Anonym skriver:
Det gør jeg ikke. Og selvom det gør mig ondt at indrømme, så er det sådan det er. Jeg har en pige på 5, som jeg elsker himmelhøjt. Hun er dejlig, omsorgsfuld, kvik og nysgerrig. Så er der min dreng på knapt 4. Indtil han var 2, var han den dejligste lille dreng. Og så vendte det. Lige omkring samme tid som han begyndte at få et sprog.
Han hyler og pyldrer hver gang han ikke får sin vilje. Han er en rigtig lille forklarmigrøv. ALTING skal forklares til døde. Aldrig aldrig aldrig gør han hvad man ber ham om. Han snakker i et væk, og han snakker HØJT!
Og jeg har det bare rigtig skide svært ved ham. For det meste nyder jeg ikke hans selvskab, men synes faktisk bare han er rigtig anstrengende at være sammen med.
Deres far og jeg er ikke sammen mere. Og min dreng ligner bare sin far så meget. Og det smerter mig, at jeg så tit ser alle de ting, som jeg forlod, i min lille dreng.
Og så synes jeg faktisk måske også at drenge er lidt ulækre. Det der med at de altid skal gå og nulre deres tissemænd. I det hele taget har jeg ret svært ved tissemænd.
Hjælp mig med at flytte fokus over på de positive sider som min dreng selvfølgelig også rummer, men som drukner i alt hans brok og tuden og væren på tværs
Jeg vil starte med at anbefale en bog http://www.arnoldbusck.dk/boeger/paedagogik-boern-foraeldre/familien-kommer-foerst
Hvis du virkelig gerne vil ændre situationen, så bliver du nød til at holde op med at sammenligne dine børn, de er forskellige, måske skal du finde nogle ting du og din søn kan have sammen alene, noget som han synes om at lave - lege med biler, lægge puslespil spille vendespil, spille fodbold, gå på legepladsen osv.
Jeg tror faktisk det er normalt for en del, at have forskellige følelser for sine børn, men du må gøre en stor indsats for at det ikke skal komme til udtryk - jeg ved det er svært, og jeg mener det ikke nedladende, men du er den voksne og dermed den med ansvaret for stemningen og samværet i familien. Du må erkende at den måde du håndtere din datter på fungere for hende, men ikke for din søn, du må finde andre værktøjer til at håndtere ham. Han lyder som mange børn (min søn inklusive), og han kan være en mundfuld. Jeg forstår at han er vild og aktiv, dette kan jo ses som både en kvalitet og en udfordring, det betyder self. at han er anderledes gearet end din datter. Det kan være du skal give ham mulighed for at få brugt den energi, og på den måde lære ham at der er fora hvor det er godt, og fora der lægger op til at være mere rolig. Byg en forhindringsbane i stuen og lad begge børn slå sig løs - "her skat, nu skal vi rigtig være vilde og bruge en masse energi!", når energien så er brugt, er det måske lettere for din søn at lave noget mere stilsiddende og roligt - måske endda at lege lidt for sig selv.
Hvis din søn oplever at dit fokus er mere på hans søster, og at han kun kan få din negative opmærksomhed, så vil ham gøre en indsats for at få den - gør dig umage for at give din søn din fulde opmærksomhed i noget tid hver dag, hvor du gør en indsats for at i hygger jer (det behøver ikke være mere end 10-15 min ad gangen). Prøv om du kan tage din søn i at gøre noget du synes er godt, og sig det: "sikke du sidder pænt og spiser", "jeg synes det er dejligt vi kan sidde her og lave puslespil lige så stille sammen", "super godt at du lige tog skoene af inden du gik ind i huset", "hvor er det dejligt at du går ved fint ved siden af indkøbsvognen". Det kan være store som små ting, du roser for, det er bare vigtigt at du er specifik når du gør det, således at din søn ved netop hvad det er han har gjort rigtigt, og dermed kan få fokus på at gøre det samme fremover.
Det sidste jeg vil sige er, at du skriver din søn skal have alting forklaret til mindste detalje, og sådan en dreng har jeg også herhjemme. Det kan være noget træls i længden, men mind dig selv om hvor værdifuldt det er at han er videbegærlig, hvis han bliver ved med at være det vil måske have en god betydning for ham når han kommer i skole, og også nu hvor det udvider og træner hans forståelse og ordforråd. Han har, ligesom alle børn, et umiddelbart og oprigtigt ønske om at lære, og det er da fantastisk.