Børneforældre er egoister??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Mor og meget mere skriver:

At skilsmisser i dag er mere socialt acceptable end tidligere, er Lola Jensen uden tvivl helt på det rene med. Det ændrer vel stadig ikke på, at hun kan have opfattelsen af, at en del småbørnsforældre dels giver for hurtigt op, dels er mere optaget af egne behov for at "have" barnet mest muligt end af børnenes behov for en fast base? 

Jeg siger ikke, hun nødvendigvis har ret. Jeg synes bare ikke, kritikken her er saglig. 

Ét fænomen, jeg sagtens kan genkende, er hendes beskrivelse af, at når tendensen bliver, at folk først bliver forældre efter en del år, hvor de har kunnet prioritere sig selv og deres egne behov, så bliver det virkelig en udfordring at smide alt til side og kun fokusere på barnets behov. Jeg kan godt lide hendes opfordring til at "skabe lidt kaos", så man ikke har det strømlinede, "perfekte" liv, før børnene kommer til og forstyrrer billedet. Hvor kender jeg mange, der slet ikke kan rumme, at når de endelig får barn, så bliver der dage med kaos og krakelerede glansbilleder, med lousy junkfood og uendelige dynger af vasketøj.

Det er selvfølgelig vildt generaliserende og unuanceret, men det hører jo med til genren "debatbøger", og da i særdeleshed til korte artikler om sådanne. Debatten sparkes ikke i gang, hvis forfattere, i stedet for at beskrive tendenser, skal pakke alt ind i tusind forbehold og "Det gælder selvfølgelig ikke alle, men..." 

Helt grundlæggende synes jeg, det er svært at debattere ud fra så få udsagn - man piller de mest bombastiske udsagn ud og får slet ikke konteksten og de større linjer med. Desuden synes jeg, kritikken her er enormt fokuseret på hendes person og ikke på "sagen" - en bog, ingen af os mig bekendt har læst? 

Jeg har som tidligere skrevet ingen grund til at debattere sagligt, jeg er en privatperson med mine holdninger, ergo kommer jeg ikke med ekspertudtalelser, ligesom fx Lola Jensen.

Jeg har heller ikke givet til udtryk at jeg kun ville debattere hendes senest opråb, men derimod flere gane givet min mening om hende som ekspert.

Du er selvfølgelig i din fylde ret til at mene at tendensen går i en retning, imens jeg kan postulere at tendensen går i den modsatte retning, og det er jo fuldstændig okay, eftersom ingen af os, udstiller os selv som eksperter og laver offentlige udtalelser, som så kommer til at fremstå som værende sandheden.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Én børnepsykolog - som hæfter sig ved ét udsagn. 

Ikke destomindre, vægter en børnepsykolog i min verden højere end en familievejleder

Anmeld Citér

13. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

Jeg har som tidligere skrevet ingen grund til at debattere sagligt, jeg er en privatperson med mine holdninger, ergo kommer jeg ikke med ekspertudtalelser, ligesom fx Lola Jensen.

Jeg har heller ikke givet til udtryk at jeg kun ville debattere hendes senest opråb, men derimod flere gane givet min mening om hende som ekspert.

Du er selvfølgelig i din fylde ret til at mene at tendensen går i en retning, imens jeg kan postulere at tendensen går i den modsatte retning, og det er jo fuldstændig okay, eftersom ingen af os, udstiller os selv som eksperter og laver offentlige udtalelser, som så kommer til at fremstå som værende sandheden.

Ok. Jeg mener nu, at selve forudsætningen for en god debat, uanset emne, er, at alle debatterer sagligt. Det har intet at gøre med, om man er privatperson eller ekspert - udelukkende med ens indstilling til og formål med debat. 

Anmeld Citér

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Ok. Jeg mener nu, at selve forudsætningen for en god debat, uanset emne, er, at alle debatterer sagligt. Det har intet at gøre med, om man er privatperson eller ekspert - udelukkende med ens indstilling til og formål med debat. 

Saglig betyder, at man ikke kommer med uvedkomne personlige holdninger. Det er en anelse svært i debatforum

Anmeld Citér

13. september 2015

Skouboe

Nu er det sådan, at der faktisk er en lang række eksperter, herunder børnepsykologer, der har været ude med riven efter 7/7 ordningen. Den eneste forskel mellem dem og Lolas udtalelse her er, at hun mener børnene bør være mest hos moderen. Lige det er jeg ikke enig i, det kan ligeså godt være far, men børn bør - uanset alder - have en fast base, og det får man ikke i en 7/7 ordning. Den eksisterer  udelukkende for forældrenes skyld. 

Anmeld Citér

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Skouboe skriver:

Nu er det sådan, at der faktisk er en lang række eksperter, herunder børnepsykologer, der har været ude med riven efter 7/7 ordningen. Den eneste forskel mellem dem og Lolas udtalelse her er, at hun mener børnene bør være mest hos moderen. Lige det er jeg ikke enig i, det kan ligeså godt være far, men børn bør - uanset alder - have en fast base, og det får man ikke i en 7/7 ordning. Den eksisterer  udelukkende for forældrenes skyld. 

Det er jeg fuldstændig enig i

Mener at hvis man skal have en 7/7 ordning, bør det være forældrene som lever i en kuffert og flytter frem og tilbage og ikke børnene..

Anmeld Citér

13. september 2015

Skouboe

Det er jeg fuldstændig enig i

Mener at hvis man skal have en 7/7 ordning, bør det være forældrene som lever i en kuffert og flytter frem og tilbage og ikke børnene..

Jeg kender et par skilsmisser, hvor forældrene prøvede netop det... Det holdte ikke mange måneder. I min verden er 9/5 bedre. 

Anmeld Citér

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Skouboe skriver:

Jeg kender et par skilsmisser, hvor forældrene prøvede netop det... Det holdte ikke mange måneder. I min verden er 9/5 bedre. 

Jeg tror nemlig ikke forældrene ved hvor hårdt det er for børnene.

Tænker også 9/5, og den behøves som udgangspunkt ikke falde 9 dage til mor og 5 dage til far..

Anmeld Citér

13. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

Saglig betyder, at man ikke kommer med uvedkomne personlige holdninger. Det er en anelse svært i debatforum

Hvorfor er det svært ikke at komme med UVEDKOMMENDE holdninger - ikke at holde sig til sagen? Det forstår jeg ikke. 

Anmeld Citér

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Hvorfor er det svært ikke at komme med UVEDKOMMENDE holdninger - ikke at holde sig til sagen? Det forstår jeg ikke. 

Sagen i denne debat - nu er det jo mig som er TS, er både den omtalt artikel, og Lola Jensen som offentlig person

På den måde kan man i denne debat ikke komme med uvedkomne meninger. Det eneste man skal overholde som i enhver anden debat, er god tone, og ordentlig debatstil overfor sine meddebbatører 

Hvad er det du ikke forstår? Hvad er det som du mener er så uvedkomne, at du føler behov for at skrive det med stort?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.