Debat om voksenmobning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2010

Soap-vb

Spunk skrev:
Jeg kan godt se, at det er lidt kluntet formuleret. Selvfølgelig skal man helst aldrig mobbe, men der kan jo være grunde til at 'angribe' en person. F.eks. bliver politikere som har fremsat et kontroversielt forslag eller begået en fejl ofte angrebet af medierne - og af personer fra andre partier. Man skal jo ikke lade være med at modsige andre, af frygt for at komme til at mobbe, men man skal helst finde en saglig og ordentlig måde at gøre det på.
Jeg er med på at offentlige personer som politikkere mv er mere udsatte, men nu tænker jeg jo mere i privat regi så som her på debatten og i andre debat foraer Er det der ok at angribe en person som måske tidligere har kommet med et kontroversielt emne, hvor holdningen bestemt ikke deles af flertallet så ? Og mener du det er mobning når man modsiger bar for at modsige selv om en evt mobning ikke ville kunne påvises ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2010

Soap-vb

Kirle skrev:
Soap skrev:
Kirle skrev:
Jeg synes at det grundlæggende handler om at 'ville det bedste' og at respektere hvis nogen siger fra. Dvs. i praksis at man kan vælge at ignorere en tråd hvis man enten ikke kan lide ts, ikke har noget konstruktivt at sige og lide emnet. Hvis i en tråd at det går galt - for det kan det jo godt gøre jamen så vær parat til at træde lidt tilbage og evt. undskylde, respektere hvis der bliver sagt fra osv. :)
Forstår jeg dig ret : Så du mener at det er mobning hvis man fortsætter når man er blevet bedt pænt om at stoppe ?
ja. Mobning er en svær størrelse at definere. I virkeligheden handler det om at nogen bliver kede af det. Hvis ingen opdager det så kan ikke det ikke rent defineres som mobning idet 'mobberen' ikke vil vide at de har mobbet. Det er jo ikke mobberen der bestemmer hvornår man mobber. Derfor må det være når der er blevet gjort opmærksom på problemet og mobberen alligevel fortsætter. Nu skrev jeg det ind i den kontekst som er herinde, men samme princip kan anvendes i alle sammenhænge. - mobning opstår når nogen bliver kede af det, dril er når drillet/mobningen/? kun er irriterende.
Jeg er helt enig i din defination af mobning

Anmeld

26. august 2010

Spunk-vb

Som sagt mener jeg at man helst skal undgå personlige angreb og mobning, men det er da helt ok at være uenig og også modsige en holdning som man er uenig i. Man skal bare helst have andre argumenter end 'du er dum'. Jeg tror, at det som Kirle skriver - at mobning er når en person føler sig mobbet - måske har noget sandhed i sig. Og hvis man modsiger en person uden at være uenig, men blot fordi man vil skabe furore, så kan det i bedste fald kaldes journalistik og i værste fald mobning, men det vil nok være afhængigt af den enkelte situation hvordan man tolker det.

Anmeld

26. august 2010

NikiFin-vb

Soap skrev:
Tak Nikifin for at ha sakset fra Landsforeningen Voksenmobning men nu var det DIN mening og ikke deres jeg var interesseret i og du skriver intet om hvorvidt du er enig i disse eller har noget at tilføje ?
Jeg troede at det er klart at eftersom jeg citerer dem er jeg enig med dem. Ordet mobning har betydning og jeg tror ikke jeg kan lave den om. Hvis jeg siger f.eks.: For mig er det mobning hvis nogen af mine kollegaer kommer på arbejde i en pænere og dyrere bil end min, jeg opfatter det som han vil vise mig at han er mere velhavende end mig og vil ødelægge min god humør.... Skal han stoppe med at gøre det fordi jeg opfatter det som mobning? Hober du forstår hvad jeg mener. Men jeg kan tilføje at jeg selv er ikke en type der går og brokker sig over alt muligt. Jeg finder selv en måde at klare situationerne. Dvs. jeg føler mig normalt ikke hjælpelos til at fosvare mig. Her i debatten taler vi. Hvis nogen angriber mig fysisk på nogen måde så afhænger det af hvad han eller hende præcis gør.

