Sende barn i vuggestue/bh, når man selv har fri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2015

Carina:-)

Benjamins'mor skriver:

Normalt er jeg meget i mod det, men den sidste uges tid må jeg indrømme jeg har gjort det... Men udelukkende fordi jeg står i den situation at jeg er ved at blive skilt og min mand lige er flyttet i weekenden. Så har haft brug for at tude ud uden børnene var hjemme og få styr på alt det praktiske og økonomiske. 

Samtidig er jeg blevet efterladt i en lejlighed jeg ikke har råd til alene på SU, så har også været på udkig efter et nyt sted at bo. 

Fuldstændig OT men har du været forbi kommunen ? Nogen gange giver de hjælp hvis de kan se at det er hensigtsmæssigt at du bliver i lejligheden msh til dit studie og børnene . 

En veninde blev skilt i nov. og der hjalp kommunen med penge så hun kunne få lidt ro på og finde en lejligehed stille og roligt frem for at hun var under pres som der er rigeligt af i sådan en situation. 

Tænker det kunne være rart med en ting mindre at tænke på med hvor man skal bo osv når du også har brug for ro til at få styr det følelsmæssige -

Har "mistet" min kramme smiley - men du får lige et i tankerne :) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2015

Elgaard73

Carina:-) skriver:

SUK

Jeg svarer hende sådan fordi hun selv skriver at hendes alternativ er en aflastningsfamilie og dermed vil jeg skubbe lidt til hende mhs til at det ikke er en skam at bede om hjælp når man er så udbrændt at man ikke kan overskue at have sit barn hjemme . 

Jeg er revende ligeglad med om dit barn er afsted fra 7-17 hver evige eneste dag -Jeg reagerede på at hun selv skrev at hun var nødt til det pga manglede overskud og skrev så at den aflastningsfamilie hun nok selv havde overvejet siden hun skrev det var et bedre alternativ end fra morgen til aften i inst når GRUNDEN er at mor har det skidt. 

Desuden så er det ikke i nærheden af at være 80% der ler så mange timer afsted - tværtimod så viser flere undersøgelser at de fleste børnefam prioterer nedsat tid og dermed mere tid med deres børn . Men det er jo en anden diskution 

Hun skriver jo netop, at alternativet er aflastning. Alternativet! Noget man gør brug af i mangel af andet.

Men hun har jo netop denne mulighed. Hvorfor er den så slem for hendes barn, når den ikke er det for så mange andre børn (fra "normale" familier)? (Hvad pokker er en "normal" familie egentlig?)

Jeg undrede mig blot over dit forslag (eller nok mere måde, som det bleve serveret på) og syntes at det var voldsomt, fordi at hun ingen som helst steder nævner, at hun ikke er i stand til at være en ordenlig og omsorgsfuld mor, når hendes barn kommer hjem. Hun skriver ingen som helst steder, at deres familie ikke fungere "normalt", blot fordi at hun har brug for disse timer for sig selv.

Jeg kan simpelthen ikke se noget som helst, i hendes indlæg, som skriger på en aflastningsfamile. Jeg læser ingen som helst steder at hendes barn lider nogen som helst nød. Hun sender sit barn i institution og er hjemme, nogle sender deres barn i institution for at arbejde, nogle sender deres barn i institution for at gøre noget helt trejde og fred være med det.

Det som fik mig op at stolen, var at du nærmest satte lighedstegn mellem det at være i institution og at "blive nærmest skadet for livet" (ingen omsorg, ingen voksenkontakt, ingen selvværd, at barnet føler sig fravalgt osv). Du sidestillede hendes behov for nogle timer til at lade op, med at hendes barn mistede muligheden for at opleve en normalt fungerende familie og nærmest blev omsorgssvigtet.

Anmeld Citér

21. april 2015

Carina:-)

Hun skriver jo netop, at alternativet er aflastning. Alternativet! Noget man gør brug af i mangel af andet.

Men hun har jo netop denne mulighed. Hvorfor er den så slem for hendes barn, når den ikke er det for så mange andre børn (fra "normale" familier)? (Hvad pokker er en "normal" familie egentlig?)

