Kæreste ryger ... stadig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juni 2015

l.kjoeller

Benjamins'mor skriver:

Ærligt er jeg selv ryger, og jeg ville godt nok også blive gnaven hvis andre skulle bestemme hvorvidt jeg måtte ryge eller ej. 

Jeg kunne forstå hvis man røg så meget at det belastede økonomien. Men ærligt synes jeg ikke du kan forlange andet end at han ikke ryger indenfor, det skal lige siges at jeg heller ikke ryger indenfor da det ikke er mine børn der har valgt at jeg ryger. 

Man skal altså lige huske at det er en exryger han er sammen med. Hun bærer DERES barn og han gør det jo ikke nemt for hende da det jo stadig vil krible i hende for at ryge et stykke tid efter.  Jeg står i samme situation  vi havde aftalt vi stoppede sammen. Jeg  mener i høj grad det også  er min mands ansvar.  For i min verden svarer  det til at sige skål til en alkoholiker uanset  om han går udenfor. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2015

l.kjoeller

Mama85 skriver:

STAKKELS mand.. Han er åbenbart ikke klar til at kvitte smøgerne, så i stedet for at presse ham til at droppe noget han tilsyneladende ikke kan, så burde du vise ham støtte. Lad manden ryge- udenfor! 

Ja hvor er det synd..slet ikke synd at han vifter røglugten foran den exryger ( i virkeligheden x misbruger  om man vil kalde det det eller ej) som bærer HANS barn. Hun skal bare tage sig sammen og glemme at hun ikke må . ( ironi kan forekomme 

Anmeld Citér

3. juni 2015

l.kjoeller

Mama85 skriver:

STAKKELS mand.. Han er åbenbart ikke klar til at kvitte smøgerne, så i stedet for at presse ham til at droppe noget han tilsyneladende ikke kan, så burde du vise ham støtte. Lad manden ryge- udenfor! 

Ja hvor er det synd..slet ikke synd at han vifter røglugten foran den exryger ( i virkeligheden x misbruger  om man vil kalde det det eller ej) som bærer HANS barn. Hun skal bare tage sig sammen og glemme at hun ikke må . ( ironi kan forekomme 

Anmeld Citér

3. juni 2015

Benjamins'mor

l.kjoeller skriver:

Man skal altså lige huske at det er en exryger han er sammen med. Hun bærer DERES barn og han gør det jo ikke nemt for hende da det jo stadig vil krible i hende for at ryge et stykke tid efter.  Jeg står i samme situation  vi havde aftalt vi stoppede sammen. Jeg  mener i høj grad det også  er min mands ansvar.  For i min verden svarer  det til at sige skål til en alkoholiker uanset  om han går udenfor. 

Jeg kan godt forstå det er træls, men hvis nu hendes kæreste føler han er blevet presset til det men egentligt ikke har lyst, så kan jeg også godt forstå ham. 

Anmeld Citér

3. juni 2015

l.kjoeller

Benjamins'mor skriver:

Jeg kan godt forstå det er træls, men hvis nu hendes kæreste føler han er blevet presset til det men egentligt ikke har lyst, så kan jeg også godt forstå ham. 

I min verden er det bare det der kaldes at tage ansvar. Men hver sin mening 

Anmeld Citér

3. juni 2015

modesty

Lige præcis, det er sådan jeg ser det. Jeg aner simpelthen ikke, hvordan jeg skal få ham til at stoppe. Jeg føler mig afmagtet.

Og her skriver du jo klart og tydeligt at det IKKE handler om at han selv vil stoppe, men at du vil have at han skal stoppe.

Han har sagt at han ville stoppe, ja. Det har han så ikke kunnet leve op til, og nu lyver han for dig fordi han ved at du vil blive skuffet/sur.

Hvis din attitude var at du var totalt ligeglad og at det var helt op til ham selv, så ville han ikke føle behovet for at lyve.

Når det så er sagt, kan jeg godt forstå at du bliver sur over at han lyver! Men det er situationen I har skabt (at han skal aflægge rapport til dig, helt ærligt), der fordrer løgnen.

Drop at være hans vagthund. Sig til ham at han må gøre præcis som han har lyst til og at du ikke vil kontrollere ham.

Anmeld Citér

3. juni 2015

modesty

Kris' skriver:

Jeg synes godt nok, at der er mange på "ryger-holdet". Jeg ønskede absolut ikke, at starte en debat om rygning eller hvorvidt rygning er klamt eller okay. Jeg har selv været ryger i mange år, og jeg indrømmer blankt; at jeg nok ikke var stoppet, hvis det ikke var fordi, jeg blev gravid. 

