg starter har jeg 2 ugers barsel tilbage. Jeg arbejder 30 timer om ugen, men tager 3 timers drypvis barsel om ugen så jeg kommer ned på 27 timer. Efter ca 6 mdr er barslen opbrugt, og så skal jeg tilbage på 30 timer. Når du har 4 mdr tilbage, vil du jo kunne arbejde mindre timer i rigtig lang tid - tro mig det er en fordel når man skal få hverdagen til at fungere med små børn 

I 70-80'erne var normeringerne i vg/bh en helt anden. Så en statistik for det engang, mener der var næsten dobbelt så mange ansatte. Desuden var institutionerne små og overskuelige.

Anmeld Citér

25. november 2015

Anonym

alenemor42 skriver:

Essensen i denne tråd er vel at Ts har fået dårlig samvittighed pga.  Andres kommentarer til hende.

Det er jo der man skal rette ryggen og gøre hvad man selv føler for, i bund og grund rager det jo ikke andre. 

Man kan ikke forvente at andre mennesker har samme moralske standarder som en selv ligesom men ikke kan forvente at andre mennesker lever op til hvad man selv syntes.  

Der er fordele i at dit barn starter inden seperationsangst sætter rigtigt ind. Man vil altid mene man tolker ens eget barns behov rigtigt, men man skal huske at det altid tolkes med udgangspunkt i en selv (egne behov)

Men jeg er faktisk også i tvivl om man kan få barselspenge så længe når barnet er i institution, så det burde du undersøge.

Jeg læste om barselsdagpengereglerne i går, og så vidt jeg kan se, så kan man få barselsdagpenge så længe man bare har daglig kontakt med barnet (man behøver ikke engang bo sammen med barnet), og barnet må gerne gå i dagpleje/institution imens.

Anmeld Citér

25. november 2015

Muffinmus

Men du sender så gladeligt dit barn afsted i 3,5 måned mens du hygger dig hjemme, fordi du ikke synes det er spændende, og så inkassere penge for at holde fri uden dit barn??

Hvis du nu sender dit barn afsted 1-2 dage om ugen i F.eks 2 timer som en slags legestue, så ville jeg måske kunne synes det er okay. Men snakker vi mange dage og timer så synes jeg dælme det er mere end egoistisk... 

Kunne forstå hvis du var tvunget tilbage på jobbet, men det her med at kede sig?. Too bad, det er dit barn og et valg du har taget om at få det.

Anmeld Citér

25. november 2015

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Du mener at dit barn ikke har bedst af at gå hjemme ved dig hver dag, betyder det så at du ikke er den bedste mor for dit barn? Eller mener du at pædagogerne er bedre til at tage sig af sit barn end du er?

Hvis han har brug for at se andre mennesker 2 timer om ugen ca 2 gange, hvorfor så ikke tage ham med i legestue? Så får han da dækket sit behov for at lege med andre børn. 

Håber du har det bedre nu

Anmeld Citér

25. november 2015

TNBC

Fair nok, at du vil have en god indkøring, men jeg synes sku at 4måneder er for længe, når der ikke er behov for det.. (forstår heller ikke at man kan få barselpenge, når man faktisk ikke er på barsel/sammen med barnet)

Har du ikke bedster eller nogen der kunne tage ham en dag i stedet for, hvis det er fordi du vil have lidt alene tid? Og så vent med at sende ham af sted til jan/feb måned...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.