Min bedste ferie den gang, nu og i fremtiden
Fortid – anno 1980’erne
Når jeg tænker tilbage på min barndom, var de absolut lykkeligste stunder, når jeg holdt ferie med min far og min mor. Vi rejste tit på charterferie og set med mine børneøjne var det som at komme i paradis.
Vores ferier startede ofte med, at min far sagde til mig: 'Kis, på lørdag kører vi ind til København og henter feriekataloget'. Uuuu, hvor jeg glædede mig til det blev lørdag, for os så begyndte forberedelserne. Det var nu, at vi skulle til at bladre i det store tykke rejsekatalog med de farvestrålende billeder, og det var nu, at min far og mor ville spørge mig, hvad jeg syntes, så bedst ud. Jeg valgte altid det sted, hvor der var store tyrkisblå pools og smilende børn på billederne!

Mor og datter på charter, 1982
Det værste mine forældre kunne vælge var bilferierne. De var så kedelige der bag på bagsædet, helt alene. Derimod, når vi skulle med flyveren sydpå og på charter var der altid en masser legekammerater ved poolen og nye pennevenner. Og når jeg så kom hjem til Danmark, var det helt fantastisk at kunne fortælle pigerne i kassen, at jeg havde fået nye veninder fra HEEELE VERDEN.
Jeg husker også charterferierne som noget ganske særligt, fordi mine forældre altid forkælede mig ekstra meget. Jeg fik lov til at være længe oppe. Jeg kunne altid tikke en is mere ud af dem. Jeg havde altid et mærkeligt badedyr med hjem i kufferten og så tog de mig med på ture, hvor vi så dyr, store bjerge som ikke findes i Danmark og jeg mødte mennesker, som levede og så anderledes ud end mig. Det var virkelig fascinerende. Når vi rejste på charterferie følte jeg mig lykkelig. Det var et eventyr, som aldrig måtte ende.

Nutid – anno 2011
I dag er jeg 36 år. Jeg har fundet min udkårne, er blevet gift og sammen har vi to børn, en dreng og en pige.
Meget har ændret sig siden den gang, at jeg var barn. I dag hentes feriekataloget på nettet. I dag sidder børnene fastspændt på bagsædet af udlejningsbilen. I dag er der børneklub, osv. osv. Og alligevel så mener jeg, at lige som for 30 år siden, så er charterferien fortsat den dag i dag den mest perfekte ramme, når børnefamilien ønsker at slappe af og være sammen.
Derfor tror jeg (og håber på), at mine børn, når de bliver voksne, også vil huske, hvilken fantastisk ferie vi havde, da familien i 2011 rejste med Spies til Tenerife. Det var i hvert fald min bedste ferie til dags dato.
Vi valgte charterferien, fordi vi følte os trygge ved på forhånd at vide, at hotel, by, område og personale havde stor erfaring med børn og at aktiviteterne ville være rettet mod børn. Vores to livlige krudtugler ville være aktiveret fra morgen til aften i trygge gode rammer, hvilket er helt essentielt for os.
Vores store dreng blev meldt ind i børneklubben. Jeg havde troet, baseret på de lange farvelseancer i børnehaven, at han ville have svært ved, at hans forældre ikke måtte deltage, men han vinkede bare farvel til os på første dagen, og endnu bedre blev det med ’ gå nu mor’ på anden dagen. Børneklubben kan varmt anbefales. Personalet virkede kompetente og pædagogiske og temaerne varierede fra dag til dag. En dag indianer, en anden dag sørøver på skattejagt.
I børneklubben fik børnene en masse nye venner – præcis som da jeg var barn – og som de legede videre med bagefter, enten ved poolen eller på legepladsen.
Børn eeeelsker vand. Men når man er forældre, tænker man også over, hvor farligt vand kan være. Derfor var det dejligt at opleve, at børnepoolen på Sunwing Resort & Spa Fañabé var skærmet helt af og vandhøjden var helt perfekt til de små størrelser. Ingen grund til bekymring.

Personalet var også søde og tilgængelige, lige som maden var et af feriens højdepunkter, da buffeten bød på et stort udvalg og maden var frisk og veltilberedt.
Der bliver heller ikke set skævt til dig, når dit barn for tredje gang går om bord i isen. Personalet fylder hurtigt op igen, og der er altid nok til alle
Alt i alt må jeg konkludere, at mine barndomsferieminder blev vækket til live igen, efter at vi havde været af sted. Mine børn var lige så begejstrede og entusiastiske for charterferien, som jeg var den gang, hvilket bekræftede os i, at det er måden for os at holde ferie på.
Fremtid – 2013
Hvis jeg er så heldig at vinde denne rejse, ved jeg præcis, hvor den skal gå hen og hvem jeg gerne vil invitere med.
Turen skal gå tilbage til Tenerife og vi skal bo på Sunwing Resort & Spa Fañabé. Det var helt perfekt.
Jeg vil gerne invitere min mand, vores to børn, mormor og morfar med. Bedsteforældrene skal med denne gang, for jeg vil gerne sige tak for alle de dejlige ferieoplevelser, som de gav mig, da jeg var barn. Nu kan jeg vise dem min taknemmelighed ved at invitere dem.
Samtidig vil det glæde mig, at de kommer til at opleve deres børnebørn på nært hold. Når de er i deres es og i ferieparadis. Det vil også betyde alverden for mig at få taget nogle dejlige feriebilleder, hvor vi alle seks er på. Tre generationer af sted sammen på charterferie – præcis som i gamle dage – så bliver det ikke meget bedre.
Kærlige hilsner,
Kis

Nu er jeg mor med min datter, 2011