Jeg undrede mig blot over dit forslag (eller nok mere måde, som det bleve serveret på) og syntes at det var voldsomt, fordi at hun ingen som helst steder nævner, at hun ikke er i stand til at være en ordenlig og omsorgsfuld mor, når hendes barn kommer hjem. Hun skriver ingen som helst steder, at deres familie ikke fungere "normalt", blot fordi at hun har brug for disse timer for sig selv.

Jeg kan simpelthen ikke se noget som helst, i hendes indlæg, som skriger på en aflastningsfamile. Jeg læser ingen som helst steder at hendes barn lider nogen som helst nød. Hun sender sit barn i institution og er hjemme, nogle sender deres barn i institution for at arbejde, nogle sender deres barn i institution for at gøre noget helt trejde og fred være med det.

Det som fik mig op at stolen, var at du nærmest satte lighedstegn mellem det at være i institution og at "blive nærmest skadet for livet" (ingen omsorg, ingen voksenkontakt, ingen selvværd, at barnet føler sig fravalgt osv). Du sidestillede hendes behov for nogle timer til at lade op, med at hendes barn mistede muligheden for at opleve en normalt fungerende familie og nærmest blev omsorgssvigtet.

Nej jeg sidestiller ikke det at være i inst mange timer med omsorgssvig :) Men nej det er ikke hensigsmæssigt med den manglende personale vi har i inst i dag at lade sit barn være der 10 timer om dagen HVIS der er andre muligheder så som aflastning med en voksen der kan og har tid til at være nærværende . Ikke noget de stakkels pressede pædagoger kan længere pga manglede resourser Og der vil bare være sendt et andet signal til ens barn hvis man gør det pga manglende overskud frem for pga arbejde .Børnene ved godt selv hvad deres forældre laver og ikke laver og MÅSKE det kunne være godt for det barn at få en pause fra lange dage i bh og være hos noget aflastning .Kender selv en familie med helt normalt familieliv men far har en dep og derfor er det ældste barn i aflastning hver 2 weekend for at være i en familie med overskud til fodbold bioture og skovture -Ting som hans egne forældre rigtig gerne vil men ikke kan pga manglende overskud pga sygdom .Kan du se hvor jeg vil hen?. 

Orker ikke at blive ved med at forklare mig . 

Jeg skrev min mening og det er du så ikke enig i ,- det skal du have lov til ,og jeg vil så have lov til at sige at nu gider jeg ikke blive ved med at forklare hvorfor jeg skrev mit indlæg men forebeholde mig retten til at skrive som jeg gjorde udfra hvad jeg læste og ikke hvad du tror  eller mener jeg læste :) 

Jeg skrev udfra hendes eget udsagn at hendes eneste alternativ var aflastning og at hun ikke havde overskuddet til at have datteren hjemme 

Det kan godt være jeg misforstod hende og at hun ikke selv mente at der var noget i det at have barnet i inst . Og ja jeg synes der er kæmpe forskel på at have sit barn inst i 10 timer om dagen fordi man arbejder/ studerere og så på som hun selv skrev ikke magter at have barnet hjemme . Så ja derudfra synes jeg hun skal overveje den aflastning hun selv nævnte da den i min verden kan være en kæmpe hjælp ikke kun for barnet men også for moren ( Især når man tænker på der også er noget der hedder weekender og der kan hun jo ikke får slappet af når barnet er hjemme) 

Nå det blev alligevel en enorm lang smøre og jeg kan så udelægge at jeg må være enormt dårlig til at formulere mig siden jeg sådan får skæld ud over et indlæg der var ment som en hjælp men så bliver misforstået - Og nu trækker jeg mig ,for ærligt talt så gider jeg ikke blive ved med at forklare de samme ting ( Og det har ikke noget med dig at gøre ,men vejret er godt og jeg burde arbejde frem for at springe over på baby.dk og det her kan jeg fornemme kan blive en endeløs diskution- og jeg var jo den der skrev indlægget så jeg ved jo trods alt selv hvad jeg ville med indlægget ) Fair nok du læser det jeg skriver anderledes men det kan jeg jo ikke gøre for andet end at erkende at jeg nok ikke er særlig god til at formulere mig .

Anmeld Citér

21. april 2015

skøjte-prinsessen

Sandratoft skriver:

Hvad er jeres holdning til det?

