Anonym skriver:
Jeg tror måske meget af det bunder i den fødsels depression jeg havde efter jeg fik ham. Når jeg tænker tilbage, kan jeg næsten ikke huske hans første leveår..
Til dig der skriver at jeg skal skamme mig. Tror du virkelig ikke at jeg gør det!? Tror du ikke jeg bruger RIGTIG mange af mine vågne timer på at tænke på det, føle mig utilstrækkelig, dunke mig selv i hovedet over det, og selv synes jeg er en lorte mor? Hvis du skulle være det mindre i tvivl, så kan jeg fortælle dig at jeg skammer mig rigtig meget. Jeg skriver ikke herinde for at prale af det, men fordi jeg er klar over at det er et problem.
Jeg gør og har altid gjort mig umage i at tale i korte sætninger når jeg beder dem om at gøre noget. Du skal tage sko af, du skal rydde spillet op osv. Jeg fortæller dem at det er dejligt at have dem med på tur og at det gør mig glad når de gør hvad jeg beder dem om.
Vi er så heldige at have en dejlig stor have. Med alt hvad hjertet begærer for både børn og voksne, og vi tilbringer rigtig meget tid derude. Der er sandkasse, legehus, klatretræer, forhindringsbane, div kørertøjer osv.
Jeg har en kæmpe knude i maven over at have det sådan og der er ikke den ting i verden jeg ikke vil gøre, for at ændre det. Han har ikke valgt ham, det har jeg.
Wauw! En hård nyser, som desværre bringer dårlige barndomsminder frem hos mig. Det er så flot af dig at åbne op omkring det, for jeg er sikker på det ikke er nemt.
Stop med dine selvbebrejdelser. Det gavner ikke nogen af jer og det er ikke konstruktivt for det videre forløb- det dræner dig for energi. Du ved der er et stort problem og det at du tør åbne op for det, viser du er klar til at arbejde med det. Det er længere end mange andre forældre når.
Jeg er selv vokset op som "hende den besværlige", der i en alder af 10 fyldte sin dagbog med beskrivelser af hvordan jeg havde lyst til at ende livet, fordi jeg kunne mærke forskelsbehandlingen. I dag kan jeg ikke særlig godt Være sammen med min mor. Jeg er fyldt med vrede og had til min mor og har brugt årevis på at få det bearbejdet. Jeg aner ikke hvordan jeg skal slippe af med de følelser der opstår i mig når jeg er sammen med hende, eller taler ned hende og det frustrerer mig. Til forskel for dig har hun altid benægtet at der skulle være forskelsbehandlet .. og det er næsten endnu værre (for mig), da det fjerner ansvaret fra hende og ligger det hele ovenpå mig. Du kan tro jeg skammer mig over at være så vred på hende, selvom jeg ikke burde skamme mig.
Hun gjorde aldrig noget ved det. Jeg tror faktisk også hun havde en fødselsdepression og jeg tror det har meget at sige. De følelser kroppen har registreret hos dig i forbindelse med fødslen af din søn har dannet en ubevidst negativ forbindelse tror jeg.
Gør dig selv og din lille dreng en tjeneste og opsøg en psykolog eller søg hjælp ved PPR.
Han kan med garanti mærke din afstandstagen og der skal ikke gå lang tid før det kan efterlade permanente ar på sjælen. Og lad ham ikke vide at du hader faderen- det er i øvrigt ligeså skadende.
Alt mulig held og lykke