Børneforældre er egoister??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

God søndag morgen,

Så er Lola på banen igen!

http://m.bt.dk/danmark/kendt-familieraadgiver-boerneforaeldre-er-nogle-egoister

Hvad mener I om dette?

Personligt bryder jeg mig faktisk ikke særlig meget om hendes udtalelser i al almindelighed, og her syntes jeg godt nok hun er strid imod børnefamilierne, og lige lovlig generaliserende..

Det er jo et BT-uddrag af en længere artikel og dermed skåret ned til næsten ingenting. Jeg synes, artiklen i Kristeligt Dagblad giver et bedre afsæt for debat: 

http://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/lola-jensen-boerneforaeldre-i-dag-er-en-flok-individualistiske-egoister 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Mor og meget mere skriver:

Det er jo et BT-uddrag af en længere artikel og dermed skåret ned til næsten ingenting. Jeg synes, artiklen i Kristeligt Dagblad giver et bedre afsæt for debat: 

http://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/lola-jensen-boerneforaeldre-i-dag-er-en-flok-individualistiske-egoister 

Min holdning er stadig at hun er frygtelig generaliserende overfor børnefamilierne. Og hvad er det med at børnene indtil 6 års alderen har det bedst med fast base ved moderen, sikke da en omgang vås...

Jeg mener generelt om hende at hun er en selvudnævnt ekspert, som via alle sine (bedrevidende) meninger, er igang med at fortælle folk hvordan de skal opdrage deres børn og leve i deres parforhold uagtet at hun ikke kender alle nuancer.

Anmeld Citér

13. september 2015

Anonym

Mom skriver:

Min holdning er stadig at hun er frygtelig generaliserende overfor børnefamilierne. Og hvad er det med at børnene indtil 6 års alderen har det bedst med fast base ved moderen, sikke da en omgang vås...

Jeg mener generelt om hende at hun er en selvudnævnt ekspert, som via alle sine (bedrevidende) meninger, er igang med at fortælle folk hvordan de skal opdrage deres børn og leve i deres parforhold uagtet at hun ikke kender alle nuancer.

Hun skriver, at børn "for det meste", har det bedst af at bo ved moderen, i hvert fald op til 6 års alderen. Det er da en stor forskel synes jeg.

Hvornår synes du, at børn op til 6 år, vil få det bedst af at bo hos deres far?

Anmeld Citér

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hun skriver, at børn "for det meste", har det bedst af at bo ved moderen, i hvert fald op til 6 års alderen. Det er da en stor forskel synes jeg.

Hvornår synes du, at børn op til 6 år, vil få det bedst af at bo hos deres far?

Jeg syntes som udgangspunkt at begge forældre er lige gode, deraf min holdning til det med at moderen som udgangspunkt er bedst (selv til en vis alder ved barnet) er det rene vås.

Hvorfor skulle barnet, selv for det meste, have det bedst ved deres mor?

Anmeld Citér

13. september 2015

Anonym

Mom skriver:

Jeg syntes som udgangspunkt at begge forældre er lige gode, deraf min holdning til det med at moderen som udgangspunkt er bedst (selv til en vis alder ved barnet) er det rene vås.

Hvorfor skulle barnet, selv for det meste, have det bedst ved deres mor?

Jeg mener, som Lola også gør, at moderen fra starten er den primære omsorgsperson. Hun har båret barnet. I mange tilfælde ammet barnet. Moderen har ofte den længste barsel. Jeg synes oftest man hører at det er moderen, der tager flest barnets sygedag, om der findes en opgørelse over dette ved jeg dog ikke. Ofte er det også moderen, der afleverer og henter barnet, er det jeg selv kan se og så bor vi lige ved siden af en institution, men igen ved jeg ikke om man kan læse noget om det. Den der henter barnet om eftermiddagen, har måske noget tid alene med barnet inden den anden forælder kommer hjem.

Så fra starten er moderen den primære, efter min mening. Jeg mener faderen kommer til at kæmpe en kamp han ikke kan vinde, hvis han forsøger at blive primær. Det vil han kun kunne hvis moderens primære funktion svækkes, men de tilfælde kan så, sikkert for det meste, dækkes ind under, at det kun er "for det meste", det er tilfældet, det er bedst at bo ved moderen. Eks hvis moderen ikke opfylder den primære funktion.