Er det noget i gør, enten for at slappe af eller for at få ordnet nogle praktiske ting? 

Eller prioriterer i at barnet har godt af at være derhjemme og hygge med mor eller far?  

I kan svare anonymt

Min datter bliver 4 år og jeg studere hjemme men hun bliver afleveret i bh kl. 8 og hentet mellem 16:15-16:45.

min holdning er at man som forældre også har brug for at lade op og ikke være forældre hele tiden på den måde har du mere overskud når barnet er hjemme. Og jeg må ærligt indrømme at jeg ikke forstå dem som får skyldfølelse for ikke at hente deres barn tidligt hvis de enten har fri eller får tidligt fri, barnet kender ikke klokken og bliver glad for at se dig lige meget hvad, min datter har det fint med den måde det kører på og har det sjovt med at lege med de andre børn som altid vil være sjovere end mor og far...

og i stedet for at holde hende hjemme så tager vi ud og tøsehygger i stedet med god mad eller gå ture osv. ��

Anmeld Citér

21. april 2015

Elgaard73

Nej jeg sidestiller ikke det at være i inst mange timer med omsorgssvig :) Men nej det er ikke hensigsmæssigt med den manglende personale vi har i inst i dag at lade sit barn være der 10 timer om dagen HVIS der er andre muligheder så som aflastning med en voksen der kan og har tid til at være nærværende . Ikke noget de stakkels pressede pædagoger kan længere pga manglede resourser Og der vil bare være sendt et andet signal til ens barn hvis man gør det pga manglende overskud frem for pga arbejde .Børnene ved godt selv hvad deres forældre laver og ikke laver og MÅSKE det kunne være godt for det barn at få en pause fra lange dage i bh og være hos noget aflastning .Kender selv en familie med helt normalt familieliv men far har en dep og derfor er det ældste barn i aflastning hver 2 weekend for at være i en familie med overskud til fodbold bioture og skovture -Ting som hans egne forældre rigtig gerne vil men ikke kan pga manglende overskud pga sygdom .Kan du se hvor jeg vil hen?. 

Jeg skrev min mening og det er du så ikke enig i ,- det skal du have lov til ,og jeg vil så have lov til at sige at nu gider jeg ikke blive ved med at forklare hvorfor jeg skrev mit indlæg men forebeholde mig retten til at skrive som jeg gjorde udfra hvad jeg læste og ikke hvad du tror  eller mener jeg læste :) 

Jeg skrev udfra hendes eget udsagn at hendes eneste alternativ var aflastning og at hun ikke havde overskuddet til at have datteren hjemme 

Det kan godt være jeg misforstod hende og at hun ikke selv mente at der var noget i det at have barnet i inst . Og ja jeg synes der er kæmpe forskel på at have sit barn inst i 10 timer om dagen fordi man arbejder/ studerere og så på som hun selv skrev ikke magter at have barnet hjemme . Så ja derudfra synes jeg hun skal overveje den aflastning hun selv nævnte da den i min verden kan være en kæmpe hjælp ikke kun for barnet men også for moren ( Især når man tænker på der også er noget der hedder weekender og der kan hun jo ikke får slappet af når barnet er hjemme) 

Nå det blev alligevel en enorm lang smøre og jeg kan så udelægge at jeg må være enormt dårlig til at formulere mig siden jeg sådan får skæld ud over et indlæg der var ment som en hjælp men så bliver misforstået - Og nu trækker jeg mig ,for ærligt talt så gider jeg ikke blive ved med at forklare de samme ting ( Og det har ikke noget med dig at gøre ,men vejret er godt og jeg burde arbejde frem for at springe over på baby.dk og det her kan jeg fornemme kan blive en endeløs diskution- og jeg var jo den der skrev indlægget så jeg ved jo trods alt selv hvad jeg ville med indlægget ) Fair nok du læser det jeg skriver anderledes men det kan jeg jo ikke gøre for andet end at erkende at jeg nok ikke er særlig god til at formulere mig .

Jeg kan sagtens se hvor du vil hen. Og jeg er enig med dig i at grundlæggende er en aflastningsfamilie en rigtig god ting. Jeg er stor fortaler for aflastningskonceptet. Det må du endelig ikke misforstå.

