Kris' skriver:
Jeg synes godt nok, at der er mange på "ryger-holdet". Jeg ønskede absolut ikke, at starte en debat om rygning eller hvorvidt rygning er klamt eller okay. Jeg har selv været ryger i mange år, og jeg indrømmer blankt; at jeg nok ikke var stoppet, hvis det ikke var fordi, jeg blev gravid.
Det handler ikke så meget om, at jeg presser ham - sådan ser jeg det ikke. Vi aftalte, da vi fik nyheden om barn, at vi begge skulle stoppe øjeblikkeligt. Det gjorde vi også ... troede jeg. Han valgte så i flere måneder (siden januar) at lyve om det. Han kom flere gange hjem fra arbejde, hvor han decideret lugtede af cigaretrøg. Hver gang spurgte jeg helt stille og roligt, om han havde røget. Da jeg så gentagende gange, tømmer hans lommer for tobakrester, smøger og ligther i april måned, beder jeg ham om, at han lægger alle kort på bordet og stopper løgnene. Han indrømner, at han har røget bag min ryg hele tiden. Han ved ikke, hvorfor han ingenting har sagt. Han siger selv, at han er irriteret på sig selv og skuffet. Vi aftaler, at han fremadrettet skal fortælle når han har røget, og bruge mig som støtte. Igen kommer han hjem og lugter af røg, og igen med en masse undskyldninger for det. Og lige som sidst, har han undskyldninger for, hvorfor han har smøger og ligther i lommen ... fx at det ikke er hans.
Nu her i går, stod vi så i samme dilemma. Jeg fandt smøger og ligther - denne gang indrømmede han ... igen. Og sagde, at han vidste ikke, hvorfor han havde så svært ved at stoppe. Han ved ikke, hvad han skal gøre. Og det ved jeg heller ikke. Jeg ønsker ham røgfri, da lugten af røg er svært for mig. Og det ved han. Han ved også, at han gør mig ked af det når han ryger. Men tilfældet her er, at vi begge ønsker ham røgfri så hurtigt som muligt - det er ikke kun mig.
Det jeg søger hjælp til er, hvordan han bliver røgfri - uden det skal koste 2000 kr hos en hypnotisør. I starten prøvede han med rygestop midler (tyggegummi og tabletter), det hjalp ikke - gjorde kun hans trang værre.
Han kan ikke stoppe, før han selv er 100% sikker på det.
Ikke alle kan stoppe..
Min svigerinde har prøvet nogle gange, men er altid startet igen(to børn), og min bror har ikke røget i over 8år, han stoppede i første forsøg. Min far stoppede også med at ryge, og gjorde det også i skjul, fordi han præcis var flov over at han var startet igen..
Det er fair nok at han siger at han vil stoppe, men han skal som sagt være 100%klar selv, ellers vil det ikke lykkedes(hvis det lykkedes.)
Men jeg synes du skal lade vær med at spørge ham hele tiden, det ville jeg selv synes var voldsomt irriterende, at jeg hver dag blev spurgt om det samme.
Det kan godt være at du ikke ser det som at presse ham, men det er det alligevel på en måde, fordi du bliver ved med at minde ham om at han gør noget "forkert" og det gør det til et pres at han skal stoppe.
Jeg kan godt forstå at du synes det er pisseirriterende, men han gør det jo ikke for at være irriterende, han kæmper for det, fordi han vil gøre dig glad.
Lad vær med at være efter ham, hver gang du lugter røg eller finder rester.