Gravide illegale må ikke komme til lægen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2015

Patriark

FruStolpe skriver:

Hvis nu bare vi gad hjælpe vores egne først...... 

Vores egne? Vi er vel alle mennesker... I hvert fald i min verden.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2015

TNBC

Mom skriver:

Jeg syntes det er skrækkeligt at nogle mener det er okay, eventuelt at lade spædbørn dø, fordi deres mor opholder sig illegalt. Det er udover min forstand at man kan have sådan et menneskesyn, og dertil få det til at handle om "os" og "dem", for vi er alle mennesker. 

Kedeligt menneskesyn, at man vil lade andre dø for selv at kunne pille navlefnuller...

Helt enig. Om de er her illegalt eller ej, skal de da have lov til at se en læge. 

Sjovt at folk siger at det er hårdt for kroppen at få abort, for mennesket, men ligeså snart de er illegale er det ok at deres barn dør eller bliver  handikappet, for de bør slet ikke være her. 

Ja vi skal hjælpe vores egne, men indvandrere er her fordi de ikke kan være i deres eget land.. de skal ogaå have hjælp.

Anmeld Citér

26. maj 2015

FruStolpe

Patriark skriver:

Vores egne? Vi er vel alle mennesker... I hvert fald i min verden.

Vores egne betyder i den her sammenhæng  (hvilket du helt sikkert godt ved, men du er blot provokerende ) os der betaler for det danske velfærdssamfund...... 

Anmeld Citér

26. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
FruStolpe skriver:

Vores egne betyder i den her sammenhæng  (hvilket du helt sikkert godt ved, men du er blot provokerende ) os der betaler for det danske velfærdssamfund...... 

Hvad så med dem som betaler top skat, har de så mere ret til at komme først i køen? Jeg mener de betaler jo mere i skat, end så mange andre?

Anmeld Citér

26. maj 2015

FruStolpe

Mom skriver:

Hvad så med dem som betaler top skat, har de så mere ret til at komme først i køen? Jeg mener de betaler jo mere i skat, end så mange andre?

Overhoved ikk. Men de har mulighed for at komme foran i køen ved at betale sig fra det. Og det er for mig helt ok. Sådan er det bare... 

Anmeld Citér

26. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
FruStolpe skriver:

Overhoved ikk. Men de har mulighed for at komme foran i køen ved at betale sig fra det. Og det er for mig helt ok. Sådan er det bare... 

De har ikke mulighed for at betale sig fra det indenfor det offentlige. Kun ved brig af privathospitaler, så de springer som sådan ikke køen over, om noget træder de ud af den.

Så gevisen er: har du penge kan du få, har du ingen så må du gå??

Anmeld Citér

26. maj 2015

lineog4

Jeg føler mig ikke mere ansvarlig for fru hansen i sdr omme end for Fatima på gaden i Roskilde.

Ja den ene har betalt skat måske for det kan jo være fru hansen har været på overførselsindkomst hele sit liv og derfor kun har betalt pseudoskat af de penge hun modtog qua skatten. Men har hun betalt skat er det jo skønt hun økonomisk har haft et så godt og trygt liv at hun kunne. Fatima har ikke men hun har nok ikke en gang haft 10 kr til mad og livet hver dag.

Jeg føler jeg har ansvar for de mennesker der har behov, de mennesker der i mødet appellerer til min hjælp. Og jeg spørger ikke før jeg hjælper om de nu har ydet deres. Er ikke kommunist men kan dog godt lide tanken om at yde efter evne og nyde efter behov. Og hvem ved måske er det Fatimas søn der finder kuren for brystkræft og giver en masse tilbage for de få scanninger og jordmødretjek der gjorde de opdagede hans hjertefejl og kunne redde ham ved en operation lige efter fødslen.

Et menneske er et menneske uafhængigt af hvor de har betalt skat.

