Hævne sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juni 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Elgaard73 skriver:

Ja, det er 100 % strafbart. A må ikke udlevere eller oplyse om personoplysninger (som fuldt navn f.eks) offentligt, uden at først give vedkommende besked. Og B skal give sit samtykke til at A må gøre det.

Prøv at google "persondataloven".

Persondataloven har intet at gøre med, hvad private personer udtaler om andre, så den har intet med denne situation at gøre. Prøv at læse §1 i loven. Den omhandler kun registrering af data og A registerer jo intet, men udtaler sig "bare" negativt om en anden person. Alt efter udtalelserne kan det være injurier, men igen dette omhandler persondataloven ikke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

A tænkte mere på hvis A lavede en falsk profil og der er sikkert nogle der vil blive venner også vil A skrive Bs fulde navn og sige at alle dem som kender B vil jeg bare fortælle dem at B er et skidt menneske der ikk til at stole på og har ikk samvittighed og at A taler af erfaring. 

Noget i den stil også kan A være heldig at hvis det bliver kopieret af andre osv osv at det måske vil ende til Bs omgangs kreds. Det lyder noget helt ude i hampen men det er det eneste måde A har chance for det siger A. 

Hvad mener du om det? Er det noget strafbart?

Det lyder, som du siger, helt ude i hampen. Jeg ville aldrig kopiere noget negativt om mine bekendte, som en eller anden ukendt person har skrevet blot fordi jeg måske har fælles bekendte med den ukendte. 

Hvorvidt det er ulovligt (injurier efter straffeloven), så afhænger det af, hvad der præcist bliver skrevet. Hvis man kalder B svindler, som det nævnes i et andet indlæg, så er det strafbart, da man så anklager B for at være kriminel uden, at denne er dømt for det. Det er svindel at låne penge uden at ville betale dem tilbage igen, så teknisk set kan B godt være svindler, men når personen ikke er dømt for det, er det injurier at komme med offentlige anklager om det.

At skrive "jeg synes B er et dårligt menneske uden samvittighed" uden at komme med anklager om f.eks. svindel, er en personlig holdning og er ikke strafbart. Det virker som en barnlig fremgangsmåde, men det er ikke strafbart. Det kommer dog også an på, om A løbende vil komme med "anklager" om, at B er et dårligt menneske eller om A bare skriver det en enkelt gang. Gentagne anklager og henvendelser kan godt vurderes som chikane, og det er også strafbart.

Anmeld Citér

24. juni 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Diosa85 skriver:

Der er ingen grund til at blive sur på mig. Det er ikke mig der har lavet lovgivningen. 

Men nu er det altså bare sådan det er. Der er ikke ulovligt ikke og betale penge man skylder. Det er bare dårlig stil. Men det er ulovligt at udstille folk fordi man føler sig trådt på. 

Det er nu ikke sådan det er, da det faktisk er ulovligt at låne penge uden at ville betale dem tilbage. Det kan betragtes som bedrageri efter straffeloven, da man bedrager långiver til at tro, at man blot låner penge (eller andet) og selvfølgelig betaler tilbage uden at have nogen intention om at gøre dette. Der findes flere domme, hvor folk er dømt for bedrageri på dette grundlag. Problemet i denne sag er jo, at der er tale om påstand mod påstand, da A ikke har bevis for, at B har lånt pengene. Det er selvfølgelig noget helt andet, hvis man har taget lånet og har villet betale tilbage, men af en eller anden grund ikke kan.

Og jo så længe der ikke er tale om injurier eller chikane, er det faktisk helt tilladt at udtale sig negativt om andre, men man skal dog passe meget på ikke at komme over grænsen, hvor det bliver injurier eller chikane, da den ikke er helt skarp.

Anmeld Citér

24. juni 2015

Diosa85

Janey skriver:

Det er nu ikke sådan det er, da det faktisk er ulovligt at låne penge uden at ville betale dem tilbage. Det kan betragtes som bedrageri efter straffeloven, da man bedrager långiver til at tro, at man blot låner penge (eller andet) og selvfølgelig betaler tilbage uden at have nogen intention om at gøre dette. Der findes flere domme, hvor folk er dømt for bedrageri på dette grundlag. Problemet i denne sag er jo, at der er tale om påstand mod påstand, da A ikke har bevis for, at B har lånt pengene. Det er selvfølgelig noget helt andet, hvis man har taget lånet og har villet betale tilbage, men af en eller anden grund ikke kan.

Og jo så længe der ikke er tale om injurier eller chikane, er det faktisk helt tilladt at udtale sig negativt om andre, men man skal dog passe meget på ikke at komme over grænsen, hvor det bliver injurier eller chikane, da den ikke er helt skarp.