Anmeld

26. august 2010

NikiFin-vb

Kirle skrev:
- mobning opstår når nogen bliver kede af det, dril er når drillet/mobningen/? kun er irriterende.
Mobning skal være rettet mod nogen konkret person(er). Hvis det er noget generelt er det ikke mobning selv om man nemt kan forbinde det med sig selv og føle sig fornærmet og derefter føler sig ked af det. Og hvis man spørger f.eks.: Jeg har gjort det. Har jeg ret? Og bliver angrebet derefter er det ikke mobning fordi man selv har bedt folk om deres meningen og skal være klar at læse også noget ubehageligt. Hvis man er bange for at man ikke kunne lide andre folks mening så skulle man slet ikke spørge.

Anmeld

26. august 2010

NikiFin-vb

Soap skrev:
Spunk skrev:
Jeg synes at det er mobning hvis en person gentagne gange angribes uden nogen god grund.
Så man må godt mobbe hvis der er en grund eller misforstår jeg ?
Ja, hvis man selv beder om det ... hvorfor ikke... :woohoo:

Anmeld

26. august 2010

Soap-vb

NikiFin skrev:
Soap skrev:
Spunk skrev:
Jeg synes at det er mobning hvis en person gentagne gange angribes uden nogen god grund.
Så man må godt mobbe hvis der er en grund eller misforstår jeg ?
Ja, hvis man selv beder om det ... hvorfor ikke... :woohoo:
Jeg vil bede dig være mere seriøs Jeg forstår iøvrigt overhovedet ikke hvad du mener ang at feks din kollega kommer i større og bedre bil end dig, hvordan du ka se det som mobning ?

Anmeld

26. august 2010

Webredaktøren-vb

Interessant diskussion som jeg dog allerede nu vil opfordre til at holde ret stramt i forhold til trådstarters intentioner. Dvs. ikke blande tingene alt for meget sammen, og fokusere på tonen i dette forum lige i denne tråd. Diskussioner om rige folk, der flasher deres ejendele, kommer for langt væk, hvis noget konstruktivt skal komme ud af denne tråd. Jeg kan byde ind med, at jeg overordnet mener, at det er yderst vigtigt at respektere trådstarter og naturligvis også respektere, at folk har forskellige holdninger. Derudover mener jeg, at alle skal tænke på, hvordan deres indlæg opfattes, når der kommer nye folk til og evt. først læser et givent indlæg måneder senere uden at kende til evt. forhistorie brugerne i mellem. Sprogligt er det vigtigt at huske på, at det skrevne kan virke langt stærkere end en bemærkning sagt ansigt til ansigt med et glimt i øjet. Derfor hører bandeord og nedsættende personlige angreb naturligvis ikke til her. ;) Jeg holder øje og byder muligvis ind med mere senere :)

Anmeld

26. august 2010

NikiFin-vb

Soap skrev:
Og mener du det er mobning når man modsiger bar for at modsige selv om en evt mobning ikke ville kunne påvises ?
Hvordan kan du vide om nogen modsiger bare for at modsige? At du ikke er i stand til at forstå hvorfor nogen siger noget betyder det ikke at det er bare for at mobbe dig. Man kan modsige alt som ikke er en faktum men kræver personlig mening i en debat. Ellers kan man slet ikke debattere. Det er også OK hvis man ikke er enig med nogle lov og regler. Det sker hele tiden i livet og love og regler bliver lavet om. Og at det er kun en i øjeblikket der er imod noget betyder ikke at det skal være forbudt at man siger sin mening før der er kommet mindst 5 andre der har det samme holdning som den?

Anmeld

26. august 2010

NikiFin-vb

Soap skrev:
Jeg forstår iøvrigt overhovedet ikke hvad du mener ang at feks din kollega kommer i større og bedre bil end dig, hvordan du ka se det som mobning ?
det kan jeg ikke. Men der er måske nogle der kan føle sig ubehageligt (det er sindssyg efter min mening men der er sindssyge folk i verden). Er det mobning hvis alle i klassen leger med sin Nintendo foran kun en klassekammerat hvis forældre ikke har råd til det? Barnet er bestemt ked af det og med god grund. Det er ikke præcis ifølge emnet men jeg prøver at forklare hvad jeg mener. Og jeg er helt seriøs, der er masohister i verden og de er flere end du tror som kan nemt finde på at bede om alt muligt mærkeligt. Men de er helt seriøse fordi de virkelig kan lide det som de beder om.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.