Hævne sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juni 2015

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Det er ikke ulovligt at fortælle andre, at B skylder A penge og ikke vil betale dem, hvis dette er sandheden, så længe det ikke udvikler sig til, at A chikanerer B. Fortæller man sandheden er der ikke tale om hverken injurier eller bagvaskelse, men forfølger man B og dennes venner med tilsvininger af B, kan det udvilke sig til chikane, som er ulovlig.

Skal jeg se praktisk på det, kan jeg så slet ikke forestille mig, hvordan A kunne få noget ud af at oprette en falsk profil for ikke at blive genkendt og svine B til gennem denne. For det første vil den nye profil ikke have nogle venner, der kan se tilsviningen. Hvis man vil advare andre i B's netværk, skal man jo være venner med B eller andre af B's venner, og det er vel de færreste, der vil acceptere en venneanmodning fra en ny profil på en person, man ikke kender. For det andet vil A jo blive genkendt af B på trods af den falske profil, hvis A er den eneste, B skylder penge til.

A tænkte mere på hvis A lavede en falsk profil og der er sikkert nogle der vil blive venner også vil A skrive Bs fulde navn og sige at alle dem som kender B vil jeg bare fortælle dem at B er et skidt menneske der ikk til at stole på og har ikk samvittighed og at A taler af erfaring. 

Noget i den stil også kan A være heldig at hvis det bliver kopieret af andre osv osv at det måske vil ende til Bs omgangs kreds. Det lyder noget helt ude i hampen men det er det eneste måde A har chance for det siger A. 

Hvad mener du om det? Er det noget strafbart?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2015

Anonym trådstarter

2721 skriver:

Fordi man er et offer for svindel, har man jo ikke ret til at bryde loven, så er din veninde jo ikke et hak bedre. Så ja, hvis din ven opretter en falsk profil får at hævne sig, så er han/hun lige så skyldig. Selvtægt er aldrig vejen frem. Hjælp du heller din ven til at holde sin sti ren og hovedet højt.

Kan godt forstå man kan blive vred og frustreret over at blive snydt og bedraget.

knus

Det er hverken ven eller veninde. 

Men jeg forstår A godt at A er indebrændt. Og at A føler sig bundet på hænder og føder at B skulle slippe så godt fra det mens A bare skal være ordentlig overfor en svindler når svindleren kan gå rundt og gør hvad der passer dem. 

A er så indebrændt og såret at A føler at loven og politiet nærmest holder med svindler

Anmeld Citér

24. juni 2015

Elgaard73

Anonym skriver:

A tænkte mere på hvis A lavede en falsk profil og der er sikkert nogle der vil blive venner også vil A skrive Bs fulde navn og sige at alle dem som kender B vil jeg bare fortælle dem at B er et skidt menneske der ikk til at stole på og har ikk samvittighed og at A taler af erfaring. 

Noget i den stil også kan A være heldig at hvis det bliver kopieret af andre osv osv at det måske vil ende til Bs omgangs kreds. Det lyder noget helt ude i hampen men det er det eneste måde A har chance for det siger A. 

Ja, det er 100 % strafbart. A må ikke udlevere eller oplyse om personoplysninger (som fuldt navn f.eks) offentligt, uden at først give vedkommende besked. Og B skal give sit samtykke til at A må gøre det.

Prøv at google "persondataloven".

Anmeld Citér

24. juni 2015

Diosa85

Anonym skriver:

Ja det er strafbart. 

Plus så er det igen det der med at synke ned på det niveau. 

Det er "bare" penge. Og fordi at b har taget røven på a betyder det ikke at b er et skidt menneske overfor alle. 

Du siger selv det ikke er en ven eller veninde. Så du kender måske ikke engang selv hele historie bag. 

At man ikke betaler hvad man skylder er røvet over for den pågældende person. Men det er ikke ulovligt ikke at betale dem tilbage. Det er derimod brand ulovligt at udleverer folk på offentlige medier. 

Anmeld Citér

24. juni 2015

Elgaard73

Anonym skriver:

Det er hverken ven eller veninde. 

Men jeg forstår A godt at A er indebrændt. Og at A føler sig bundet på hænder og føder at B skulle slippe så godt fra det mens A bare skal være ordentlig overfor en svindler når svindleren kan gå rundt og gør hvad der passer dem. 

A er så indebrændt og såret at A føler at loven og politiet nærmest holder med svindler

Kan godt forstå at A er indebrændt, men det retfærdiggør jo ikke selvtægt.

Og nej, politiet holder jo ikke med svindlere, men kan blot ikke føre en sag på påstande. Der skal foreligge beviser og det er A's opgave at fremlægge dem. Og det er jo helt fair. Tænk en gang hvis alle og enhver blot kunne påstå noget vedrørende dig, og du så fik en sag på halsen?

Ved godt at du søger råd til A's hævn, men hvis du vil give A et godt råd, så sig til ham/hende, at han/hun skal lade det ligge, bide i det sure æble og betragte det som en dyrt købt erfaring.

Anmeld Citér

24. juni 2015

Anonym trådstarter

Diosa85 skriver:

Ja det er strafbart. 

Plus så er det igen det der med at synke ned på det niveau. 

Det er "bare" penge. Og fordi at b har taget røven på a betyder det ikke at b er et skidt menneske overfor alle. 

Du siger selv det ikke er en ven eller veninde. Så du kender måske ikke engang selv hele historie bag. 

At man ikke betaler hvad man skylder er røvet over for den pågældende person. Men det er ikke ulovligt ikke at betale dem tilbage. Det er derimod brand ulovligt at udleverer folk på offentlige medier. 

Ok så det ikk ulovligt at være SVINDLER 

men ulovligt at vil sige personen er svindler og at advare folk?? 

Kan du ikk høre det ikk hænger sammen???

Anmeld Citér

24. juni 2015

Mami

Man kan selfølgelig ikke anklage B for svindleri/tyveri når der ingen beviser er det giver da sig selv. 

Jeg kan da heller ikke bare få dig dømt ved at påstå du har slået mig hvis der ingen beviser er. 

Og i betraking af du ikke er ven med A beskytter du og forsvarer du hende ret meget. 

Anmeld Citér

24. juni 2015

jenny4

Der var en lignende tråd herinde for noget tid siden med en som havde oprettet mobilabonnement for en anden, som så blev misbrugt. Også her blev konklusionen at "det bare er ærgerligt" med de penge, og at det er en dyrt indkøbt erfaring. 

Håber din bekendte kommer sig over det - både følelsesmæssigt og økonomisk. 

Anmeld Citér

24. juni 2015

Diosa85

Anonym skriver:

Der er ingen grund til at blive sur på mig. Det er ikke mig der har lavet lovgivningen. 

Men nu er det altså bare sådan det er. Der er ikke ulovligt ikke og betale penge man skylder. Det er bare dårlig stil. Men det er ulovligt at udstille folk fordi man føler sig trådt på. 

Anmeld Citér

24. juni 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Altså er det en god ven din veninde har lånt penge til? 

Hvis ikke - hvorfor har hun så ikkr sørget for at have bevis på lånet? 

Hvor stort et beløb drejer det her sig om? 

Jeg kan ikke se hvilken nytte det vil gøre at skrive at den her person er et skidt menneske anonymt. Hendes omgangskreds kender hende. Hvem tror du de tror på - en falsk facebook profil eller deres ven? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.