Mor og meget mere skriver:
Jeg tror slet ikke, vi har samme opfattelse af, hvad saglighed dækker over. Personlige holdninger og observationer kan da i den grad være saglige og have relevans - det er netop begrebet "uvedkommende", der gør forskellen på saglig og usaglig.
På de fleste seriøse debatfora foregår der da masser af saglige og nuancerede debatter, som langt fra kun omhandler faktuelle forhold, men afspejler debattørernes subjektive holdninger og erfaringer. Det er sagligt, så længe sagen og ikke uvedkommende forhold drøftes.
Vores mikrodebat om saglighed her er i sig selv et eksempel på, at vi holder os til sagen - dvs. er saglige - er uenige og dermed afslører nuancer og ikke blot holder os til leksikale opslag.
Det er sagligt at postulere, at Lola Jensen efter den enes opfattelse har en pointe, og det er sagligt, når en anden mener, hun tager fejl. Det er sagligt at argumentere for begge dele. Det er usagligt - og i mine øjne unødvendigt - at skrive "Hun er jo så klog". Eller at, tænkt eksempel, kritisere hendes tøj eller familieforhold. Du har al ret til at ønske også usaglige indslag i denne tråd, men jeg forstår det ikke, når nu debatten kunne køre fint og nuanceret også uden usaglige bidrag. Jeg synes jo, sagen drukner, hver gang der optræder fx personangreb.
Jeg kan godt se hvad du mener. Og ja det er da bund usagligt at skrive "hun er jo så klog". For faktum er, at det mener jeg slet ikke hun er. Men det er min mening om hende, og sætningen blev skrevet for at understrege dette, men ironi.