Det var ene og alene, måden forslaget blev serveret på. F.eks det du skrev med at barnet ville føle sig tilvalgt, ved at komme i aflast. Ergo konkluderede du at barnet lige nu følte sig fravalgt? Den var hård.

Og så tænkte jeg videre...Hmm, så må alle børn med lange dage jo føle sig fravalgt. Jeg tror bestemt ikke at børn skelner mellem om Mor er på job, hjemme eller på månen, for den sags skyld. Jeg tror følelsen af at være fravalgt vil være lige fremherskende, uanset grunden til adskillelsen.

Og dermed vil barnet vel også føle sig lige så fravalgt af forældrene, ligegyldigt hvor det sendes hen, når det sendes "væk".

Nå, men jeg gider heller ikke forsætte den... Det er nemlig pissegodt vejr. Vi ER enige langt hen af vejen. Det var blot måden som du serverede den, jeg mente kunne have været gjort på en lidt mere motiverende/kærligere måde.

Anmeld Citér

21. april 2015

Skouboe

Ved du hvad - vi lader den bare ligge her .

Du er tydeligt meget følelsesmæssigt involveret i et eller andet der gør at du selv om både jeg og 2 andre gør dig klar at du læser med de forkerte briller stædigt holder fast i at jeg det jeg skriver kun kan opfattes og læses på din(negative)  måde -Og dine svar med at det kan du ikke vide- øh udfra min erfaring danner jeg min mening lige som når du giver din mening om alt andet- I bund og grund kan man ikke vide en skid om noget ,men man kan give sin mening til kende udfra egne erfaringer -Altså debattere.

Synes jeg har strukket mig langt bare ved at svare på dine grove og frembrusende indlæg hvor du både klader mig stupid og lommepsykolog. Så inden jeg mister tålmodigheden og daler ned på dit plan stopper jeg bare her . 

Så tak for dit indput til hvad du mener jeg har skrevet :)

For at være helt ærlig, så synes jeg altså også din kommentar var langt over stregen, du drager konklusioner du ikke har belæg for og du sparker til en der ligger ned. Der er så mange andre og mere empatiske måder at komme igennem med din pointe (som jeg i øvrigt ikke synes er dårlig), men du vælger en meget uhensigtsmæssig, konkluderende og fordømmende måde at sige tingene på. 

JEG blev stødt over indlægget og jeg er ikke engang i den modtagende ende.

Jeg synes ellers generelt at du kommunikerer meget fint herinde og har mange gode pointer, men den der synes jeg altså var en ommer!

Anmeld Citér

21. april 2015

lineog4

Megan69 skriver:

Min datter bliver 4 år og jeg studere hjemme men hun bliver afleveret i bh kl. 8 og hentet mellem 16:15-16:45.

min holdning er at man som forældre også har brug for at lade op og ikke være forældre hele tiden på den måde har du mere overskud når barnet er hjemme. Og jeg må ærligt indrømme at jeg ikke forstå dem som får skyldfølelse for ikke at hente deres barn tidligt hvis de enten har fri eller får tidligt fri, barnet kender ikke klokken og bliver glad for at se dig lige meget hvad, min datter har det fint med den måde det kører på og har det sjovt med at lege med de andre børn som altid vil være sjovere end mor og far...

og i stedet for at holde hende hjemme så tager vi ud og tøsehygger i stedet med god mad eller gå ture osv. ��

for mig handler det på ingen måde om skyldfølelse, men handler om jeg elsker de gode timer med mine børn. Jeg kan da tit begræde at institutionerne netop for de gode timer med børnene, mens jeg får overgangene og de trætte timer.

Jeg har ikke behovet for at lade op til at være sammen med mine børn, ja faktisk er den største oplader i mit liv at se mine børn smile. Jeg kan komme træt og sur hjem og bare at se er smil på et af mine børns ansigter og alt trætheden og surheden er væk. Ja bare jeg skriver det så kommer jeg til at smile og føler energien komme. 

Men der er vi jo forskellige, ville egentlig bare sige det ikke handler om skyldfølelse men om et ægte ønske om at have tid med ungerne.

plus at ja mine unger nyder deres venner, men de nyder også tiden hjemme. Og jeg er faktisk rigtig sjov, men de nyder også de øjeblikke hvor jeg ikke er sjov og vi bare er sammen, har fri, slapper af osv

Anmeld Citér

21. april 2015

kesuh

Hvad er jeres holdning til det?

