Anonym skriver:
A tænkte mere på hvis A lavede en falsk profil og der er sikkert nogle der vil blive venner også vil A skrive Bs fulde navn og sige at alle dem som kender B vil jeg bare fortælle dem at B er et skidt menneske der ikk til at stole på og har ikk samvittighed og at A taler af erfaring.
Noget i den stil også kan A være heldig at hvis det bliver kopieret af andre osv osv at det måske vil ende til Bs omgangs kreds. Det lyder noget helt ude i hampen men det er det eneste måde A har chance for det siger A.
Hvad mener du om det? Er det noget strafbart?
Det lyder, som du siger, helt ude i hampen. Jeg ville aldrig kopiere noget negativt om mine bekendte, som en eller anden ukendt person har skrevet blot fordi jeg måske har fælles bekendte med den ukendte.
Hvorvidt det er ulovligt (injurier efter straffeloven), så afhænger det af, hvad der præcist bliver skrevet. Hvis man kalder B svindler, som det nævnes i et andet indlæg, så er det strafbart, da man så anklager B for at være kriminel uden, at denne er dømt for det. Det er svindel at låne penge uden at ville betale dem tilbage igen, så teknisk set kan B godt være svindler, men når personen ikke er dømt for det, er det injurier at komme med offentlige anklager om det.
At skrive "jeg synes B er et dårligt menneske uden samvittighed" uden at komme med anklager om f.eks. svindel, er en personlig holdning og er ikke strafbart. Det virker som en barnlig fremgangsmåde, men det er ikke strafbart. Det kommer dog også an på, om A løbende vil komme med "anklager" om, at B er et dårligt menneske eller om A bare skriver det en enkelt gang. Gentagne anklager og henvendelser kan godt vurderes som chikane, og det er også strafbart.
Anmeld
Citér