Er det forkert af mig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Tutter92 skriver:

Det er ikke ligefrem alle der svarer på om det er forkert at hun ikke savner sin datter når hun bliver passet.

De har mere travlt med at skrive at det er forkert at barnet overhovedet bliver passet i den alder.

Men det er måske fordi det for nogen hænger sammen. 

Jeg synes det er fint ikke at savne sine børn ved pasning og nyde tiden uden sine børn også - men det ville jeg ikke kunne svare i det her tilfælde, da barnet kun er 1 måned.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2015

Tutter92

mor:) skriver:

Men det er måske fordi det for nogen hænger sammen. 

Jeg synes det er fint ikke at savne sine børn ved pasning og nyde tiden uden sine børn også - men det ville jeg ikke kunne svare i det her tilfælde, da barnet kun er 1 måned.

Det hænger da på ingen måde sammen ???

Om ikke andet må det være værre for barnet at blive passet når det er 6+ måneder, da barnet så oplever at mor eller far ikke er der.

Når baby er 1 måned forstår det ikke særlig meget, og sover også det meste af tiden.  

Anmeld Citér

8. maj 2015

jenny4

Er der ikke ved at være kogt nok suppe på den her tråd? Det er vist et emne med lige så mange holdninger til som der er brugere herinde. Ts har fået forskelligt input og kan jo melde sig på banen, hvis hun har brug for at få det uddybet mere.

God weekend til alle

Anmeld Citér

8. maj 2015

Starfish

lineog4 skriver:

Jeg synes ikke den tilknytning du beskriver han noget med at være en åh så dygtig mor. Jeg gjorde intet for det med min datter, anede intet om at være mor og var stort set håbløs, men fra det øjeblik hun blev lagt i mine arme stoppede ved verden med at dreje rundt og alt blev ligegyldigt.

med min søn var jeg faktisk en dygtig mor, jeg havde tjek på det hele, vidste hvad det handlede om, kunne skifte ble i søvne og ja alt det som kan kaldes dygtigt i forhold til at være mor. Men da jeg fik ham i armene følte jeg absolut ingen ting.

så ingen taler dygtighed, men blot tilknytning og vel i høj grad også hvem man er.

jeg er sikker på ts er en dygtig mor, tror faktisk også hun har en fin tilknytning af det hun har skrevet. Men ts kan og vil gå et par timer, og i de timer kan hun nyde nuet og ikke savne hvad der er der hjemme. Egentlig en fantastisk egenskab. Jeg kunne bare ikke det samme...

Jamen vi er jo fuldstændig enige. Det er præsis det samme jeg skriver i mit indlæg som du skriver i dit

Når jeg bruger udtrykket: "En åh-så-god-mor" så gør jeg det jo med sarkasme, fordi jeg blev så enormt provokeret over den mængde af mødre som svarede på denne tråd og var bedrevidende og nærmest dømte ts fordi hun ikke følte som de havde følt ang. tilknytning.

Anmeld Citér

8. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Tutter92 skriver:

Om ikke andet må det være værre for barnet at blive passet når det er 6+ måneder, da barnet så oplever at mor eller far ikke er der.

Når baby er 1 måned forstår det ikke særlig meget, og sover også det meste af tiden.  

Hvis barnet sover under hele pasningen - men hvis det er vågent tror jeg på at det vil mangle sin primær omsorgsperson. 

Jeg får heller ikke børn på 6 måneder passet

så jo synes det hænger sammen. Ligesom jeg også synes det er relevant at vide hvor længe baby blivet passet. Hvis det er ligegyldigt for en lille nyfødt - hvorfor så ikke få passet fra morgen til aften, eller natten over? 

Anmeld Citér

8. maj 2015

lineog4

Tutter92 skriver:

Synes egentlig der ellers var skrevet nok i den her tråd, men kan nu ikke lige lade den påstand stå uimodsagt. 

Nej det er ikke værre, når barnet er 6 mnd. Den lille nyfødte forstår ikke præcis hvad der sker (gør en på 6 mnd nu heller ikke), men en lille nyfødt oplever instinktivt, at lugten, lyden, følelsen af trygheden  (dvs maden = muligheden for overlevelse) forsvinder. Den oplevelse reagerer den nyfødte på enten ved at søge kontakt med det andet levende menneske, ved at skrige for at se om den nyfødte kan komme i kontakt med trygheden igen eller ved at resignere  (hvis ikke der kommer anden kontakt eller....).

Det sker selvsagt ingen skade ved en time eller to her og der, men det er noget pjat at tro den nyfødte alligevel ikke forstår, for den nyfødte er født med et grundlæggende ooverlevelseinstinkt og ved instinktivt at overlevelse afhænger af den person der giver mad....

Anmeld Citér

8. maj 2015

alenemor42

Hvis barnet sover under hele pasningen - men hvis det er vågent tror jeg på at det vil mangle sin primær omsorgsperson. 

så jo synes det hænger sammen. Ligesom jeg også synes det er relevant at vide hvor længe baby blivet passet. Hvis det er ligegyldigt for en lille nyfødt - hvorfor så ikke få passet fra morgen til aften, eller natten over? 