Det er ulovligt at låne penge i en bank hvis man ikk betaler dem tilbage. Det er korrekt. Men hvis jeg låner penge af en privat. Så der ingen lovgivning der dækker ind under det. 

Det er stadig mod Facebook reglerne at oprette falske profiler og hænge folk ud derinde. Og nu har ts sagt at der vil blive opgivet fulde navn på person b og udstille som dårligt menneske og svindler. Og deri ligger det ulovlige som du selv siger. At kalde en svindler uden dom er ikke lovligt men injurier. 

Men ingen grund til at vi skal diskuterer sådan noget. Tråden her burde faktisk bare slutte nu. 

TS har fået sit svar og forsvare det 100% at ville hævne sig. For mig lyder der stadig som om at han/hun faktisk er person A. Siden hele debatten her også er startet anonymt. 

Anmeld Citér

24. juni 2015

Anpau

Anonym skriver:

A har ikk bare tænk at nu vil jeg hævne mig. A har prøvet i flere måneder med ren fornuft snak og tålmodighed og B har ellers lovet A at aflevere de penge men som B ikk holdt hvad B havde lovet til A . 

Derfor synes jeg stadig ikke man skal lave en falsk profil. Tror ikke "A" får noget ud af det. Som sagt, i bedste fald lukkes profilen, i værste fald får "A" en politianmeldelse. Eller tæsk, hvis "B" er så slem som du giver udtryk for...

Anmeld Citér

24. juni 2015

Anonym trådstarter

Vil lige give en fælles besked

Jeg har fået svar på mit spørgsmål. Og grund til jeg forsvar A er fordi jeg godt kan sætte mig ind i hvor sårende må det være at blive stukket i ryggen. Mere ligger der ikk i det. Men vil fortælle A hvad i skrev og hvad er strafbart og hvad er ikke. 

Tak for svar de damer

Anmeld Citér

24. juni 2015

Elgaard73

Janey skriver:

Persondataloven har intet at gøre med, hvad private personer udtaler om andre, så den har intet med denne situation at gøre. Prøv at læse §1 i loven. Den omhandler kun registrering af data og A registerer jo intet, men udtaler sig "bare" negativt om en anden person. Alt efter udtalelserne kan det være injurier, men igen dette omhandler persondataloven ikke.

Men registrere hun ikke netop det hele, ved at ligge det ud på et offentligt medie?

Eller er Facebook, som virksomhed; ikke underlagt persondataloven?

Der findes adskillige sider på Facebook, hvor man netop kan oplyse om at man er blevet snydt og af hvem, men man kan ikke bare uden videre gøre det. Dem der administrere siderne henviser altid til persondataloven. F.eks skal man altid oplyse vedkomne om det, inden at man gør det og skal også kunne fremlægge beviser, og så er der et par ting mere, som jeg ikke kan huske.

Anmeld Citér

24. juni 2015

MomInTheMaking

Mom skriver:

Du kan give mig ligeså mange , som.du føler for

Jeg hader ikke, faktisk aldrig. Men en skideballe er engang imellem på sin plads, og det mente jeg den var her. Du skal selvfølgelig være velkommen til at mene noget andet.

Men, når det er sagt så kan jeg ikke se at du og jeg har mere at debattere i denne aktuelle tråd, da jeg nu hellere vi høre hvad TS har af eventuel forklaring (og jeg formoder at du ikke er TS).

Jeg skrev at had avler had. Det er ikke det samme som at du hader. Selv om man ikke hader kan man godt avle had, med ikke konstruktive kommentarer.

Hvorvidt vi har mere at diskutere handler jo mest om, om du vil diskutere det yderligere eller ej. Det går jeg så ud fra du ikke vil.

Og ja. jeg kan give så mange "" jeg har lyst til. hvad har det med sagen at gøre?

Anmeld Citér

24. juni 2015

MomInTheMaking

Diosa85 skriver:

Det er så i mod facebooks regler at have falsk profil derinde. Og det er ulovligt at udgive sig som en anden i det offentlige rum. :-) men pyt. Ingen grund til at du og jeg skal starte en diskution. :-)

Ja, det er imod facebooks regler, men ikke ulovligt.

det vil sige, du kan ikke straffes for at lave en falsk profil. men det kan du selvfølgelig for injurier.

Det er en debat side, her er der da alt mulig grund til at diskutere/debattere.

Anmeld Citér

24. juni 2015

MomInTheMaking

Anonym skriver:

Tak for dit svar og forståelse 

håber du kan få din bekendte til at indse at hævn ikke er vejen frem. Det er aldrig sjovt når nogen tager røven på én. og jeg forstår udemærket følelsen af afmagt man står med i situationen, plus trangen til at fortælle/advare andre. Men der er ikke nogen grund til at synke ned på samme niveau, hvilket jeg synes man gør, ved at forsøge hævn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.