Vi kan godt blive enige om der er skruet ned for hjælpen til de dårligst stillede i DK. Men vi er dog ikke der hvor børn dør (endnu). Men det kan være konsekvensen af at nægte at betale peanuts og give de få undersøgelser i graviditeten pgså til kvinder der ikke på papiret har ret til det.

Anmeld Citér

26. maj 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg synes den er meget svær. På den ene side har jeg det svært med det, hvis konsekvensen er, at børn dør. Det kan jeg ikke se ud fra artiklen, om det er sket, men der er nogen, der nævner det her i debatten.

På den anden side har jeg ikke meget sympati med folk, der opholder sig illegalt i landet. Hvis der er krig eller man er personlig forfulgt kan man som regel få asyl her, så jeg har en idé om, at de fleste der er her illegalt er her af bekvemmelighed. Jeg kender ikke nogen af dem, så måske tager jeg fejl, men så kan jeg jo blive klogere.

Jeg må indrømme, at jeg er også en af dem, der vælger delvist at lukke øjnene for Verdens problemer, for der er så mange millioner, der har det forfærdeligt, og jeg kan simpelthen ikke se, hvordan vi kan hjælpe dem. Vi bruger milliarder på at hjælpe dem, der kommer her til landet, men har de mere ret til vores hjælp, fordi de var lidt bedre stillet end deres landsmænd og havde råd til at betale en menneskesmugler? Jeg ville ønske vi kunne gøre noget for alle, der er forfulgte af krig og sult, men jeg kan ikke se en løsning.

Anmeld Citér

26. maj 2015

FruStolpe

Mom skriver:

De har ikke mulighed for at betale sig fra det indenfor det offentlige. Kun ved brig af privathospitaler, så de springer som sådan ikke køen over, om noget træder de ud af den.

Så gevisen er: har du penge kan du få, har du ingen så må du gå??

Det er nu engang sådan vores samfund er bygget op. Jeg siger ikke det er perfekt, men vi bør som minimum se indad gør vi prøver at hjælpe resten af verden....

Anmeld Citér

26. maj 2015

Rockertand

Jeg må indrømme, at svarene i denne tråd er meget unuancerede.

Hvis vi antager, at de illegale kommer fra lande, hvor de har levet under kummerlige forhold, har de under alle omstændigheder ikke haft adgang til det, der efterlyses i artiklen - og det kunne tænkes, at en del af dem slet ikke er interesserede i kontakt til det etablerede system, det kræver nemlig registrering, og det kræver et cpr.nr. - som de jo ikke har, registrering og journalføring er lovpligtig, og de tilbud, som vi i vores samfund tænker er nødvendige, er for manges vedkommende fremmed og uvedkommende - og hvor skal man henvende sig for at få fat i dem og give dem disse tilbud??

Alle med ophold i Danmark kan få akut lægehjælp, hvis der opstår komplikationer, kan man tage kontakt til Skadestue, og man vil derfra yde de undersøgelser og behandling, der er nødvendig.

Vi må også antage, at en del af disse kvinder er her for egen vindings skyld, det vil sige, at de ikke er tvungne til at være her, og at de har andre muligheder.

Hvor stopper tilbuddet - for disse kvinder har også børn, der opholder sig illegalt i landet, disse kvinder bliver også selv syge med kroniske sygdomme, og disse kvinder er også afhængige af deres syge mænd eller at kunne forsørge familien i et andet land.

I mit job har jeg nogle få gange haft kontakt til illegale patienter, der under konsultationen indrømmer at være henvist og undersøgt/behandlet på en andens cpr.nr., der er tale om kronisk syge patienter og ganske få i løbet af ca. 15 år.

Så spørgsmålet er - hvis vi starter med gravide illegale kvinder, hvad så med alle de andre? Vil DU sætte grænsen eller skal vi acceptere, at der teoretisk set kan være nogle få, der går ubehandlet - ligesom der er eksempler på gravide danske kvinder, der af den ene eller anden grund oplever dødfødsler osv. på trods af et ganske omfattende tilbud i det etablerede system??

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.