Det ville nok ikke betyde det store om det var natten over eller en dag

Anmeld Citér

8. maj 2015

Tutter92

Hvorfor ikke få passet den lille fra morgen til aften, eller natten over ?

Hmmmm, fordi at så længe ville jeg godt nok ikke kunne holde ud at være væk fra mit barn.

Anmeld Citér

8. maj 2015

Tutter92

lineog4 skriver:

Synes egentlig der ellers var skrevet nok i den her tråd, men kan nu ikke lige lade den påstand stå uimodsagt. 

Nej det er ikke værre, når barnet er 6 mnd. Den lille nyfødte forstår ikke præcis hvad der sker (gør en på 6 mnd nu heller ikke), men en lille nyfødt oplever instinktivt, at lugten, lyden, følelsen af trygheden  (dvs maden = muligheden for overlevelse) forsvinder. Den oplevelse reagerer den nyfødte på enten ved at søge kontakt med det andet levende menneske, ved at skrige for at se om den nyfødte kan komme i kontakt med trygheden igen eller ved at resignere  (hvis ikke der kommer anden kontakt eller....).

Det sker selvsagt ingen skade ved en time eller to her og der, men det er noget pjat at tro den nyfødte alligevel ikke forstår, for den nyfødte er født med et grundlæggende ooverlevelseinstinkt og ved instinktivt at overlevelse afhænger af den person der giver mad....

Jeg har forstået på ts at pasningen er sket hjemme hos dem selv, hvilket da må være det bedste så baby er ved vante omgivelser.

Nu er det heller ikke alle der ammer, så derfor kan den lille jo stadig få en flaske, og det kan alle da gøre.

Min søn var sådan set ligeglad med hvem der ga' ham en flaske da han var omkring 1 måned, det er straks værre nu hvor han er 6 måneder, for nu er han Meget mere opmærksom på om det er mor for det vil han helst have. ( Lidt mor-dårlig )

Han skal endda passes det meste af søndagen da vi skal til hans storesøsters konfirmation, og det bliver bestemt ikke sjovt for hverken ham eller jeg at være væk fra hinanden. Der havde det været noget lettere for ham hvis han kun var 1 måned.

Anmeld Citér

8. maj 2015

lineog4

Tutter92 skriver:

Jeg har forstået på ts at pasningen er sket hjemme hos dem selv, hvilket da må være det bedste så baby er ved vante omgivelser.

Nu er det heller ikke alle der ammer, så derfor kan den lille jo stadig få en flaske, og det kan alle da gøre.

Min søn var sådan set ligeglad med hvem der ga' ham en flaske da han var omkring 1 måned, det er straks værre nu hvor han er 6 måneder, for nu er han Meget mere opmærksom på om det er mor for det vil han helst have. ( Lidt mor-dårlig )

Han skal endda passes det meste af søndagen da vi skal til hans storesøsters konfirmation, og det bliver bestemt ikke sjovt for hverken ham eller jeg at være væk fra hinanden. Der havde det været noget lettere for ham hvis han kun var 1 måned.

Nu skal jeg på ingen måde vurdere om det ts har gjort er rigtigt eller forkert - det er ikke op til mig.

men det undrer mig, at fx det du skriver tager fuldstændig let på den første tilknytning, de instinkter vi er født med osv. Ja den nyfødte giver ikke udtryk for behovet for mor som en på 6 mnd, men det betyder på ingen måde at behovet ikke er der. Og behovet er ikke nødvendigvis afhængigt af brystet, men af lugten af den der plejer at give flaske, lyden af den der plejer at beskytte, følelsen af den som den nyfødte er afhængig af.

vi mennesker føder levende unger, men unger som er fuldstændig afhængig af deres omgivelser, de kan ikke som fx en elefant unge rejse sig op og selv flygte fra fare. De nyfødte der bliver født, har ikke lært de er født i 2015 hvor der er tusind sikkerhedsnet spændt ud og et hvert lille spædbarn vil overleve hvis blot det er med et voksent menneske - det spædbarn er født med de instinkter som også gjorde sig gældende for 10.000 år siden hvor det ikke fandtes en flakse, et hospital, et socialt sikkerhedsnet mm. Og de instinkter fortæller det lille spædbarn at dets overlevelse afhænger af den eller de primære personer der giver mad, varme og tryghed. Når den eller de primærpersoner forsvinder vi, dt instinktivt føle utryghed fordi det kan betyde det ikke kan overleve.

vi har flyttet os langt fra aberne, vi er enormt rationelle og vi kan forklare og lave om. Men det lille barn der lige er født er bare ikke langt fra aberne, er ikke rationelt. 

Så ja for dig som den voksne er det måske nok nemmere at gå fra en på en måned end en bestemt herre på 6 måned, men for den lille er følelsen af utryghed præcis lige så opslugende og hård. Den nyfødte bliver bare ikke udtryk for det på samme måde - har de simpelthen ikke kræfterne til.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.