Det handler ikke så meget om, at jeg presser ham - sådan ser jeg det ikke. Vi aftalte, da vi fik nyheden om barn, at vi begge skulle stoppe øjeblikkeligt. Det gjorde vi også ... troede jeg. Han valgte så i flere måneder (siden januar) at lyve om det. Han kom flere gange hjem fra arbejde, hvor han decideret lugtede af cigaretrøg. Hver gang spurgte jeg helt stille og roligt, om han havde røget. Da jeg så gentagende gange, tømmer hans lommer for tobakrester, smøger og ligther i april måned, beder jeg ham om, at han lægger alle kort på bordet og stopper løgnene. Han indrømner, at han har røget bag min ryg hele tiden. Han ved ikke, hvorfor han ingenting har sagt. Han siger selv, at han er irriteret på sig selv og skuffet. Vi aftaler, at han fremadrettet skal fortælle når han har røget, og bruge mig som støtte. Igen kommer han hjem og lugter af røg, og igen med en masse undskyldninger for det. Og lige som sidst, har han undskyldninger for, hvorfor han har smøger og ligther i lommen ... fx at det ikke er hans. 

Nu her i går, stod vi så i samme dilemma. Jeg fandt smøger og ligther - denne gang indrømmede han ... igen. Og sagde, at han vidste ikke, hvorfor han havde så svært ved at stoppe. Han ved ikke, hvad han skal gøre. Og det ved jeg heller ikke. Jeg ønsker ham røgfri, da lugten af røg er svært for mig. Og det ved han. Han ved også, at han gør mig ked af det når han ryger. Men tilfældet her er, at vi begge ønsker ham røgfri så hurtigt som muligt - det er ikke kun mig. 

Det jeg søger hjælp til er, hvordan han bliver røgfri - uden det skal koste 2000 kr hos en hypnotisør. I starten prøvede han med rygestop midler (tyggegummi og tabletter), det hjalp ikke - gjorde kun hans trang værre.

Vi er ikke på "ryger-holdet", vi er på "lad din mand være et voksent menneske der kan tage sine egne beslutninger-holdet".

Det er nederen at du ikke bryder dig om lugten af røg, det forstår jeg godt. Jeg hader stanken af ost, men derfor må jeg alligevel finde mig i at min man spiser en gamle Ole. Nogle gange må man gå på kompromis.

Anmeld Citér

3. juni 2015

modesty

l.kjoeller skriver:

Øhm ja? Det er mega nederen for hende, men det er nu engang sådan det er. Man kan ikke tvinge en misbruger til at stoppe, uanset om afhængigheden er sukker, heroin, poker, sprut, smøger eller noget helt sjette. Hun udskammer ham med sit pres (som hun benægter, men som tydeligvis er der) og det får ham bare til at gå i baglås og skjule og lyve. Der kommer ikke noget godt ud af det.

Anmeld Citér

3. juni 2015

l.kjoeller

modesty skriver:

Øhm ja? Det er mega nederen for hende, men det er nu engang sådan det er. Man kan ikke tvinge en misbruger til at stoppe, uanset om afhængigheden er sukker, heroin, poker, sprut, smøger eller noget helt sjette. Hun udskammer ham med sit pres (som hun benægter, men som tydeligvis er der) og det får ham bare til at gå i baglås og skjule og lyve. Der kommer ikke noget godt ud af det.

Ja jeg mener jo det må være lige  svært for begge. Jeg mener ikke kun det er ham det er synd for. Jeg har måttet sige til min mand at jeg som jeg har det nu ikke kan leve med en ryger forevigt. Dels  fordi vi har  en datter i forvejen  som har fået konstateret astmatisk bronkitis, og jeg uanset hvor mange rygere der vil have det til at lyde som hysteri, ikke tror partiklerne er sunde selvom hun aldrig har fået passiv røg. Dels fordi jeg bliver frastødt af hans  lugt og så er der jo desværre ikke fysisk tiltrækning med den stopklods. Har  mødt mange der synes det er drastiske tanker. Og det er det også.  Men jeg kan nu engang ikke tvinge mine sanser og min fornuft i den sag. Tror ikke man ville anbefale at en x alkoholiker var i forhold med en alkoholiker. Og for mig kan det faktisk sammenlignes. 

Anmeld Citér

3. juni 2015

l.kjoeller

modesty skriver:

Så synes jeg i øvrigt ikke man kan gøre forskel. Og sige det er synd for ham men for hende  er det " nu engang sådan det er"

De var jo i samme båd

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.