Er det noget i gør, enten for at slappe af eller for at få ordnet nogle praktiske ting? 

Eller prioriterer i at barnet har godt af at være derhjemme og hygge med mor eller far?  

I kan svare anonymt

Haha ordet fri er et flygtigt begreb for mig :-D jeg er på indtil jeg går i seng og sover og det har også kunne mærkes. 

Anyway for at svare på det der blev spurgt om. På de dage jeg har fri,  så er det ikke altid han bliver sendt af sted. For meste så gør han, fordi så har jeg fred og ro til at læse og skrive opgaver.  Dog er der nogle dage jeg har haft fri på det seneste og de er blevet brugt til en tur i zoo og en lidt ekstra lang weekend i Jylland hos farmor og farfar,  så vi har fået en lille bondegårdsferie ud af det :-D 

Og jeg føler på ingen måde skam ved at sende ham af sted selv om jeg har fri ;-)  fordi nogle gange har han stillet spørgsmåltegn ved hvorfor han ikke må komme af sted og lege med de andre gutter han leger med i børnehaven 

Anmeld Citér

21. april 2015

Chrissi_lgh@hotmail.com

Må indrømme at jeg fik helt ondt i maven og tænkte: "ej det skrev hun bare ikke". Ventede dog med at kommentere til at jeg havde læst hele tråden igennem i stedet for at fare til tasterne uden at have læst din mere dybegående forklaring. Og her ved sidste kommentar blev jeg lidt "lettet" over at du godt kan konkludere ud fra reaktionerne, at det måske ikke var helt heldigt formuleret. Selvom din hensigt var god. 

Håber at jeg fik formuleret mig ordentligt her 

Synes generelt at denne tråd desværre er blevet ødelagt en smule (læs: meget) med negative verber som dysfunktionel m.m., mudderkast begge veje, pegen fingre osv osv (ikke direkte henvendt til dig Carina, dette er bare helt generelt). 

Til TS/Sandra:

jeg synes at det er op til de/den enkelte forældre at gøre det der er rigtigt i deres situation. Alle mennesker er individer med forskellige liv, hverdage, familieliv og personligheder og derfor er vores behov vidt forskellige. Synes ikke man kan skære alle over med en kam. 

Zilke My starter først i DP her omkring den 1/8, og så har vi ca en måned till at køre hende ind. Dog håber jeg at det kun tager os 1-2 uger, således at jeg har lidt tid til at tilpasse mig den "virkelige verden". 

Når jeg så starter mine studier igen, så regner jeg stærkt med at prioritere at der både skal være plads til Mig-dage og os-dage (fridag i hverdagene). Hvor jeg så vil vurdere den hvilken slags dag det skal være ud fra Zilkes behov især. Men også lytte til min egen krop, da jeg ikke synes man skal glemme sig selv som individ fordi man er blevet forældre. Men respekt for de, der kan kombinere disse ting. Måske når ZM bliver større, men ikke på nuværende tidspunkt.

Anmeld Citér

21. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
PUHK skriver:

Du skriver, at hendes datter vil føle sig fravalgt og ikke tilvalgt. At hun vil få problemer med selvværdet, fordi hendes mor ikke gider hende. Det synes jeg ærligt talt er en fuldstændig stupid og overilet konklusion på baggrund af den information, du har. Du aner ikke, om hendes barn føler sig elsket, ønsket og set i sin institution.

Ja, jeg har noget i klemme i den forstand, at indlægget var et fint og modigt indlæg i en allerede betændt debat, og så finder jeg det på ingen måde hjælpsomt, at du postulerer, at hendes datter vil føle sig fravalgt og uønsket pga deres situation. Tror du, hun får meget mere overskud af den kommentar? Du kunne have skrevet: "jeg håber ikke, at du føler at en aflastningsfamilie ville være et nederlag. Det er helt okay at have en sådan, og i nogle situationer kan det faktisk være en fordel".

Jo man bliver da set, men det er jo ikke det Carina taler om. Den opmærksomhed Carina taler om er jo den udelte, hvor man er central hele dagen og ikke nogle minutter ad gangen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.