Rockertand skriver:
Men det ændrer stadig ikke på, at der er praktiske forhold, der skal løses (læs tidligere indlæg) - man kan ikke bare sætte sådan et initiativ i søen og så tro, at det bare kører for et par millioner, det KAN ikke lade sig gøre (jeg sidder dagligt med meget dårligt integrerede patienter og ved, at vi bruger over dobbelt så mange ressourcer på dem i forhold til gennemsnitsdanskeren) - og så gentager jeg lige mig selv igen-igen: Hvor går grænsen? For een handling afføder flere andre, der breder sig som ringe i vandet, og hvorfor skal vi bruge ressourcer på gravide kvinder, de fleste med ukomplicerede graviditeter, når vi har massevis af illegale med massive lidelser af både kronisk og akut karakter - dem trækker vi bare på skuldrene af, fordi de ikke er gravide? Jeg kan love, at nogle af dem har nogle grimme diagnoser, som de end ikke kan få medicin for.
Der er jeg nok naiv og tror på dansk flygtningehjælp, røde kors, lægeforeningen, jordemoderforeningen og sundhedsplejersker ikke ville fremsætte sådan er forslag hvis de ikke havde tænkt det igennem og set et behov.
jeg ville også støtte hvis røde kors, flygtningehjælp og lægeforeningen kom med forslag om man forbedrede forholdene for de illegale på andre områder.
og synes egentlig også man skal nuancerede hvad illegale er, det er ikke partout flytninge der føler de har andre muligheder, det ikke er partout bekvemmelighedsflygtninge. Det kan jo også være politiske flygtninge som vi ikke vurderede skulle have opholdstilladelse. Mennesker der frygter hvad der vil ske hvis de rejser hjem....
men igen og igen og igen, vis praktikerne, hvis de der står med hænderne i bolledejen fortæller, her er en problematik, vi føler ikke vi kan give den hjælp vi burde - ja så skulle jeg være arrogant hvis jeg sagde: nå men det er bare ærgerligt for jeg ved bedre.
og ja så er der jo også lige det faktum at de undersøgelser der ønskes handler om forebyggende og om baby/barn. Og der har vi skrevet under på en børnekonvention, der foreskriver vi skal behandle børn lige fx i forhold til sundhed uafhængigt af deres forældres situation.