lineog4 skriver:
Jeg tror såmænd du har ret i, at en ting er at få pengene til at give tilbuddet. En anden ting er st få kvinderne til at tage imod tilbuddet.
Men at sige: nej de vil nok ikke, så her sparer vi de små penge. Det er ikke holdbart for mig.
Hvor går grænsen? For mig går der ikke nogen grænse, rækker et menneske hånden ud efter hjælp må jeg tage den hånd. Det kan godt være jeg så tilbyder en anden hjælp end mennesket ønskede baseret på økonomiske kalkyler og også med tanke på hvad det bedste er. Men i min ideal verden havde vi råd til at hjælpe - men min ideal verden er ikke realistisk.
I Italien har de mange illegale indvandrere. De må komme ind og skal så inden for 3 mnd finde job og hjem og kan så blive. Det lykkes ikke for mange og derfor er der mange illegale. Deres børn kommer ikke skole, ikke til lægen osv. De er der, ikke på papiret men de er der. Kan det være rigtigt vi vil samme vej? Den vej hvor vi vender blikket den anden vej og lader mennesker sejle i deres egen sø uden at forsøg?
Ja der dør børn også med det store apparat vi har. Men der ville dø flere uden apparatet. Vi har i DK fået vendt kurven og der er nu en nedgang i børn der dør mellem 18. Graviditetsuge og første leveår. Det kan der være mange grunde til, men en af dem er nok diverse undersøgelser - vi er på 12 år gået fra en termin scanning til nf og md. Apparater er blevet bedre, personalet uddannet til apparterne osv.
Hvis "eksperterne" de der står med hænderne i bolledejen. Opfordrer til man giver de undersøgelser til illegale, så synes jeg det er utroligt arrogant af os der intet ved at mistro deres ekspertise. Og frarådede de måtte jeg jo så trække mine ord tilbage. Lad de der ved være tungen på vægrskålen, og de ønsker det.
Fantastisk ideologi, men helt og aldeles i en ikke-eksisterende verden, som vi aldrig vil få råd til.
Jeg mener heller ikke, at det omtalte beløb tilnærmelsesvist har noget med virkeligheden at gøre - alene det faktum, at vi skal have fat i de her kvinder for at give dem tilbuddet, vil kræve opsøgende arbejde, det vil sige, at der skal ansættes medarbejdere til at lave reklamearbejdet - og det skal være landsdækkende.
Hvis vi så når dertil, hvor vi rent faktisk får det etableret, så er udgifterne til tolkebistand, koordinering af kvindeligt personale (hvor vi i det etablerede system normalt blot konsulterer en sundhedsperson, så er der markant overvægt af krav om udelukkende kontakt til kvinder, de fleste jordemødre er kvinder, men der er rigtig mange mandlige obstetrikkere derude), der er behov for etablering af nye journalføringssystemer, idet al vores journalføring i dag starter med et cpr.nr., selv registrering af ferierende udlændinge kræver yderligere registrering, idet vi i forskellige situationer skal sende regningen videre til hjemlandet.
Så kommer vi til spørgsmålet om den sociale kontakt - for hvordan skal vi så håndtere, at den gravide kvinde møder op med et eller flere børn, der efter alt at dømme er i voldsom mistrivsel - skal vi vægte hendes famlende tillidsforsøg til det etablerede system - eller skal vi vægte hendes øvrige børns trivsel og indlede en socialsag?
Der er MANGE flere vinkler på dette spørgsmål - og hvis nogle illegale tilbydes sundhedstilbud, så er du straks i gang med at skabe et A- og B-hold indenfor deres verden, for du KAN ikke redde alle - og der er rent faktisk ikke nogen, der ved, om der reelt er et problem - rent faktisk kan det vise sig, at dødstallet for fostre/spædbørn ikke er højere, end vi oplever det?? Det er spekulationer.
Jeg kan ærligt ikke bruge eksemplet med Italien til noget, deres tilstrømning af illegale er markant højere end vores, så det er en helt anden situation, og deres økonomiske situation er også anderledes end vores, udfra dit eksempel kunne du lige så godt sammenligne spædbørnsdødeligheden i Afrika med den danske, men det er jo heller ikke på nogen måde sammenligneligt.