Ja, mobning er ikke nem at definere, fordi det er noget, der foregår mellem to og flere mennesker, og fordi det drejer sig om følelser, handlinger og vilje til at ville noget dårligt...
Jeg har som teenager overhørt en telefonsamtale, hvor en klassekammerats mor ringede til mine forældre, fordi hendes datter følte sig mobbet af 'os andre'. Og ja, det er da rigtigt, at vi var 5-6 tøser, der var rigtigt meget sammen, og der var to andre, som vi ikke var så meget sammen med udenfor skolen. Men jeg tror virkelig aldrig, at jeg eller nogen af de andre aktivt drillede eller gjorde noget andet end 'bare' at vælge at være sammen med dem, vi helst var sammen med. Det er alligevel ikke det samme som at det ikke var berettiget, at moren ringede til mine forældre, eller at mine forældre snakkede med mig, og..., for det er da helt sikkert, at de to piger følte sig udenfor og mobbede, og det var vi gamle nok til at skulle lave en form for konfliktløsning på.
Jeg mener, at det er mobning, når man forsøger at fryse nogen ud / holde dem udenfor / ikke lukker dem ind. 'Du er anderledes end os andre', 'vi er ikke interesserede i dig' osv. er tydelige mobbe-udtalelser.
Mobning har naturligvis størst betydning, når man er tvunget til at være sammen - på en arbejdsplads, i en skoleklasse, i en boligforening. Gider de andre ikke snakke med mig på sykurset, så finder jeg da bare et andet... Her på debatten, hvor man deltager af sin egen frie vilje mener jeg rent faktisk ikke, at mobning bør kunne finde sted. Det er helt normalt, at man har det bedre i nogen sociale sammenhænge end i andre, så hvis ikke man har det godt her, kan man trække sig - helt uden omkostninger af nogen art. Hvis man her på debatten jævnligt får 'skrid'-bemærkninger med, så mener jeg altså ikke, at det er mobning - simpelthen fordi man udsætter sig frivilligt for behandlingen. Dermed ikke sagt, at det er ok med personlige grimme bemærkninger - jeg mener bare ikke, at det er mobning.
Jeg mener IKKE, at det er mobning, når én bruger igen og igen fremsætter provokerende udtalelser. Hvis udtalelserne - og her bliver jeg helt konkret i forhold til tonen her på debatten - tydeligvis bliver fremsat med det formål at skabe splid & ravage, og hvis brugeren er alene om det ønske, er der tale om destruktiv adfærd, tegn på dårlig dømmekraft, personlighedsproblemer, manglende situationsfornemmelse, hvad ved jeg... Det er absolut ikke acceptabelt - men mobning er det ikke.
Jeg ved ikke, hvordan konflikterne her på siden løses. På den ene side har vi alle lov til at være her. På den anden side er der en bruger, der efter alt at dømme med vilje fremprovokerer spild (det må man ikke), og som i kraft af sine udtalelser virker som en rød klud på en håndfuld andre brugere - som derefter reagerer med personlige angreb (det må man heller ikke). Jeg venter nysgerrigt og ser...
Anmeld