Selvom far ikke er primær omsorgsperson, kan han jo sagtens være en rigtig god far. 

Jeg mener slet ikke at det er et problem at det forholder sig sådan. Jeg ser det bare som "det er sådan det er".

Anmeld Citér

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg mener, som Lola også gør, at moderen fra starten er den primære omsorgsperson. Hun har båret barnet. I mange tilfælde ammet barnet. Moderen har ofte den længste barsel. Jeg synes oftest man hører at det er moderen, der tager flest barnets sygedag, om der findes en opgørelse over dette ved jeg dog ikke. Ofte er det også moderen, der afleverer og henter barnet, er det jeg selv kan se og så bor vi lige ved siden af en institution, men igen ved jeg ikke om man kan læse noget om det. Den der henter barnet om eftermiddagen, har måske noget tid alene med barnet inden den anden forælder kommer hjem.

Så fra starten er moderen den primære, efter min mening. Jeg mener faderen kommer til at kæmpe en kamp han ikke kan vinde, hvis han forsøger at blive primær. Det vil han kun kunne hvis moderens primære funktion svækkes, men de tilfælde kan så, sikkert for det meste, dækkes ind under, at det kun er "for det meste", det er tilfældet, det er bedst at bo ved moderen. Eks hvis moderen ikke opfylder den primære funktion.

Selvom far ikke er primær omsorgsperson, kan han jo sagtens være en rigtig god far. 

Jeg mener slet ikke at det er et problem at det forholder sig sådan. Jeg ser det bare som "det er sådan det er".

Jeg mener at det er et stort problem at en del kvinder mener at de pr automatik har mere "ret" til barnet end faderen, alene på baggrund af, at kvinden har båret og ammet barnet.

Mange mænd i dag holder også måneders orlov, de henter og bringer på lige fod med moderen, tager sygedage, og har mindst ligeså meget tid sammen med barnet som moderen.

Det eneste der adskiller moderens rolle mod faderens er graviditeten og amningen. 

Problemet ligger nok mere i, at en del kvinder ikke vil afgive noget af omsorgen for barnet til faderen, og hvorfor er mig en gåde, andet end det må handle om at de ikke tror på at andre kan løfte opgaven, og det er en skam for både mænd og børn.

Kvinder er pr automatik ikke bedre forældre end mændene, fordi naturen engang er sådan at det er os som er gravide og ammer.

Anmeld Citér

13. september 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Abracadabra skriver:

Jeg synes klart, at hun har en pointe! Især hvor egoistisk og umodent mange skilsmisse-forældre opfører sig. 

(Som så ofte før) er jeg meget enig med dig. Jeg har gennem mit arbejde oplevet ufatteligt mange super egoistiske forældre, forældre, der tydeligt sætter sig selv og egne behov/sårede følelser,stolthed mv. Før barnet. Ligeledes har jeg et klart indtryk af at vores generation har super urealistiske forventninger til, hvorledes det bør være at være i et parfold/familie med børn. Jeg synes Lolas pointe sidder lige i skabet! 

Anmeld Citér

13. september 2015

Mom

Profilbillede for Mom
SØS skriver:

(Som så ofte før) er jeg meget enig med dig. Jeg har gennem mit arbejde oplevet ufatteligt mange super egoistiske forældre, forældre, der tydeligt sætter sig selv og egne behov/sårede følelser,stolthed mv. Før barnet. Ligeledes har jeg et klart indtryk af at vores generation har super urealistiske forventninger til, hvorledes det bør være at være i et parfold/familie med børn. Jeg synes Lolas pointe sidder lige i skabet! 

Hvordan ser du de super urealistiske forventninger? Hvilke forventninger er der tale om?

Anmeld Citér

13. september 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
SØS skriver:

Nu ved jeg ikke, hvad dit arbejde er, men jeg tænker at Lola jo ofte kun ser dem, som rent faktisk har problemer, og derfor danner et billede ud fra det..

Jeg synes nemlig også, hun skærer alle over en kam, og det bryder jeg mig faktisk ikke om. 

Anmeld Citér

13. september 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Mom skriver:

Hvordan ser du de super urealistiske forventninger? Hvilke forventninger er der tale om?

Det kan fx. Være en forventning om at man skal have sommerfugle i maven/være forelsket non stop. Eller urealistiske forventninger til sin partner a'la han burde vide/gøre/sige... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.